• Anonym (trashigt?)

Trashigt att handla på rusta?

Har en simpel fråga, tycker du att det är trashigt att inreda sitt hem med prylar från rusta, jysk och liknande butiker? Tycker du inte det är alls trashigt, jättetrashigt eller endast trashigt om ALL inredning kommer från dessa kedjor? Motivera gärna :)

• Svar på tråden Trashigt att handla på rusta?
  • Ingram
    Monchichier skrev 2014-04-03 14:23:44 följande:
    Så hur mycket av Jysks sortiment i butiken är textilier? Jämfört med Mio?
    Fram till 2001 hette Jysk dessutom "Jysk bäddlager" och fortfarande har de inte ändrat konceptet nämnvärt.
    2001 är ju iofs 13 år sedan...
    I procent? ingen aning, men de butiker jag varit på...både Mio och Jysk har rätt lika stora lokaler med rätt mycket lika varor.
    Nu är det iofs sällan jag handlar på något av de ställena då jag sällan hittar något jag gillar där, men det känns lite sak samma.
    Har nog inget mer att tillägga kring detta, min poäng är att det är löjligt att säga att prylar ifrån vissa butiker skulle kallas trash
  • Ingram
    Monchichier skrev 2014-04-03 14:37:13 följande:
    Det viktiga är ju egentligen vad de köper på ställena. Är det handdukar på alla ställen, inredningsprylar på alla ställen, utemöbler på alla ställen och fritidsprylar på alla ställen?
    Eller är det påslakan på Jysk, soffa på mio, bord på EM, julpynt på Rusta etc.?
    det viktiga?
  • Monchichier
    sextiotalist skrev 2014-04-03 14:25:38 följande:

Under tiden jag bott här nere, så är det säkert 10 stycken som har haft sina fastigheter ute till salu, husen har väl gått från 3 till 6 mille (den för 6 var en exklusiv fastighet ute på landet). De har haft hjälp med stylingen, men endast egna möbler.
    Men jag har lite svårt att förstå varför en som stylar en exklusive fastighet skulle köpa enklare inredning än de som säljer har möblerat den med.
    Utan är det något de i så fall byter ut, så är det nog soffan Klippan, inte sätter iin soffan Klippan
    Ah, vi pratar inte om exklusivt som i Eklund, då känner jag att jag är ute på lite tunn is faktiskt och backar.
    De riktigt exklusiva husen som jag trodde du pratade om står ju i princip tomma eftersom ägarna redan hunnit flytta. Då är det inte så lätt att styla med egna möbler, om det inte finns några från början liksom
  • Monchichier
    sextiotalist skrev 2014-04-03 14:25:38 följande:

Under tiden jag bott här nere, så är det säkert 10 stycken som har haft sina fastigheter ute till salu, husen har väl gått från 3 till 6 mille (den för 6 var en exklusiv fastighet ute på landet). De har haft hjälp med stylingen, men endast egna möbler.
    Men jag har lite svårt att förstå varför en som stylar en exklusive fastighet skulle köpa enklare inredning än de som säljer har möblerat den med.
    Utan är det något de i så fall byter ut, så är det nog soffan Klippan, inte sätter iin soffan Klippan
    Lite i det här stuket trodde jag att du menade: http://www.tradition.net/objekt/383617/#bilder
  • Monchichier
    Ingram skrev 2014-04-03 14:38:44 följande:
    2001 är ju iofs 13 år sedan...
    I procent? ingen aning, men de butiker jag varit på...både Mio och Jysk har rätt lika stora lokaler med rätt mycket lika varor.
    Nu är det iofs sällan jag handlar på något av de ställena då jag sällan hittar något jag gillar där, men det känns lite sak samma.
    Har nog inget mer att tillägga kring detta, min poäng är att det är löjligt att säga att prylar ifrån vissa butiker skulle kallas trash
    Det var 75 år sedan som Borta med vinden gjordes. Fortfarande är det folk som tror att en röd klänning på en bröllopsgäst betyder att man legat med brudgummen.

Alltså nej - Mio och Jysk är inte samma på det sättet. Mio - IKEA, möjligtvis. Men inte Mio - Jysk.
  • sextiotalist
    Monchichier skrev 2014-04-03 14:43:40 följande:
    Ah, vi pratar inte om exklusivt som i Eklund, då känner jag att jag är ute på lite tunn is faktiskt och backar.
    De riktigt exklusiva husen som jag trodde du pratade om står ju i princip tomma eftersom ägarna redan hunnit flytta. Då är det inte så lätt att styla med egna möbler, om det inte finns några från början liksom

Så de husen som går för 14-15 mille är inte exklusiva, ja, de bor folk i husen. jag har cyklat förbi nåra av dessa hus
  • sextiotalist
    Monchichier skrev 2014-04-03 14:43:40 följande:

Jag anser nog att när priserna går över 10 miljoner så pratar vi om exklusiva hus, sedan finns det en bråkdel som ligger över 20 miljoner, men de är lätt räknade de husen.
    Men jag trodde ändå att vi pratade om de stora mängden personer, även vi nu tänker oss de som har det bättre än medelsvensson.
  • Monchichier
    sextiotalist skrev 2014-04-03 15:13:07 följande:

Så de husen som går för 14-15 mille är inte exklusiva, ja, de bor folk i husen. jag har cyklat förbi nåra av dessa hus
    Alltså va? Vill du missförstå mig med flit nu?
    När jag tänker "exklusivt hus" tänker jag inte på hus i 1-6 miljonerklassen. Det är det jag säger. Ingenting annat.
  • Monchichier
    sextiotalist skrev 2014-04-03 15:17:16 följande:

Jag anser nog att när priserna går över 10 miljoner så pratar vi om exklusiva hus, sedan finns det en bråkdel som ligger över 20 miljoner, men de är lätt räknade de husen.
    Men jag trodde ändå att vi pratade om de stora mängden personer, även vi nu tänker oss de som har det bättre än medelsvensson.
    Så varför tar du och ger exemplet på ett "exklusivt hus" för 6 milj, när du själv anser att exklusiva hus är 10 milj <
  • sextiotalist
    Monchichier skrev 2014-04-03 15:22:07 följande:
    Så varför tar du och ger exemplet på ett "exklusivt hus" för 6 milj, när du själv anser att exklusiva hus är 10 milj <

6 mille ute på landsbygden är exklusivt, även om de inte är som i Saltsjöbaden. Hela världen kretsar inte kring Stockholm.
  • Monchichier
    sextiotalist skrev 2014-04-03 15:30:52 följande:

6 mille ute på landsbygden är exklusivt, även om de inte är som i Saltsjöbaden. Hela världen kretsar inte kring Stockholm.
    Nä jag vet det.
    Men det är inte bara i Stockholm som exklusiva bostäder säljs. Halmstad, Göteborg, Malmö, Båstad för att namna några.

Jag har ju iofs sagt att jag backar. Jag har ingen aning om hur det går till när dyraste huset i Svenstavik säljs.
  • Excentriskan
    sextiotalist skrev 2014-04-03 15:30:52 följande:

Men det vet du väl.. bor man inte runt storstan och vill betala 10 milj+ så är ens hus slum oavsett hur huset ser ut..

http://www.svenskfast.se/fritidshus/norrbotten/pitea/pitea/bergsviken/vitsand/arvidsjaurvagen-440/53419#bildlista
    det här kostar bara 6,5.. så jag antar det är ett renoveringsobjekt Solig
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • sextiotalist
    Miss Behave skrev 2014-04-03 16:22:55 följande:

Men det vet du väl.. bor man inte runt storstan och vill betala 10 milj+ så är ens hus slum oavsett hur huset ser ut..

www.svenskfast.se/fritidshus/norrbotten/pitea...#bildlista
    det här kostar bara 6,5.. så jag antar det är ett renoveringsobjekt Solig
    Absolut ett renoveringsobjekt eller inte...
    Visst är det så att läget många gånger avgör priset, men samtidigt så vad är läget, visst en unikt läge kan absolut vara värt att betala det där extra för. Men ett ordinärt läge i Täby, Saltsjöbaden eller Danderyd, nja.
  • Excentriskan
    sextiotalist skrev 2014-04-03 17:16:50 följande:
    Absolut ett renoveringsobjekt eller inte...
    Visst är det så att läget många gånger avgör priset, men samtidigt så vad är läget, visst en unikt läge kan absolut vara värt att betala det där extra för. Men ett ordinärt läge i Täby, Saltsjöbaden eller Danderyd, nja.

Nej precis. Jag skulle aldrig betala mer bara för ett visst område anses "fint". Snarare då om läget och utsikten är fantastisk. (om jag hade sådana pengar dvs). Här ligger normalvillan på 900 000-1 000 000 kr och det som ligger miljonen över det eller mer är ofta något mer utöver det vanliga. Sen tycker jag också att en utsikt över en större sjö är lika vacker som en över ett hav (trots att den sistnämnda ofta kostar miljonen mer (minst).
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
Svar på tråden Trashigt att handla på rusta?