• MarieJ

IVF Maj 2014!

Hej på er! :)

Vi har fått remiss till IVF i Falun i början av maj, hela processen från utredningen har gått supersnabbt och idag har jag börjat med provera för att "nollställa" cykeln. Om några dagar är det alltså dags för spray och sen hamnar man väl mitt i klimakteriet då gissar jag ;)

Det är ju ingen lätt grej att gå igenom det här (varken psykiskt eller fysiskt) och vi har inte berättat för så många så jag bollar gärna allt med er som är i samma sits! Alltså om det några fler som är på g med IVF här i vår och ligger ungefär lika i "schemat" så skriv skriv skriv!

• Svar på tråden IVF Maj 2014!
  • Fwoida

LifeAsME- känner samma här! Känner ingenting förutom lite värk i magen då och då så jag känner inte att det är nåt att hoppas på denna gången heller :(

• Asams5

Hoppet79: härligt! Grattis! Kan du säkert få nåt till frysen också.

Ruvardag 1 idag, och jag är jättenojig. Varit riktigt disträ på jobbet idag... Vet knappt vad jag gjort... Tankarna är på helt annat håll. Skönt att bara jobba 50% nu. Jag fungerar inte normalt känner jag. :) Och så åker vi på semester på tisdag, och när vi kommer hem är det bara en dag till test. Ska nog lyckas härda ut ändå.

• MoM11

Asams5 vad skönt med semester! Ja usch vilken jobbig väntan det är... jag har fullt upp både på jobbet och privat så jag hoppas tiden går fort pga det. Men visst är det svårt att tänka på annat!

• Varärstorken

Nu är VUL gjort och det blir äggplock på måndag.

Läkaren räknade till ca 10 äggblåsor i varierande storlek. Får hoppas att de innehåller fina ägg!

Nu blir det ännu mer nervöst!

• Ingrid1989

Har skrivit här några gånger, tyvärr utan gehör dock... Men tänkte ändå passa på att tala om nått som många gärna glömmer. Spec i början. Jag är nu inne på min femte ivf och många här på sin första.

Första gången fick vi 3 ägg.

BARA tänker många, även jag. Men då hade jag "bara" 3 blåsor på vul också. 100% m andra ord. Alla toppenfina och två befruktades och jag fick en å den andra blev en nedfryst 5dagars.

Dosen höjdes lite då det inte ville sätta sig och jag fick istället fyra blåsor. Och fyra ägg. Alla befruktade. Frysisar och en balstocyst till livmodern igen. Toppenresultat!

3e gången gjorde vi den långa behandlingen m hög dos. 11-12äggblåsor. 8 ägg. Jag var så lycklig, äntligen "många" ägg!! MEN något var omoget och nått blv befruktat med två spermier. Men fyra ok befruktade blev det. På dag 5 var två hyffsat fina och dom andra dog. Jag fick tillbaka de som var bäst (2st).

Vad jag vill komma fram till att jag stirrade mig så blind på antalet ägg hela tiden och det hela kändes som en tävling. BARA fyra ägg för mig innebar fyra perfekta vacka blastocyster 5eagar senare.

Kort och gott, det är kvaliteten och inte kvantiteten som det hänger på.

Ett enda ägg räcker, glöm inte det!

• Varärstorken

Hej Ingrid!

Håller med, man stirrar sig gärna blind på antalet när det inte är det som är viktigast. Det är väl nu man kan använda det gamla hederliga "lagom är bäst".

Hur har det gått för dig i dina 5 ivf:er? Har det blivit något plus?

Kram

• Ingrid1989
    Varärstorken skrev 2014-05-15 18:52:53 följande:
    Hej Ingrid!
    Håller med, man stirrar sig gärna blind på antalet när det inte är det som är viktigast. Det är väl nu man kan använda det gamla hederliga "lagom är bäst".
    Hur har det gått för dig i dina 5 ivf:er? Har det blivit något plus?
    Kram
    Precis! 
    Den 4e avbröts. Vi testar en ny variant nu. Mild stimulering heter det då jag får fina ägg men inte många och jag mår dåligt. Dessutom blir jag behandlad mot aggressivt immunförsvar så  det känns bra.
    Dock så ställde en cysta till det sist och därför avbröt vi. Nu har jag vilat kroppen och är igång igen, imorgon börjar jag med sprutorna och första vul är på måndag så jag håller tummarna nu. Nu får det faktiskt vara våran tur efter 5 år oförklarligt barnlösa :(
  • MarieJ

Har en fundering till er andra som också ruvar:

Vad har ni fått för något utskrivet i medicinväg som ni tar nu efter ET? Jag fick, förutom vaginaltabletterna då, Fragmin och kortison samt nån tablett som liknar panodil. Sen fick jag även fortsätta ta en medicin som jag tar i vanliga fall eftersom jag har problem med ledinflammationer till och från. Det är en rätt ny medicin som också nyligen börjat användas vid IVF i vissa andra länder för att dämpa immunförsvaret och som alltså tas i samma syfte som kortisonet.

Har hört att Fragmin ges vid överstimulering eller för att motverka det. Jag blev inte överstimulerad alls men det verkar ju som att det också ges för att motverka blodproppar och missfall om jag förstår det rätt? Slog mig idag bara att det känns som att jag tar så många läkemedel som fyller ungefär samma funktion och funderar på om det är fler än jag som av någon anledning tar mycket? Eftersom det är min första IVF så utgick jag ifrån att alla får en hel hög med grejer att ta men nu förstår jag ju att det kanske inte alltid är så..Blir ju lite nojig över att pumpa kroppen full med substanser i detta läge även om sambon försöker lugna mig.

Hoppas ni alla mår bra för övrigt :)

• Ingrid1989
    MarieJ skrev 2014-05-15 19:31:03 följande:
    Har en fundering till er andra som också ruvar:

Vad har ni fått för något utskrivet i medicinväg som ni tar nu efter ET? Jag fick, förutom vaginaltabletterna då, Fragmin och kortison samt nån tablett som liknar panodil. Sen fick jag även fortsätta ta en medicin som jag tar i vanliga fall eftersom jag har problem med ledinflammationer till och från. Det är en rätt ny medicin som också nyligen börjat användas vid IVF i vissa andra länder för att dämpa immunförsvaret och som alltså tas i samma syfte som kortisonet.

Har hört att Fragmin ges vid överstimulering eller för att motverka det. Jag blev inte överstimulerad alls men det verkar ju som att det också ges för att motverka blodproppar och missfall om jag förstår det rätt? Slog mig idag bara att det känns som att jag tar så många läkemedel som fyller ungefär samma funktion och funderar på om det är fler än jag som av någon anledning tar mycket? Eftersom det är min första IVF så utgick jag ifrån att alla får en hel hög med grejer att ta men nu förstår jag ju att det kanske inte alltid är så..Blir ju lite nojig över att pumpa kroppen full med substanser i detta läge även om sambon försöker lugna mig.

Hoppas ni alla mår bra för övrigt :)
    det där brukar skilja från gång till gång. Och mellan läkare.
    Mycket av det du äter är i fröebyggande. Fragmin och trombyl är båda läkemedel som har en blodförtunnande effekt och verkar på olika vis. för att undvika blodproppar. Ibland kan man även få progynon för slemhinnans tjockleks skull. Jag har ruvat 5 gånger och ätit lite olika läkemedel varje gång utöver progesteronet då. Predenisolon är det också vanligt att man får, just för att dämpa imunförsvaret lite.
    Inget av det du äter är knepigt eller udda så go for it! 
  • Längtar1985
    Ingrid1989 skrev 2014-05-15 18:45:01 följande:

Har skrivit här några gånger, tyvärr utan gehör dock... Men tänkte ändå passa på att tala om nått som många gärna glömmer. Spec i början. Jag är nu inne på min femte ivf och många här på sin första.

Första gången fick vi 3 ägg.

BARA tänker många, även jag. Men då hade jag "bara" 3 blåsor på vul också. 100% m andra ord. Alla toppenfina och två befruktades och jag fick en å den andra blev en nedfryst 5dagars.

Dosen höjdes lite då det inte ville sätta sig och jag fick istället fyra blåsor. Och fyra ägg. Alla befruktade. Frysisar och en balstocyst till livmodern igen. Toppenresultat!

3e gången gjorde vi den långa behandlingen m hög dos. 11-12äggblåsor. 8 ägg. Jag var så lycklig, äntligen "många" ägg!! MEN något var omoget och nått blv befruktat med två spermier. Men fyra ok befruktade blev det. På dag 5 var två hyffsat fina och dom andra dog. Jag fick tillbaka de som var bäst (2st).

Vad jag vill komma fram till att jag stirrade mig så blind på antalet ägg hela tiden och det hela kändes som en tävling. BARA fyra ägg för mig innebar fyra perfekta vacka blastocyster 5eagar senare.

Kort och gott, det är kvaliteten och inte kvantiteten som det hänger på.

Ett enda ägg räcker, glöm inte det!

Min ivf plocka dom 11 ägg. 11 befruktades fint och resultatet blev två i frysen och ett till mig.
Svar på tråden IVF Maj 2014!