MarieJ skrev 2014-05-15 19:31:03 följande:
Har en fundering till er andra som också ruvar:
Vad har ni fått för något utskrivet i medicinväg som ni tar nu efter ET? Jag fick, förutom vaginaltabletterna då, Fragmin och kortison samt nån tablett som liknar panodil. Sen fick jag även fortsätta ta en medicin som jag tar i vanliga fall eftersom jag har problem med ledinflammationer till och från. Det är en rätt ny medicin som också nyligen börjat användas vid IVF i vissa andra länder för att dämpa immunförsvaret och som alltså tas i samma syfte som kortisonet.
Har hört att Fragmin ges vid överstimulering eller för att motverka det. Jag blev inte överstimulerad alls men det verkar ju som att det också ges för att motverka blodproppar och missfall om jag förstår det rätt? Slog mig idag bara att det känns som att jag tar så många läkemedel som fyller ungefär samma funktion och funderar på om det är fler än jag som av någon anledning tar mycket? Eftersom det är min första IVF så utgick jag ifrån att alla får en hel hög med grejer att ta men nu förstår jag ju att det kanske inte alltid är så..Blir ju lite nojig över att pumpa kroppen full med substanser i detta läge även om sambon försöker lugna mig.
Hoppas ni alla mår bra för övrigt :)
det där brukar skilja från gång till gång. Och mellan läkare.
Mycket av det du äter är i fröebyggande. Fragmin och trombyl är båda läkemedel som har en blodförtunnande effekt och verkar på olika vis. för att undvika blodproppar. Ibland kan man även få progynon för slemhinnans tjockleks skull. Jag har ruvat 5 gånger och ätit lite olika läkemedel varje gång utöver progesteronet då. Predenisolon är det också vanligt att man får, just för att dämpa imunförsvaret lite.
Inget av det du äter är knepigt eller udda så go for it!