• Sillavi

BF december 2014 - göteborg

Hej,

Jag och min man har äntligen blivit gravida efter lång tids försökande. Efter 2 st FET och 2 ET blev vi tillslut gravida.
    Vi är överlyckliga och kan knappt förstå det. Är väldigt tidigt än, Vecka 5.
    Vi har ett barn sen innan som är 2 1/2 år. Vi bor utanför GBG och tänkte det kunde vara kul med andra
    gravida som bor i Göteborg med omnejd och som har BF runt December.
    Tänkte vi kunde tjöta om vad som helst helt enkelt, stötta varandra och lägga ut lite roliga bilder för dom som vill

Kram och välkommen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-19 09:58
    Här finns listan;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m73268197.html

• Svar på tråden BF december 2014 - göteborg
  • Sillavi

Go morgon tjejer, ligger o myser med lillan (treåringen) i sängen o kollar Barnkanalen

Ska se om jag kan fixa inbjudningar idag till fb gruppen. Kan inte bjuda in via email från mobilen/appen.

Hälsosam - skönt m igångsättnings datum. Finns ett slut i tunneln iaf.

Heineken - härligt att ni kommit hem och mår bra förutom bauta bröstet då. Tyckte du att du fick bra hjälp på bb gällande amningen? Amningshjälpen.se är en bra sida oxå.

När packar ni era bb väskor? Försöker komma på hur vi gjorde sist men näää har inget minne ha ha! Ska nog inköpa lite gött iaf att smaska på. Tack för tips m chips, det ska inhandlas.

Var på mvc i veckan. Startvikt 65 kg och nu vägde jag 83...galet! Ändå känner jag mig inte bauta fet/stor, bara ibland

Tur man ska amma så endel faller bort där förhoppningsvis.

Ska nog be min bm om en liten hinnsvepning i veckan som kommer...

Kram på er

• nicopej

God morgon tjejer, fy sicket väder, idag vill man ju inte göra nåt. Men ska iväg på tidig julmiddag med sambons familj eftersom hans brorsa snart åker till Thailand o vi ska fira jul med min familj. O för att hinna fira innan bäbis kommer.

Sillavi vad är hinnsvepning? Känner mig rätt oinsatt...

Jag började på 65 kg o väger nu 77. Känner mig gigantisk men hade en startvikt som låg 5 kg över normalt för mig då träningen var lidande pga flytt o annat. Vi har redan packat vår väska. Jag är ett kontrollfreak som vill ha allt klart.

Igår var en helt kaos dag i magen. Han hoppade runt o sparkade konstant hela kvällen, kändes som han sparkade uppåt o simmade neråt med händerna samtidigt som huvudet borrade. Ilningar, sammandragningar o hoppande mage, sen avslutades det med hicka hur länge som helst. Var helt slut! Men tänker att d är väl bra med ilningarna, innebär att han jobbar sig neråt. Läste en väns förlossningsberättelse igår o bröt ihop. Tänkte att jag var lugn o över rädslan men vete fan alltså. Läskigt o nära nu. Så rädd stt jag inte ska orka, inte våga, att nåt ska gå el vara fel! Vi har inte gjort test på d, kubb, har ni?

Nej dags att gå upp!

Ha en fin dag i regnet.

• Heineken86

Sillavi - jo, jag fick bra hjälp med amningen på BB, men där hade jag ju inte nått riktigt problem mer än att lära mig vad som var det rätta taget. Det var först när mjölken rann till som det blev svårt och det hände ju inte förrän jag var hemma. Det var samma dag som jag var på återbesök så fick lite hjälp när jag kom tillbaka till BB också och då gick det ok men sen kom det mer mjölk och då blev det värre. Spanade på amningshjälpens hemsida då och det var där jag hittade tipset om nappen. Nu känns det dock helt okej. Brösten har blivit en mer normal storlek och det fungerar mestadels rätt bra. Ibland är hon lite lat och orkar inte gapa tillräckligt så då blir det lite mer av en kamp, men i det stora hela fungerar det helt okej. Har fortsatt att använda salvan också i förebyggande syfte och sluppit sår sen dess. 

Jag är också gärna med i FB-gruppen. jkhammerdal@aol.com

• janniejensen

I göteborg gör de väl inte hinnsvepningar på mvc? Jag vill ju göra en men hänvisades till förlossningen pga att man numera inte gör hinnsvepningar på mvc i götrborg.. När jag ringde förlossningen och frågade om de kunde göra en hinnsvepning vid datumet blev jag verkligen ifrågasatt. Tyckte inte alls hon jag pratade med var trevlig och sedan sade hon att det fick jag kolla med min mvc i sådana fall.. Så ingen hinnsvepning här inte. Lite skillnad gentemot varberg (där vi tänker föda) där dom lät supertrevliga och erbjöd sig att jag skulle få komma dit o göra en hinnsvepning fastän jag inte gått där. Man gör ju hinnsvepning nästan alla ställen jag hört talas om, men tydligen inte göteborg.. Krångligt att man ska behöva köra 7mil för den lilla grejen!

Skönt att amningen fungerar bättre nu, heineken88!

Jag blev inbjuden till en grupp på fb via mail här i veckan (vår föräldragrupp via mvc) så jag tror ju inte de hamnat i något spamfilter eller så.. Kanske får försöka om igen? Att skapa grupper verkar förövrigt vara ett himla krångel, haha!

• Sillavi
    nicopej skrev 2014-12-07 10:46:46 följande:

God morgon tjejer, fy sicket väder, idag vill man ju inte göra nåt. Men ska iväg på tidig julmiddag med sambons familj eftersom hans brorsa snart åker till Thailand o vi ska fira jul med min familj. O för att hinna fira innan bäbis kommer.

Sillavi vad är hinnsvepning? Känner mig rätt oinsatt...

Jag började på 65 kg o väger nu 77. Känner mig gigantisk men hade en startvikt som låg 5 kg över normalt för mig då träningen var lidande pga flytt o annat. Vi har redan packat vår väska. Jag är ett kontrollfreak som vill ha allt klart.

Igår var en helt kaos dag i magen. Han hoppade runt o sparkade konstant hela kvällen, kändes som han sparkade uppåt o simmade neråt med händerna samtidigt som huvudet borrade. Ilningar, sammandragningar o hoppande mage, sen avslutades det med hicka hur länge som helst. Var helt slut! Men tänker att d är väl bra med ilningarna, innebär att han jobbar sig neråt. Läste en väns förlossningsberättelse igår o bröt ihop. Tänkte att jag var lugn o över rädslan men vete fan alltså. Läskigt o nära nu. Så rädd stt jag inte ska orka, inte våga, att nåt ska gå el vara fel! Vi har inte gjort test på d, kubb, har ni?

Nej dags att gå upp!

Ha en fin dag i regnet.

Hoppas ni får en mysig julmiddag idag vi har precis fikat adventsfika.

Hinnsvepning innebär väl att bm går in m fingrarna och vispar runt ordentligt för att reta livmoderhalsen lite o ev skynda på en fl. Men tror man måste vara lite mogen där inne oxå för att d ska ge ngt.

Förstår om d kan verka läskigt med förlossningen. Försök att tänk att alla kvinnor klarar av det. Tänk på dom som föder hemma på jordstampat golv utan ngn som helst hjälp. Lovar att du kommer känna dig trygg när du väl är inne på förlossningen. Kroppen är helt fantastisk egentligen. Tar liksom över kontrollen och fixar det. Svåra är väl att låta sig styras men gör man det och slappnar av så har man allt att vinna. Kram
  • Sillavi
    janniejensen skrev 2014-12-07 12:32:36 följande:

I göteborg gör de väl inte hinnsvepningar på mvc? Jag vill ju göra en men hänvisades till förlossningen pga att man numera inte gör hinnsvepningar på mvc i götrborg.. När jag ringde förlossningen och frågade om de kunde göra en hinnsvepning vid datumet blev jag verkligen ifrågasatt. Tyckte inte alls hon jag pratade med var trevlig och sedan sade hon att det fick jag kolla med min mvc i sådana fall.. Så ingen hinnsvepning här inte. Lite skillnad gentemot varberg (där vi tänker föda) där dom lät supertrevliga och erbjöd sig att jag skulle få komma dit o göra en hinnsvepning fastän jag inte gått där. Man gör ju hinnsvepning nästan alla ställen jag hört talas om, men tydligen inte göteborg.. Krångligt att man ska behöva köra 7mil för den lilla grejen!

Skönt att amningen fungerar bättre nu, heineken88!

Jag blev inbjuden till en grupp på fb via mail här i veckan (vår föräldragrupp via mvc) så jag tror ju inte de hamnat i något spamfilter eller så.. Kanske får försöka om igen? Att skapa grupper verkar förövrigt vara ett himla krångel, haha!

Har ingen aning om hur dom ställer sig till hinnsvepningar i allmänhet i Gbg. Men kan iof förstå att fl inte vill ha massa folk som kommer dit för att få igång fl tidigare. Är ju galet tryck ändå på avdelningarna. Men dom ska ju inte vara otrevliga för det. Det var faktiskt min bm som erbjöd sig för massa mån sen när jag frågade om hur d blir om man går över. Vill verkligen inte det. Inte för att jag tycker d är jobbigt att vara gravid mer att jag är rädd att moderkakan ska sluta fungera. Då sa hon att hon gärna hjälper till och vispar runt ngra v innan bf.

Men alla bm och mvc är ju olika. Vissa bm är ju superstrikta medans andra är mer personliga. Min är väldigt förstående och omtänksam. Vid min förra grav bytte vi faktiskt efter ett tag dom hon hi hade betedde sig väldigt dåligt vid ett möte.

Skönt att dom verkar så bra i Varberg IOM att ni ska föda där. Har bara hört positiva saker om Varberg. Dom är mer generösa med igångsättning och ks oxå har jag hört.
Svar på tråden BF december 2014 - göteborg