• Anonym (ledsen mamma)

så ledsen och arg för min dotters konfirmation

Hej

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, förutom att jag är så fruktansvärt ledsen just nu.
    Igår dubbelkollade jag vilka som funderade på att komma på min dotters konfirmation lördagen efter midsommar och det visade sig då att det bara kommer att bli vi hennes föräldrar +min mamma.
    Mina syskon med familjer var bägge två tvungna att åka på semester just den helgen å olika håll och min mans föräldrar kommer inte för att de har på något konstigt sätt upptäckt att prästen inte vill viga homosexuella och bojkottar därför sitt äldsta barns konfirmation.
    Min mans syster med fru kommer inte heller p.g.a samma orsak som svärföräldrar, men bara för att de är homosexuella så kommer min dotter att straffas. Det känns så i alla fall.
    Det är ju jättesvårt om man vill konfirmeras (detta var hennes beslut) med sina kompisar, ska man då avstå detta för prästen inte vill viga homosexuella.
    Dottern vet inget ännu, men ja tänker att det kommer att bli jobbigt för henne när alla andra har sina släktingar där och hon kommer bara att ha sin mormor,
    Till saken hör också att min pappa-dotterns morfar gick bort oväntat i januari så allting är fortfarande känslig när det gäller kalas och familjehögtider.

• Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation
  • Anonym (Annie)

Tycker det är helt fel tillfälle att "demonstrera" genom att inte gå. Det som händer har liksom inget med prästfan att göra, det har inget med homosexuella bröllop att göra heller.

Prata med dem, om de inte vill komma så får de väl skylla sig själva.

• Anonym (A)

Kan du inte bjuda in till firande hemma efter konfirmationen dit de som inte vill träffa prästen kan komma?
    Håller med dig att de främst straffar din dotter genom att inte komma, tror inte prästen känner sig 'straffad'.

• Drottningen70

Jag förstår att de kanske inte vill bevittna själva konfirmationen som utförs av en idiot, och stå där och lyssna högaktningsfullt på en person som har åsikter som man själv starkt tar avstånd ifrån. Men dagen är ju din dotterns, och det är henne man ska högtidlighålla, så nog kan de möta upp utanför med en blomsterkvast och delta i ungens mottagning. Allt annat är ju bara elakt mot barnet.

• Minna76

Oj...jag förstår du är ledsen och upprörd. Jag förstår inte varför de vill demonstrera sitt ogillande av prästen på sitt barnbarns bekostnad. Kanske de kan sansa sig och ändra sin uppfattning? Tänka på din dotter i första hand? Går det att prata med dem?

• Anonym (P)

Det är väldigt själviskt av dem att straffa din dotter för prästens val. Allt handlar inte om dem. Jag tycker absolut att homosexuella ska gifta sig , men det finns bättre sätt om de vill protestera än att göra en ung tjej ledsen.

• Anonym (LG)

Att vuxna människor kan vara så egoistiska. Prästen kommer inte att märka av deras motvilja mot honom. Den enda som drabbas av deras agerande är er dotter. Hur kan man vara så korkad att man inte inser det? Har du frågat dem om vad de tror sig uppnå genom att bojkotta din dotters konfirmation? Vill de göra en markering mot prästen så är detta helt fel sätt.

• Stårschan

Men hur mycket firande väntar sig din dotter då? På min konfirmation var mamma, pappa och mormor närvarande, och jag såg inget märkligt i det. Och vid 40 års ålder har jag fortfarande inte varit på någon annan konfirmation än min egen. Om dottern väntar sig stort släktkalas och ser fram emot det så förstår jag att det här känns jättejobbigt, men är du säker på att du inte projicerar dina egna känslor på henne?

• helenen

Svårt, det där...

Jag förstår din besvikelse och frustration, men jag förstår också de som väler bort att komma p g a prästens åsikter. Det drabbar ju förvisso inte prästen ett dugg, men i din brors familjs sits skulle jag ändå ha väldigt svårt att tvingas närvara vid en tillställning ledd av en person som totalt motsätter sig den jag/min närstående är. Det skulle inte handla om en protest eller markering mot prästen att inte närvara, utan av respekt för mig själv.

Men som redan föreslagits ovan kan de kanske ansluta efter ceremonin i kyrkan?

Mot dumhet kämpar själva gudarna förgäves
  • sina

Jag hade aldrig gått på den konfirmationen. Klart att tösen inte ska straffas, så hon hade fått present och uppvaktning, men icke att jag hade satt min fot i den kyrkan.

• Minna76

Jag tycker det låter som en bra lösning att de sluter upp vid kyrkan direkt efter ceremonin i kyrkan och så följer de med hem på festen? De behöver ju inte bojkotta festen fastän de inte gillar prästen??

Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation