• Anonym (ledsen mamma)

så ledsen och arg för min dotters konfirmation

Hej

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, förutom att jag är så fruktansvärt ledsen just nu.
    Igår dubbelkollade jag vilka som funderade på att komma på min dotters konfirmation lördagen efter midsommar och det visade sig då att det bara kommer att bli vi hennes föräldrar +min mamma.
    Mina syskon med familjer var bägge två tvungna att åka på semester just den helgen å olika håll och min mans föräldrar kommer inte för att de har på något konstigt sätt upptäckt att prästen inte vill viga homosexuella och bojkottar därför sitt äldsta barns konfirmation.
    Min mans syster med fru kommer inte heller p.g.a samma orsak som svärföräldrar, men bara för att de är homosexuella så kommer min dotter att straffas. Det känns så i alla fall.
    Det är ju jättesvårt om man vill konfirmeras (detta var hennes beslut) med sina kompisar, ska man då avstå detta för prästen inte vill viga homosexuella.
    Dottern vet inget ännu, men ja tänker att det kommer att bli jobbigt för henne när alla andra har sina släktingar där och hon kommer bara att ha sin mormor,
    Till saken hör också att min pappa-dotterns morfar gick bort oväntat i januari så allting är fortfarande känslig när det gäller kalas och familjehögtider.

• Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation
  • Anonym (Fy för prästen)

Det riktigt sorgliga i sammanhanget är väl om det i konfirmandgruppen ingår någon homosexuell ungdom. Kanske dags för aktuell församling att  ta bort denna präst från åtminstone konfirmandundervisningen?
    Läste även inlägget från den person som skrivit att hen vid ett senare tillfälle sett att prästen som begravt hens mormor deltagit i TV och då visat sig vara emot homosexuella äktenskap. Kanske det inte vore så dumt att vi, som tycker detta är dumheter, börjar ställa den frågan då vi ska anlita en präst? Solig

TS skriver även att det här med familjehögtider är lite extra känsligt då dotterns morfar gått bort. Jag kan då tycka att det kanske vore på sin plats att TS syskon kunde ha planerat sin semester lite annorlunda. Varför är det bara TS mans familj som får på nöten medans TS syskon hålls helt utanför? Funderar lite över om inte TS är lite sen i sin planering också? Om jag förstått rätt så pågår konfirmationsundervisningen under en lång tid och då borde TS ha vetat långt tidigare än nu när konfirmationen är. Då hade TS syskon kunnat anpassa sin semester till systerdotterns konfirmation.

Anonym (ledsen mamma) skrev 2014-04-23 12:28:28 följande:
    Vi  blev också väldigt ställda när vi fick höra av min mans släktingar att prästen inte ville viga homosexuella, för detta är inget som vi har hört honom prata om.
    Min man frågade honom i morse om detta stämde och fick till svar att det gjorde det, men att han inte har något emot homosexuella personer utan att detta var en teologisk fråga. Han tolkar bibeln som så att äktenskap ska vara  mellan man och kvinna.
    Ja jag vet inte, det enda som jag vet är att dottern kommer nog bli ledsen när inte ens farmor och farfar kommer. Vi har också föreslagit att de kan komma efteråt och ge presenter och fika.
    Men de vill inte åka 10 mil tur o retur bara för att ge presenten och fika.
    Hur gamla är farföräldrarna? Kan det vara så att de helt enkelt inte orkar åka tur och retur för en kort fika? "Vi har också föreslagit att de kan komma efteråt och ge presenter och fika". Det verkar väldigt mycket sikte inställt på dessa presenter och mindre på Gud. Det är väl ändå det senare som är det viktiga i sammanhanget? Foten i munnen
    Då jag var i 15-års åldern och en del kompisar skulle konfirmera sig (långt ifrån alla) så fick jag valet att konfirmera mig eller ej. Present skulle jag få ändå. Nix, det blev inte någon konfirmation för min del. Samma val gav jag min dotter, samma val där. Oskyldig
  • LängtansBlåaBlomma

Tråkigt för din dotter. Men acceptera att det är en religiös ritual och ceremoni som inte alla vill delta i. Vill du ha en familjefest så ordna ett födelsedagskalas!

• choklad
    Gena skrev 2014-04-23 17:10:25 följande:
    Vi pratar om ett barn i en konfirmandgrupp. Hon har inte valt vilken präst de sa ha. Och varför utgår du för att hon gör det för presenterna?
    slutdiskuterat skrev 2014-04-23 15:57:57 följande:
    Som sagt så är det riktigt trist att dom inte dyker upp på festen. Diskriminering ska dock stävjas, även om det går ut över tredje part. Hade min dotter börjat dejta en nazist så hade jag ändå inte kommit på deras bröllop bara för att jag inte hade velat såra henne.
    Hur kan det ens vara jämförbart? Vi pratar om ett barn i en konfirmandgrupp. Hon har inte valt vilken präst de ska ha.

Nej, det är inte säkert att hon valt prästen men det är fortfaande hon som väljer att bekräfta sin tro genom konfirmationen framför en man med helt annan syn på homosexuellas rätt än vad hennes släktingar har. Bara för att man är med i en konfirmationsgrupp betyder inte att man behöver genomföra konfirmationen. Och det är inget barn, det är en tonåring som borde lärt sig att stå upp för sina värderingar. Och jag utgår inte från att hon gör det för presenterna, jag säger att antingen gör hon det för presenterna eller så låter hon sig konfirmeras av en man med en helt annan bibeltolkning än min. Om jag var hennes släkting skulle jag inte vilja delta, oavsett vilket av fallen det är.
  • auster

Inte så konstigt - jag skulle också undvikit kyrkan. Hur kan du låta dottern bli indoktrinerad av en homofob med hjärnspöken?

• Indianica
    Miss Behave skrev 2014-04-23 17:55:08 följande:
    Konfirmation ska väl göras för sin egen skull (och tro) inte för att bli firad och få presenter?

Jag skulle inte gå på en konfirmation eftersom jag inte tycker att det är något att fira. Det går även mot mina egen värdering och tro. Folk får tro och göra vad de vill, men man kan ju inte kräva att alla andra ska fira en för det.

"Närmast sörjande" får väl ställa upp samt de som delar den tron. Låt de övriga slippa.

Jag kan gå på dop, bröllop samt begravning (även om det är i kyrkan) eftersom jag ser det som en namngivningscermoni, band som knyts och ett sista farväl, men skulle helst slippa präst vid alla de tillfällena med.
    Samma resonemang kan ju då appliceras på påsk och jul. Vilket knappast någon här gör.
    auster skrev 2014-04-23 18:44:57 följande:
    Inte så konstigt - jag skulle också undvikit kyrkan. Hur kan du låta dottern bli indoktrinerad av en homofob med hjärnspöken?
  • Anonym (''')
    Indianica skrev 2014-04-23 18:48:43 följande:
    Samma resonemang kan ju då appliceras på påsk och jul. Vilket knappast någon här gör.
    Fast de allra flesta firar inte jul och påsk med religiösa inslag. 
  • nernu

Omogna släktingar... Prästen har troligtvis inget emot homosexuella utan är bara bokstavstroende och tror därför att äktenskapet är man och kvinna. Jag har varit i flera olika religioners "kyrkor". Som om det skulle vara så farligt. Är ni kyrkofober allihop eller vad är problemet? Tror ni att ni kommer råka bli frälsta för att ni sticker in näsan genom dörren. Det kallar jag trångsynt...

• Millicent

Tråkigt! Förstår att du är besviken. Jag vill dock slå ett slag för att se en del motgångar och ledsamheter som bra utmaningar och tankeställare istället. Ni kan prata om det här med er dotter. Varför man konfirmerar sig. Att alla inte har stor släkt. Att det hela är värt något även utan stort firande runt omkring. Hur man kan fundera kring släktens val på ett annat sätt än att de valt bort henne. Hur det är att vara besviken, om hur det går över. Om man kan fira på ett annat sätt. Skillnad på vad man själv vill fira, vad andra vill fira, vad olika grupper i samhället väljer att fira och varför. Ja det finns massor att prata om som inte är att släkten är dum och att de tycker att hon är oviktig. 

Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation