• Anonym (ledsen mamma)

så ledsen och arg för min dotters konfirmation

Hej

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, förutom att jag är så fruktansvärt ledsen just nu.
    Igår dubbelkollade jag vilka som funderade på att komma på min dotters konfirmation lördagen efter midsommar och det visade sig då att det bara kommer att bli vi hennes föräldrar +min mamma.
    Mina syskon med familjer var bägge två tvungna att åka på semester just den helgen å olika håll och min mans föräldrar kommer inte för att de har på något konstigt sätt upptäckt att prästen inte vill viga homosexuella och bojkottar därför sitt äldsta barns konfirmation.
    Min mans syster med fru kommer inte heller p.g.a samma orsak som svärföräldrar, men bara för att de är homosexuella så kommer min dotter att straffas. Det känns så i alla fall.
    Det är ju jättesvårt om man vill konfirmeras (detta var hennes beslut) med sina kompisar, ska man då avstå detta för prästen inte vill viga homosexuella.
    Dottern vet inget ännu, men ja tänker att det kommer att bli jobbigt för henne när alla andra har sina släktingar där och hon kommer bara att ha sin mormor,
    Till saken hör också att min pappa-dotterns morfar gick bort oväntat i januari så allting är fortfarande känslig när det gäller kalas och familjehögtider.

• Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation
  • SnurriggirrunS

Om ni är så få som ska gå till kyrkan, kan inte ni packa in er i bilen och köpa med en smörgåstårta och köra till dotterns farföräldrar om de inte vill köra till er?

Om de inte ens går med på en sådan deal, så känns som det är något annat som spökar.

• Lindsey Egot the only one
    SnurriggirrunS skrev 2014-04-24 01:01:40 följande:

Om ni är så få som ska gå till kyrkan, kan inte ni packa in er i bilen och köpa med en smörgåstårta och köra till dotterns farföräldrar om de inte vill köra till er?

Om de inte ens går med på en sådan deal, så känns som det är något annat som spökar.

Men varför ska de åka till farföräldrarna som visar NOLL intresse över barnbarnets konfirmation. Oavsett vilken kyrka de gått till kan de aldrig ändra texten i Bibeln där sex mellan samkönade anses vara fel.

Nä kommer de inte till konfirmationen ska de väl inte ha fina heller.
  • 2020

Jag förstår din besvikelse men jag förstår också de som avstår, väldigt svår situation. Jag hade pratat med mina släktingar och berättat vad jag känner att det betyder mycket och att dottern blir ledsen om de inte kommer. Sedan hade jag frågat om de skulle kunna tänka sig att vänta utanför kyrkan. Jag hade också låtit prästen få veta att på grund av att han inte kan acceptera alla olika människor blir min dotter lidande. Hade också frågat vad händer om mitt barn skulle vara homosexuell? Får hon inte komma till kyrkan? I slutändan är det ju inte dina släktingar som gör att din dotter blir lidande, det är prästen.

• Anonym (mamma)

Hej TS!

Jag är lite i samma situation. Men mina föräldrar och syskon kommer iallafall.

Min son konfirmeras på självaste midsommarafton men hans pappa och hans sambo och deras gemensamma barn kommer inte.

Och de pga att sonen inte är troende utan endast gör det för att kompisarna gör det, samt för att få presenter.

Men jag anser att man som förälder ställer upp för sitt barn oavsett orsak. Så jag och min man kommer att bjuda på grillat och fika med tårta hos oss efteråt för dom som önskar deltaga.

Sonen säger att  vi inte behöver ha någon bjudning men jag säger att det hör till.

Nu vet jag inte om sonens farmor och farfar med deras respektive kommer, jag ska ringa och höra efter. Men grabbens pappa sa att jag skulle säga till dom att han och hans familj inte ska komma.

• sarafamilj
    Påven Johanna skrev 2014-04-23 23:27:59 följande:
    Har ni läst det här replikskiftet? Elisabeth Sandlund, chefredaktör Dagen: ?Jag hittar inte ett enda bibelord som stöder idén om äktenskap mellan människor av samma kön? KG Hammar, fd ärkebiskop: ?Nej, men du hittar desto fler bibelord som stöder tanken att kvinnor ska hålla tyst. Så var försiktig med bibeln.?

• Alex71

Strunta i dem! Ett "påtvingat" kyrkobesök kommer inte heller att kännas ok för er.
    Gör det bästa av situationen, lyxa lite (nu när ni inte är så många och kan lägga pengarna på er själva istället).
    Ett besök på en fin restaurang efteråt, eller en överraskningsresa - hitta på något kul/annorlunda och försök att inte fokusera på detta. Kanske kan ni ha en trevlig fest hemma efter själva konfirmationen, alternativen är många.

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (mamma) skrev 2014-04-24 08:53:37 följande:

Hej TS!

Jag är lite i samma situation. Men mina föräldrar och syskon kommer iallafall.

Min son konfirmeras på självaste midsommarafton men hans pappa och hans sambo och deras gemensamma barn kommer inte.

Och de pga att sonen inte är troende utan endast gör det för att kompisarna gör det, samt för att få presenter.

Men jag anser att man som förälder ställer upp för sitt barn oavsett orsak. Så jag och min man kommer att bjuda på grillat och fika med tårta hos oss efteråt för dom som önskar deltaga.

Sonen säger att  vi inte behöver ha någon bjudning men jag säger att det hör till.

Nu vet jag inte om sonens farmor och farfar med deras respektive kommer, jag ska ringa och höra efter. Men grabbens pappa sa att jag skulle säga till dom att han och hans familj inte ska komma.

Varför ska du säga till barnet att pappa inte kommer. Är han för feg för att göra det själv?
  • Gena
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-24 07:26:22 följande:
    Men varför ska de åka till farföräldrarna som visar NOLL intresse över barnbarnets konfirmation. Oavsett vilken kyrka de gått till kan de aldrig ändra texten i Bibeln där sex mellan samkönade anses vara fel.
    Tycker ditt resonemang haltar lite. Homosexuella par kan gifta sig inom Svenska Kyrkan. Oerhört många präster är lesbiska (bl. a. hon som döpte min son). Homosexualitet är accepterat inom Svenska Kyrkan.

Det är det som gör att jag tycker att TS släktingar borde kunna gå på konfirmationen. Visst, det finns en del motståndare mot homosexuella giftermål och kvinnliga präster inom Svenska Kyrkan, men dessa är inte i majoritet. Själva organisationen är ju inte emot homosexualitet. Jag skulle förstå släktingarna mer om de upplevde att hela organisationen var emot dem. Vad en enstaka person tycker kan de väl försöka bortse från i någon timme för sitt barnbarns skull.
  • Anonym (vaaaa)
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2014-04-23 10:39:07 följande:
    Hej

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, förutom att jag är så fruktansvärt ledsen just nu.
    Igår dubbelkollade jag vilka som funderade på att komma på min dotters konfirmation lördagen efter midsommar och det visade sig då att det bara kommer att bli vi hennes föräldrar +min mamma.
    Mina syskon med familjer var bägge två tvungna att åka på semester just den helgen å olika håll och min mans föräldrar kommer inte för att de har på något konstigt sätt upptäckt att prästen inte vill viga homosexuella och bojkottar därför sitt äldsta barns konfirmation.
    Min mans syster med fru kommer inte heller p.g.a samma orsak som svärföräldrar, men bara för att de är homosexuella så kommer min dotter att straffas. Det känns så i alla fall.
    Det är ju jättesvårt om man vill konfirmeras (detta var hennes beslut) med sina kompisar, ska man då avstå detta för prästen inte vill viga homosexuella.
    Dottern vet inget ännu, men ja tänker att det kommer att bli jobbigt för henne när alla andra har sina släktingar där och hon kommer bara att ha sin mormor,
    Till saken hör också att min pappa-dotterns morfar gick bort oväntat i januari så allting är fortfarande känslig när det gäller kalas och familjehögtider.
    Ha en riktigt fin fest nu för din dotter och ät och gör det som hon tycker om, låt detta bli en dag att minnas med glädje. 
    Sorgligt att deras åsikter skall gå ut över er dotter :(
  • Anonym (Greko)
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2014-04-23 10:39:07 följande:
    Hej

Det är många som skriver i tråden att kyrkan fördömer homsexuella. Detta är ett felaktigt påstående så som jag förstått det. Det är själva utövandet av homosexualitet som är fel om man är kristen och troende. Men det är ju också fel att ha sex före äktenskapet stjäla, vittna falskt osv. Ända utövar kristna allt detta och mer därtill. Homosexuella är även dem guds älskade barn och vare sig större eller mindre syndare om dem utövar sin läggning. Låt den som är utan synd kasta första stenen.
Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation