• Anonym (ledsen mamma)

så ledsen och arg för min dotters konfirmation

Hej

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, förutom att jag är så fruktansvärt ledsen just nu.
    Igår dubbelkollade jag vilka som funderade på att komma på min dotters konfirmation lördagen efter midsommar och det visade sig då att det bara kommer att bli vi hennes föräldrar +min mamma.
    Mina syskon med familjer var bägge två tvungna att åka på semester just den helgen å olika håll och min mans föräldrar kommer inte för att de har på något konstigt sätt upptäckt att prästen inte vill viga homosexuella och bojkottar därför sitt äldsta barns konfirmation.
    Min mans syster med fru kommer inte heller p.g.a samma orsak som svärföräldrar, men bara för att de är homosexuella så kommer min dotter att straffas. Det känns så i alla fall.
    Det är ju jättesvårt om man vill konfirmeras (detta var hennes beslut) med sina kompisar, ska man då avstå detta för prästen inte vill viga homosexuella.
    Dottern vet inget ännu, men ja tänker att det kommer att bli jobbigt för henne när alla andra har sina släktingar där och hon kommer bara att ha sin mormor,
    Till saken hör också att min pappa-dotterns morfar gick bort oväntat i januari så allting är fortfarande känslig när det gäller kalas och familjehögtider.

• Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation
  • Johan75
    nernu skrev 2014-04-23 19:16:57 följande:
    Omogna släktingar... Prästen har troligtvis inget emot homosexuella utan är bara bokstavstroende och tror därför att äktenskapet är man och kvinna. Jag har varit i flera olika religioners "kyrkor". Som om det skulle vara så farligt. Är ni kyrkofober allihop eller vad är problemet? Tror ni att ni kommer råka bli frälsta för att ni sticker in näsan genom dörren. Det kallar jag trångsynt...
    Jag misstänker att inte någon tror att de "kommer råka bli frälsta", så därmed faller hela ditt trångsynt-argument. 

Däremot tycker jag nog inte att prästen gör fel. Det är rätt uttalat i Bibeln att homosexualitet är fel. Han ska inte behöva gå emot sin tro. Däremot skulle det vara intressant att höra vad dottern tycker om prästens ställningstagande och hur hon väger in detta i sin konfirmation.
    Behold, i come as a thief.
  • Pissenisse

Men vad säger dottern? Hon är ju nästan vuxen så hon borde väl ändå också ha en åsikt? Vill hon konfirmeras av en inskränkt präst då får hon ju acceptera att inte alla vill komma dit.

• cheese

Så vad du säger är att din dotter ska gå med i en sekt som hatar homosexuella. Och du som förälder tycker det är ledsamt att folk inte kommer och hejar på din dotter. Ni verkar inte ha alla bollar hemma.  

• Tow2Mater
    cheese skrev 2014-04-23 20:44:20 följande:
    Så vad du säger är att din dotter ska gå med i en sekt som hatar homosexuella.
    Och där kom den mycket inskränkta åsikten att de som är emot samkönade äktenskap hatar homosexuella. Vilket oftast är helt felaktigt. Jag är emot polygami också, vilken grupp hatar jag då?
  • gunde svan

Vilken pseudotråd. Inse att gud finns inte och kyrkan vill bara medlemmarnas pengar

• Anonym (oj)
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2014-04-23 10:39:07 följande:
    Hej

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, förutom att jag är så fruktansvärt ledsen just nu.
    Igår dubbelkollade jag vilka som funderade på att komma på min dotters konfirmation lördagen efter midsommar och det visade sig då att det bara kommer att bli vi hennes föräldrar +min mamma.
    Mina syskon med familjer var bägge två tvungna att åka på semester just den helgen å olika håll och min mans föräldrar kommer inte för att de har på något konstigt sätt upptäckt att prästen inte vill viga homosexuella och bojkottar därför sitt äldsta barns konfirmation.
    Min mans syster med fru kommer inte heller p.g.a samma orsak som svärföräldrar, men bara för att de är homosexuella så kommer min dotter att straffas. Det känns så i alla fall.
    Det är ju jättesvårt om man vill konfirmeras (detta var hennes beslut) med sina kompisar, ska man då avstå detta för prästen inte vill viga homosexuella.
    Dottern vet inget ännu, men ja tänker att det kommer att bli jobbigt för henne när alla andra har sina släktingar där och hon kommer bara att ha sin mormor,
    Till saken hör också att min pappa-dotterns morfar gick bort oväntat i januari så allting är fortfarande känslig när det gäller kalas och familjehögtider.
    jag tror att det bara är en stor ursäkt för att inte komma. Alla vet väl att de flesta präster inte tycker att 2 av samma kön ska gifta sig med varandra och det i åratal. Ni behöver inte komma på deras kalas eller liknande i framtiden heller. Jag var nära att inte få någon från min mammas sida på min konfirmation men när en från den sidan insåg att det kanske skulle bli så kom 2 i alla fall. Ville ha min morfar där men han var dålig och dog ca 1 vecka efter det. 
  • jashrinah
    cheese skrev 2014-04-23 20:44:20 följande:
    Så vad du säger är att din dotter ska gå med i en sekt som hatar homosexuella. Och du som förälder tycker det är ledsamt att folk inte kommer och hejar på din dotter. Ni verkar inte ha alla bollar hemma.  
  • Lindsey Egot the only one
    nernu skrev 2014-04-23 19:16:57 följande:

Omogna släktingar... Prästen har troligtvis inget emot homosexuella utan är bara bokstavstroende och tror därför att äktenskapet är man och kvinna. Jag har varit i flera olika religioners "kyrkor". Som om det skulle vara så farligt. Är ni kyrkofober allihop eller vad är problemet? Tror ni att ni kommer råka bli frälsta för att ni sticker in näsan genom dörren. Det kallar jag trångsynt...

Då skulle dessa farföräldrar samt faster med fru aldrig någonsin kunna sätta sin fot i kyrkan för i Bibeln som kyrkan följer står det klart och tydligt hur man som kristen ska se på just homosexualitet. Det är inget man egentligen kan välja bort utan kyrkan har blivit tvingade av staten. Så även om de har sitt ställningstagande och enbart går till kyrkor som accepterar homosexuella så kan de aldrig ändra det som står i den heliga skriften samt vad de flesta inom kyrkan följer.
  • Fanny b
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-23 22:45:17 följande:
    Då skulle dessa farföräldrar samt faster med fru aldrig någonsin kunna sätta sin fot i kyrkan för i Bibeln som kyrkan följer står det klart och tydligt hur man som kristen ska se på just homosexualitet. Det är inget man egentligen kan välja bort utan kyrkan har blivit tvingade av staten. Så även om de har sitt ställningstagande och enbart går till kyrkor som accepterar homosexuella så kan de aldrig ändra det som står i den heliga skriften samt vad de flesta inom kyrkan följer.
    Jag förstår heller inte ts släktingars starka relation i detta fall, för som du beskriver så kan prästens ställningstagande mot giftemål av homosexuella bero på att han följer bibeln, inte att han ser ned på homosexuella.
  • Påven Johanna

Har ni läst det här replikskiftet?

Elisabeth Sandlund, chefredaktör Dagen: ”Jag hittar inte ett enda bibelord som stöder idén om äktenskap mellan människor av samma kön”
    KG Hammar, fd ärkebiskop: ”Nej, men du hittar desto fler bibelord som stöder tanken att kvinnor ska hålla tyst. Så var försiktig med bibeln.”

Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation