• Anonym (ledsen mamma)

så ledsen och arg för min dotters konfirmation

Hej

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, förutom att jag är så fruktansvärt ledsen just nu.
    Igår dubbelkollade jag vilka som funderade på att komma på min dotters konfirmation lördagen efter midsommar och det visade sig då att det bara kommer att bli vi hennes föräldrar +min mamma.
    Mina syskon med familjer var bägge två tvungna att åka på semester just den helgen å olika håll och min mans föräldrar kommer inte för att de har på något konstigt sätt upptäckt att prästen inte vill viga homosexuella och bojkottar därför sitt äldsta barns konfirmation.
    Min mans syster med fru kommer inte heller p.g.a samma orsak som svärföräldrar, men bara för att de är homosexuella så kommer min dotter att straffas. Det känns så i alla fall.
    Det är ju jättesvårt om man vill konfirmeras (detta var hennes beslut) med sina kompisar, ska man då avstå detta för prästen inte vill viga homosexuella.
    Dottern vet inget ännu, men ja tänker att det kommer att bli jobbigt för henne när alla andra har sina släktingar där och hon kommer bara att ha sin mormor,
    Till saken hör också att min pappa-dotterns morfar gick bort oväntat i januari så allting är fortfarande känslig när det gäller kalas och familjehögtider.

• Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation
  • Anonym (Fy för prästen)
    sina skrev 2014-04-23 11:00:57 följande:
    Jag hade aldrig gått på den konfirmationen. Klart att tösen inte ska straffas, så hon hade fått present och uppvaktning, men icke att jag hade satt min fot i den kyrkan.
    Om ni inte är homofober själva så kan ni gott och väl tala om för prästen hur besvikna ni är över att era släktingar inte vill komma och anledningen till detta. Då når ju budskapet även fram till den som "ställer till" det hela. Inte för att det lär göra någon skillnad.......
  • Voluptuous Shalimar

Jag skulle 1. höra av mig till prästen och beklaga att jag inte vill komma för att höra på honom då jag tycker att hans öppna ställningstagande mot homosexuella är otidsenligt, okristligt och rent ut sagt vedervärdigt  2. ringa flickan, gratulera och säga att jag gärna firar henne efter själva konfagudstjänsten.

• Rasputin

Och varför gör ni inte något efter kyrkan istället? Så slipper dom träffa prästen de inte vill träffa.

• sextiotalist

Konfirmation för mig var något som bara de allra närmaste var med. Så när jag och mina syskon konfirmerade sig så var det bara farmor, farfar och mormor med.
    Men att lägga konfirmationen på midsommardagen, nja, inte det bästa om man vill ha gäster

• Tant Prysselius

Ni har väl firandet hemma? Då behöver släktingarna inte komma till kyrkan. Men kontakta även pastoratet och förklara att ni är besvikna på prästens ställningstagande och att era släktingar därför inte kommer att närvara. Framförs inte kritik så behöver personerna som beter sig puckat inte ändra på sig.

• Voluptuous Shalimar
    Tant Prysselius skrev 2014-04-23 11:43:51 följande:
    Ni har väl firandet hemma? Då behöver släktingarna inte komma till kyrkan. Men kontakta även pastoratet och förklara att ni är besvikna på prästens ställningstagande och att era släktingar därför inte kommer att närvara. Framförs inte kritik så behöver personerna som beter sig puckat inte ändra på sig.
  • Madmoiselle

Tänk om prästen skulle vägra att viga dig pga något du inte kunde rå för, hur skulle det kännas?

Själv går jag aldrig på konfermationer oavsett vem som konfermeras. Jag gillar inte kristendomen så det känns inte som något att fira att en person till är kristen. Så jag måste säga att jag förstår dem.

• Scoops

" På något konstigt vis upptäckt att prästen..." 
    Är du VERKLIGEN säker på att prästen inte vill viga homosexuella? Låter som rykten när det skrivs så...Kan det vara en tanke att faktiskt fråga prästen i förväg så du verkligen vet?

Förstår att du är ledsen, men om de verkligen inte vill komma så kanske de kan komma hem till er och fika med konfirmanden efteråt? Då slipper de ju träffa prästen?

• Anonym (ledsen mamma)

Vi  blev också väldigt ställda när vi fick höra av min mans släktingar att prästen inte ville viga homosexuella, för detta är inget som vi har hört honom prata om.
    Min man frågade honom i morse om detta stämde och fick till svar att det gjorde det, men att han inte har något emot homosexuella personer utan att detta var en teologisk fråga. Han tolkar bibeln som så att äktenskap ska vara  mellan man och kvinna.
    Ja jag vet inte, det enda som jag vet är att dottern kommer nog bli ledsen när inte ens farmor och farfar kommer. Vi har också föreslagit att de kan komma efteråt och ge presenter och fika.
    Men de vill inte åka 10 mil tur o retur bara för att ge presenten och fika.

• Påven Johanna
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2014-04-23 12:28:28 följande:
    Vi  blev också väldigt ställda när vi fick höra av min mans släktingar att prästen inte ville viga homosexuella, för detta är inget som vi har hört honom prata om.
    Min man frågade honom i morse om detta stämde och fick till svar att det gjorde det, men att han inte har något emot homosexuella personer utan att detta var en teologisk fråga. Han tolkar bibeln som så att äktenskap ska vara  mellan man och kvinna.
    Ja jag vet inte, det enda som jag vet är att dottern kommer nog bli ledsen när inte ens farmor och farfar kommer. Vi har också föreslagit att de kan komma efteråt och ge presenter och fika.
    Men de vill inte åka 10 mil tur o retur bara för att ge presenten och fika.
    Fika? De kan väl stanna på middag och sedan tillbringa kvällen ihop med er? 
Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation