• Anonym (ledsen mamma)

så ledsen och arg för min dotters konfirmation

Hej

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, förutom att jag är så fruktansvärt ledsen just nu.
    Igår dubbelkollade jag vilka som funderade på att komma på min dotters konfirmation lördagen efter midsommar och det visade sig då att det bara kommer att bli vi hennes föräldrar +min mamma.
    Mina syskon med familjer var bägge två tvungna att åka på semester just den helgen å olika håll och min mans föräldrar kommer inte för att de har på något konstigt sätt upptäckt att prästen inte vill viga homosexuella och bojkottar därför sitt äldsta barns konfirmation.
    Min mans syster med fru kommer inte heller p.g.a samma orsak som svärföräldrar, men bara för att de är homosexuella så kommer min dotter att straffas. Det känns så i alla fall.
    Det är ju jättesvårt om man vill konfirmeras (detta var hennes beslut) med sina kompisar, ska man då avstå detta för prästen inte vill viga homosexuella.
    Dottern vet inget ännu, men ja tänker att det kommer att bli jobbigt för henne när alla andra har sina släktingar där och hon kommer bara att ha sin mormor,
    Till saken hör också att min pappa-dotterns morfar gick bort oväntat i januari så allting är fortfarande känslig när det gäller kalas och familjehögtider.

• Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation
  • Anonym (öhm)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-24 15:18:32 följande:
    Fast fortfarande. Är det barnbarnet de ska glädja i kyrkan och komma och titta på eller är det prästen? För just nu låter det som om det är prästen som är the big deal och barnbarnet är sekundär fast det borde vara tvärtom. Så slutsatsen är inte alls komisk eller konstig utan helt relevant i sammanhanget.
    Själv tycker jag att det är viktigare att stå upp för illa behandlade och diskriminerade grupper och lära barn och ungdomar varför man gör det och att de också bör ta ställning mot sådant än det är att glädja barnbarnet på bekostnad av en riktigt viktig sak. En konfirmand är inte ett småbarn, det är en ungdom som går att resonera med. 

Säg mig, vilka mer saker du tycker hade varit okej om prästen stod för? Vi kan väl leka med tanken att han var öppet rasistisk eller kanske pederast eller tidigare dömd pedofil eller något annat snaskigt och förkastligt (ja, du är ju förtjust i långtgående spekulationer och slutsatser dragna ur den typen av märkliga resonemang) Fortfarande viktigare att glädja barnbarnet än att berätta om sitt ställningstagande?
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (öhm) skrev 2014-04-24 15:24:38 följande:
    Själv tycker jag att det är viktigare att stå upp för illa behandlade och diskriminerade grupper och lära barn och ungdomar varför man gör det och att de också bör ta ställning mot sådant än det är att glädja barnbarnet på bekostnad av en riktigt viktig sak. En konfirmand är inte ett småbarn, det är en ungdom som går att resonera med. 

Säg mig, vilka mer saker du tycker hade varit okej om prästen stod för? Vi kan väl leka med tanken att han var öppet rasistisk eller kanske pederast eller tidigare dömd pedofil eller något annat snaskigt och förkastligt (ja, du är ju förtjust i långtgående spekulationer och slutsatser dragna ur den typen av märkliga resonemang) Fortfarande viktigare att glädja barnbarnet än att berätta om sitt ställningstagande?

Att stå upp för homosexuella är kanske just vad den präst gör som inte vill viga ett enkönat par. Tänk om det är så att en kyrklig enkönad vigsel i själva verket lurar det enkönade paret andligt, är att skriva ut en check utan täckning, att ge otjänlig andlig föda.

Till det yttre kan det se ut som att den präst som viger gör paret en tjänst och prästen ahr säkert i regel goda intentioner om det sker, men andligt sett är jag ändå rädda tt den prästen snarare vilseleder än hjälper paret.
  • SnurriggirrunS
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-24 12:37:32 följande:
    Men det är ju väldigt svårt att ändra en hel konfirmation enbart för att gästerna har åsikter om en person de inte ens känner.
    Vad vet vi, TS och hennes man kanske inte heller gillar homosexuella men är tyst för att inte göra sig ovän med sina föräldrar och syster. Vad vet vi? Och nu spekulerar jag bara hej vilt. Men ska de gå på konfirmationen för prästens skull eller för barnbarnets skull är ju den stora frågan. Nu låter det ju på dom att det enbart är för prästens skull de avviker och tycker att prästen är viktigare än barnbarnet.
    Jag har väl inte skrivit att man ska ändra en hel konfirmation? Det fattar väl alla att det inte är möjligt att göra.
    Däremot så om det är endast några få som var tänkta att närvara så kanske man kan mötas halva vägen?
    Det verkar inte vara en stor fest inplanerad i samband med konfirmationen så ska man fika efteråt kan väl lika gärna göra det 10 mil bort?

Om farföräldrarna i vanliga fall bryr sig om sitt barnbarn, så får man respektera deras åsikter och ståndpunkt i bland också och detta verkar vara en ganska stor grej för dem. vi vet ju inte heller om det varit något personligt som skett mellan präst och familjen som TS kanske inte vet om.
  • slutdiskuterat
    Gena skrev 2014-04-23 17:10:25 följande:
    Hur kan det ens vara jämförbart? Vi pratar om ett barn i en konfirmandgrupp. Hon har inte valt vilken präst de ska ha.

Nej, men föräldrarna hade ju kunnat ha den goda smaken att kolla upp prästen innan.
    There is a new sheriff in town
  • Sven Erik Johansson

Det viktigaste vad gäller konfirmation är inte själva konfirmationen  i sig. Det viktigaste tror jag  är att det följs av ett livslångt lärjungeskap hos Jesus. Konfirmation bara för traditions  skull känns  tomt. Om man inte i slutet av konfirmationsundervisningen verkligen har en personlig tro på Jesus eller åtminstone är öppen för det han lär så tycker jag det är hederligast att avstå från själva ceremonin och att avstå från att ta nattvarden tex. OM man ser konfirmation mest som en familjetradition så tror jag man missar själva poängen. KOnfirmera betyder bekräfta och tanken är att bekräfta sitt dop.

• Anonym (Ateist)

Jag hade också avstått från att delta om en släkting hade valt att konfirmera sig. Jag är ateist och tycker tillställningar kopplade till någon kyrka/präst mest är trams. Jag har avstått från släktingars dop och bröllop p.g.a. detta och när jag var riktigt liten avstod min familj från att delta under min kusins konfirmation (vid det tillfället var jag för liten för att själv välja, men det var alltså mina föräldrar som valde att inte gå).

Vill de inte vara med så vill de inte vara med. Förhoppningsvis förstår din dotter att släktingarna väljer att inte dyka upp p.g.a. anledningar som inte har med henne att göra.

• Anonym (öhm)
    Sven Erik Johansson skrev 2014-04-24 15:28:50 följande:

Att stå upp för homosexuella är kanske just vad den präst gör som inte vill viga ett enkönat par. Tänk om det är så att en kyrklig enkönad vigsel i själva verket lurar det enkönade paret andligt, är att skriva ut en check utan täckning, att ge otjänlig andlig föda.

Till det yttre kan det se ut som att den präst som viger gör paret en tjänst och prästen ahr säkert i regel goda intentioner om det sker, men andligt sett är jag ändå rädda tt den prästen snarare vilseleder än hjälper paret.
    Ja, så kan man ju resonera. I händelse av extremt enkelspårigt fabulerande. 
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Ateist) skrev 2014-04-24 15:50:39 följande:
    Jag hade också avstått från att delta om en släkting hade valt att konfirmera sig. Jag är ateist och tycker tillställningar kopplade till någon kyrka/präst mest är trams. Jag har avstått från släktingars dop och bröllop p.g.a. detta och när jag var riktigt liten avstod min familj från att delta under min kusins konfirmation (vid det tillfället var jag för liten för att själv välja, men det var alltså mina föräldrar som valde att inte gå).

Vill de inte vara med så vill de inte vara med. Förhoppningsvis förstår din dotter att släktingarna väljer att inte dyka upp p.g.a. anledningar som inte har med henne att göra.
    Som troende kristen får jag faktiskt säga att jag respekterar din inställning mer än de som tar sådant här som bara fest och tradition.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (öhm) skrev 2014-04-24 15:51:40 följande:
    Ja, så kan man ju resonera. I händelse av extremt enkelspårigt fabulerande. 

Nej! Om det skall vara någon vits alls med att vara med i en kristen församling så handlar det om lärjungeskap hos Jesus. Om man inte har förtroende för honom så kan man förståss avstå från att vara med , men jag har svårt att se att ett aktivt lärjungeskap hos Jesus kan kombineras med tex praktiserad homosexualitet eller hetrosexuell promiskuitet. Jag tror det finns goda skäl att ha förtroende för Jesus.
  • slutdiskuterat
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-23 15:49:41 följande:
    Jag tycker de kan stanna hemma om de väljer att inte ens medverka på själva konfirmationen. De straffar indirekt ett barn. Sitt barnbarn/syskonbarn.
    Varför är själva konfirmationen viktigare än att visa för barnbarnet att det är viktigt att man står för sina principer? Dom ska bojkotta prästen och sedan komma på festen. Man måste visa för antidemokratiska och exkluderande strömningar att deras agerande inte är ok.
    There is a new sheriff in town
Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation