• Anonym (ledsen mamma)

så ledsen och arg för min dotters konfirmation

Hej

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, förutom att jag är så fruktansvärt ledsen just nu.
    Igår dubbelkollade jag vilka som funderade på att komma på min dotters konfirmation lördagen efter midsommar och det visade sig då att det bara kommer att bli vi hennes föräldrar +min mamma.
    Mina syskon med familjer var bägge två tvungna att åka på semester just den helgen å olika håll och min mans föräldrar kommer inte för att de har på något konstigt sätt upptäckt att prästen inte vill viga homosexuella och bojkottar därför sitt äldsta barns konfirmation.
    Min mans syster med fru kommer inte heller p.g.a samma orsak som svärföräldrar, men bara för att de är homosexuella så kommer min dotter att straffas. Det känns så i alla fall.
    Det är ju jättesvårt om man vill konfirmeras (detta var hennes beslut) med sina kompisar, ska man då avstå detta för prästen inte vill viga homosexuella.
    Dottern vet inget ännu, men ja tänker att det kommer att bli jobbigt för henne när alla andra har sina släktingar där och hon kommer bara att ha sin mormor,
    Till saken hör också att min pappa-dotterns morfar gick bort oväntat i januari så allting är fortfarande känslig när det gäller kalas och familjehögtider.

• Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation
  • Anonym (vaaaa)
    slutdiskuterat skrev 2014-04-23 15:34:26 följande:
    Varför är det underligt? Det är väl i allra högsta grad intressant vad prästen har för ståndpunkt i olika frågor? Uppenbarligen anser han att det är ok att göra skillnad på folk och folk (även om han skyller på Bibeln). Och vad hade det gjort för skillnad om dom kollat upp det innan? Dom kanske bor på en ort där det bara finns en präst som håller i konfirmationsundervisningen och då finns det ju inget alternativ?
    Nej det kanske inte finns någon annat alternativ för dottern än att bli konfirmerad av denna prästen och om så är fallet så är det väldigt konstigt att vissa släktingar sårar dottern genom att inte komma bara pga av prästens ståndpunkt. Det han står för påverkar ju inte dottern vilket han är där för nu eller hur?
  • Anonym (Borde komma)

Jag hade gått både till kyrkan och till middagen! Det är inte rätt plats eller tillfälle för deonstrationer.

• Anonym (vaaaa)
    Anonym (vaaaa) skrev 2014-04-23 15:38:31 följande:
    Nej det kanske inte finns någon annat alternativ för dottern än att bli konfirmerad av denna prästen och om så är fallet så är det väldigt konstigt att vissa släktingar sårar dottern genom att inte komma bara pga av prästens ståndpunkt. Det han står för påverkar ju inte dottern vilket han är där för nu eller hur?
     "Uppenbarligen anser han att det är ok att göra skillnad på folk och folk"

På vilket sätt tycker du att denna meningen skiljer sig mot vad de gör mot sitt barnbarn?
  • slutdiskuterat
    Anonym (vaaaa) skrev 2014-04-23 15:38:31 följande:
    Som jag skrivit tidigare så är det trist att dom inte kommer till festen efteråt, men jag tycker dom gör helt rätt i att inte komma till själva akten. Huruvida prästen påverkar dottern i sin uppfattning att ett homosexuellt par inte ska vigas har varken du eller jag nån aning om, så det verkar meningslöst att diskutera, men jag tycker det är rätt att man visar vilka åsikter som är ok i samhället i övrigt. Religion ska inte få vara en fristad för diskriminering.
    There is a new sheriff in town
  • slutdiskuterat
    Anonym (vaaaa) skrev 2014-04-23 15:40:17 följande:
     "Uppenbarligen anser han att det är ok att göra skillnad på folk och folk"

På vilket sätt tycker du att denna meningen skiljer sig mot vad de gör mot sitt barnbarn?
    På alla möjliga sätt. Dom visar att det inte är ok att skilja på såna som har en viss sexuell läggning. Sådana åsikter bör alla ta avstånd från. Däremot hade dom - som jag skrivit tidigare - kunnat komma på festen efter akten för sitt barnbarns skull.
  • choklad

Jag tycker att de gör alldeles rätt i att inte gå. För det första så tycker jag att om man konfirmerar sig för presenterna så gör man det av fel anledning. Om man konfirmerar sig för att bekräfta sin gudstro så får man gärna göra det. Men jag hade om jag var fastern eller farföräldrarna blivit rätt så besviken på mitt barnbarn/brorsbarn om hon valde att bekräfta den gudstron framför en man med en så totalt annan bibeltolkning än min egen. Jag hade därför inte velat medverka vid den tillställningen heller.  

• Anonym (vaaaa)
    slutdiskuterat skrev 2014-04-23 15:44:47 följande:
    Som jag skrivit tidigare så är det trist att dom inte kommer till festen efteråt, men jag tycker dom gör helt rätt i att inte komma till själva akten. Huruvida prästen påverkar dottern i sin uppfattning att ett homosexuellt par inte ska vigas har varken du eller jag nån aning om, så det verkar meningslöst att diskutera, men jag tycker det är rätt att man visar vilka åsikter som är ok i samhället i övrigt. Religion ska inte få vara en fristad för diskriminering.
    Jag tycker inte det är rätt att visa det när dottern konfirmeras, det är inte rätt mot dottern på något sätt. Det enda de gör är att såra henne. Är de inte mer intresserade av dottern alltså, hemskt tycker jag.
  • Lindsey Egot the only one
    slutdiskuterat skrev 2014-04-23 15:44:47 följande:
    Jag tycker de kan stanna hemma om de väljer att inte ens medverka på själva konfirmationen. De straffar indirekt ett barn. Sitt barnbarn/syskonbarn.
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Borde komma) skrev 2014-04-23 15:39:50 följande:
    Jag hade gått både till kyrkan och till middagen! Det är inte rätt plats eller tillfälle för deonstrationer.
    Helt rätt tänkt! Man ska fira konfirmationen, inte demonstrera ståndpunkter!
  • Stårschan

Vi vet fortfarande inte om dottern överhuvudtaget bryr sig...

Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation