• Anonym (ledsen mamma)

så ledsen och arg för min dotters konfirmation

Hej

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, förutom att jag är så fruktansvärt ledsen just nu.
    Igår dubbelkollade jag vilka som funderade på att komma på min dotters konfirmation lördagen efter midsommar och det visade sig då att det bara kommer att bli vi hennes föräldrar +min mamma.
    Mina syskon med familjer var bägge två tvungna att åka på semester just den helgen å olika håll och min mans föräldrar kommer inte för att de har på något konstigt sätt upptäckt att prästen inte vill viga homosexuella och bojkottar därför sitt äldsta barns konfirmation.
    Min mans syster med fru kommer inte heller p.g.a samma orsak som svärföräldrar, men bara för att de är homosexuella så kommer min dotter att straffas. Det känns så i alla fall.
    Det är ju jättesvårt om man vill konfirmeras (detta var hennes beslut) med sina kompisar, ska man då avstå detta för prästen inte vill viga homosexuella.
    Dottern vet inget ännu, men ja tänker att det kommer att bli jobbigt för henne när alla andra har sina släktingar där och hon kommer bara att ha sin mormor,
    Till saken hör också att min pappa-dotterns morfar gick bort oväntat i januari så allting är fortfarande känslig när det gäller kalas och familjehögtider.

• Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation
  • DeLo

Personligen skulle jag också undvika gå på något som har en homofientlig "ledare". Kan de bara inte komma på firandet efteråt och helt enkelt bojkotta ceremonin? 

• DeLo
    Ctazy skrev 2014-04-23 14:25:27 följande:
    Man är väl en 14-15 år när man konfirmeras? Då är hon nog tillräckligt stor för att förstå varför människor vill ta avstånd från negativ särbehandling på grund av sexuell läggning. 
  • Blåöga
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2014-04-23 10:39:07 följande:
    Hej

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, förutom att jag är så fruktansvärt ledsen just nu.
    Igår dubbelkollade jag vilka som funderade på att komma på min dotters konfirmation lördagen efter midsommar och det visade sig då att det bara kommer att bli vi hennes föräldrar +min mamma.
    Mina syskon med familjer var bägge två tvungna att åka på semester just den helgen å olika håll och min mans föräldrar kommer inte för att de har på något konstigt sätt upptäckt att prästen inte vill viga homosexuella och bojkottar därför sitt äldsta barns konfirmation.
    Min mans syster med fru kommer inte heller p.g.a samma orsak som svärföräldrar, men bara för att de är homosexuella så kommer min dotter att straffas. Det känns så i alla fall.
    Det är ju jättesvårt om man vill konfirmeras (detta var hennes beslut) med sina kompisar, ska man då avstå detta för prästen inte vill viga homosexuella.
    Dottern vet inget ännu, men ja tänker att det kommer att bli jobbigt för henne när alla andra har sina släktingar där och hon kommer bara att ha sin mormor,
    Till saken hör också att min pappa-dotterns morfar gick bort oväntat i januari så allting är fortfarande känslig när det gäller kalas och familjehögtider.
    De kan ju komma på mottagningen efter? Brukar ändå bli så tjockt i kyrkan, så av bara den aspekten skulle jag gärna avstå. Förstår att man vill bojkotta den prästen, men som sagt finns ju möjlighet efteråt med mottagning?
  • Gena
    FireLady skrev 2014-04-23 13:19:59 följande:
    Byt präst, så är problemet löst. Det går och man får göra det.
    Flickan vill väl konfirmera sig med resten av gruppen. Då går det inte att byta präst. Det är inte som vigsel eller dop, att man är ensam med prästen.
  • Gena

Tyckte det kändes väldigt trist att slå på TV:n ett par månader efter mormors begravning och se prästen som begravde henne sitta och ondgöra sig över homosexuella. Min mormor var världens snällaste, så det kändes fel att denne präst lett gudstjänsten.

Men det är en parentes. Kan inte förstå dina släktingar. Deras ställningstagande går ju ut över din dotter och bara över henne. De borde kunna hitta något sätt att deltaga för hennes skull.

• Anonym (GejTjej)

Hej

Jag hade också stått för vad jag tyckte. Som homosexuell känner man inte sig speciellt välkommen i kyrkan om det är en sån präst.
  • Anonym (Olika)

Det är nog olika vad/vilken betydlese en konfirmation har. Jag läste för att jag var genuint intresserad, kompisarna gjorde det för presenterna, och då betyder ju gästantalet mycket.
    När jag konfirmerades så var bara mina föräldrar och min farmor med. iPhones, iPads och EU-moppar fanns inte då så vi åkte hem och åt smörgåstårta utan större presenter än Gyllene Tiders "Puls".

• Anonym (Gittan)

Be farfar och farmor ringa till din dotter och själva förklara att de inte kommer, varken till kyrkan eller efter, och även varför de inte kommer! Dåligt tycker jag att inte ens vilja komma på fika/middag efteråt.

• Anonym (vaaaa)
    Hej

Mycket underligt att de har snokat om vem prästen är och vad han viger och inte? det är väl helt ointressant i detta fallet, för nu skall han ju hålla en konfirmation och inget annat. Mycket konstigt att de inte kollade upp det innan flickan började i så fall hos honom. Skärpning helt enkelt från deras håll!
  • slutdiskuterat
    Anonym (vaaaa) skrev 2014-04-23 15:24:28 följande:
    Mycket underligt att de har snokat om vem prästen är och vad han viger och inte? det är väl helt ointressant i detta fallet, för nu skall han ju hålla en konfirmation och inget annat. Mycket konstigt att de inte kollade upp det innan flickan började i så fall hos honom. Skärpning helt enkelt från deras håll!
    Varför är det underligt? Det är väl i allra högsta grad intressant vad prästen har för ståndpunkt i olika frågor? Uppenbarligen anser han att det är ok att göra skillnad på folk och folk (även om han skyller på Bibeln). Och vad hade det gjort för skillnad om dom kollat upp det innan? Dom kanske bor på en ort där det bara finns en präst som håller i konfirmationsundervisningen och då finns det ju inget alternativ?
    There is a new sheriff in town
Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation