• Anonym (ledsen mamma)

så ledsen och arg för min dotters konfirmation

Hej

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, förutom att jag är så fruktansvärt ledsen just nu.
    Igår dubbelkollade jag vilka som funderade på att komma på min dotters konfirmation lördagen efter midsommar och det visade sig då att det bara kommer att bli vi hennes föräldrar +min mamma.
    Mina syskon med familjer var bägge två tvungna att åka på semester just den helgen å olika håll och min mans föräldrar kommer inte för att de har på något konstigt sätt upptäckt att prästen inte vill viga homosexuella och bojkottar därför sitt äldsta barns konfirmation.
    Min mans syster med fru kommer inte heller p.g.a samma orsak som svärföräldrar, men bara för att de är homosexuella så kommer min dotter att straffas. Det känns så i alla fall.
    Det är ju jättesvårt om man vill konfirmeras (detta var hennes beslut) med sina kompisar, ska man då avstå detta för prästen inte vill viga homosexuella.
    Dottern vet inget ännu, men ja tänker att det kommer att bli jobbigt för henne när alla andra har sina släktingar där och hon kommer bara att ha sin mormor,
    Till saken hör också att min pappa-dotterns morfar gick bort oväntat i januari så allting är fortfarande känslig när det gäller kalas och familjehögtider.

• Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation
  • slutdiskuterat
    Anonym (vaaaa) skrev 2014-04-23 15:48:08 följande:
    Jag tycker inte det är rätt att visa det när dottern konfirmeras, det är inte rätt mot dottern på något sätt. Det enda de gör är att såra henne. Är de inte mer intresserade av dottern alltså, hemskt tycker jag.
    Som sagt så är det riktigt trist att dom inte dyker upp på festen. Diskriminering ska dock stävjas, även om det går ut över tredje part. Hade min dotter börjat dejta en nazist så hade jag ändå inte kommit på deras bröllop bara för att jag inte hade velat såra henne.
    There is a new sheriff in town
  • Ramborg

Skälet att det inte blir fler släktingar på mottagningen verkar vara att det bara blir fika. Bjud på middag istället så ordnar det sig säkert!

42.
  • slutdiskuterat
    Ramborg skrev 2014-04-23 15:58:08 följande:
    Skälet att det inte blir fler släktingar på mottagningen verkar vara att det bara blir fika. Bjud på middag istället så ordnar det sig säkert!
    Japp, bjud på nåt dyrt så kommer dom säkert Flört
    There is a new sheriff in town
  • Helly

De kan väl skippa ceremonin och vara med på kalaset efteråt? Jag har full förståelse för att man inte vill delta på konfirmationer som utförs av hycklare. 

• Gena
    choklad skrev 2014-04-23 15:47:56 följande:
    Jag tycker att de gör alldeles rätt i att inte gå. För det första så tycker jag att om man konfirmerar sig för presenterna så gör man det av fel anledning. Om man konfirmerar sig för att bekräfta sin gudstro så får man gärna göra det. Men jag hade om jag var fastern eller farföräldrarna blivit rätt så besviken på mitt barnbarn/brorsbarn om hon valde att bekräfta den gudstron framför en man med en så totalt annan bibeltolkning än min egen. Jag hade därför inte velat medverka vid den tillställningen heller.  
    Vi pratar om ett barn i en konfirmandgrupp. Hon har inte valt vilken präst de sa ha. Och varför utgår du för att hon gör det för presenterna?
    slutdiskuterat skrev 2014-04-23 15:57:57 följande:
    Som sagt så är det riktigt trist att dom inte dyker upp på festen. Diskriminering ska dock stävjas, även om det går ut över tredje part. Hade min dotter börjat dejta en nazist så hade jag ändå inte kommit på deras bröllop bara för att jag inte hade velat såra henne.
    Hur kan det ens vara jämförbart? Vi pratar om ett barn i en konfirmandgrupp. Hon har inte valt vilken präst de ska ha.

• elyse

Jag tycker också att det är obehagligt att gå på dop, konfirmation och/eller bröllop när man vet att t.ex. föräldrarna till barnet som ska döpas fullkomligt skiter i kristendomen, när konfirmanden inte alls tänkt sig att bekräfta sitt dop eller när prästen säger saker som inte stämmer överens med, för mig, grundläggande värderingar under en vigsel.

Ska ni inte ha någon mottagning hemma? Typ buffé?  

• Påven Johanna
    elyse skrev 2014-04-23 17:19:40 följande:
    Jag tycker också att det är obehagligt att gå på dop, konfirmation och/eller bröllop när man vet att t.ex. föräldrarna till barnet som ska döpas fullkomligt skiter i kristendomen, när konfirmanden inte alls tänkt sig att bekräfta sitt dop eller när prästen säger saker som inte stämmer överens med, för mig, grundläggande värderingar under en vigsel.

Ska ni inte ha någon mottagning hemma? Typ buffé?  
    Den ledsna och arga mamman har tänkt sig att bjuda på fika. 
  • MuppinCowboy

Jag är själv gay men inget skulle kunna hindra mig från att gå på mina syskonbarns konfirmationer om dom väljer att konfirmera sig, utan jag skulle gå och ta med min partner, inte för att demonstrera eller så men för att visa mina syskonbarn att jag är där för dom och älskar dom

Däremot hade jag om jag varit förälder inte valt en präst med såna åsikter  utan hade från början valt en helt annan präst.

Så en rejäl tillsägelse till både släkt och präst tror jag är i sin ordning, jag hade avrit mycket besviken på dom alla.

Dumhet diskriminerar inte
  • Excentriskan

Konfirmation ska väl göras för sin egen skull (och tro) inte för att bli firad och få presenter?

Jag skulle inte gå på en konfirmation eftersom jag inte tycker att det är något att fira. Det går även mot mina egen värdering och tro. Folk får tro och göra vad de vill, men man kan ju inte kräva att alla andra ska fira en för det.

"Närmast sörjande" får väl ställa upp samt de som delar den tron. Låt de övriga slippa.

Jag kan gå på dop, bröllop samt begravning (även om det är i kyrkan) eftersom jag ser det som en namngivningscermoni, band som knyts och ett sista farväl, men skulle helst slippa präst vid alla de tillfällena med.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Johan75
    Anonym (Olika) skrev 2014-04-23 15:50:35 följande:
    Helt rätt tänkt! Man ska fira konfirmationen, inte demonstrera ståndpunkter!
    Men det är ju knappast något att fira när en släkting erkänner sin trohet till ett förbund som fördömer den sexualitet du har? 

Jag vet att konfirmationer nuförtiden mestadels är något man gör för att kompisarna gör detta, men varför tar man inte och diskuterar detta med sitt barn? Vill du verkligen konfirmera dig inom en organisation som anser detta om din faster? 
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation