• Anonym (ledsen mamma)

så ledsen och arg för min dotters konfirmation

Hej

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, förutom att jag är så fruktansvärt ledsen just nu.
    Igår dubbelkollade jag vilka som funderade på att komma på min dotters konfirmation lördagen efter midsommar och det visade sig då att det bara kommer att bli vi hennes föräldrar +min mamma.
    Mina syskon med familjer var bägge två tvungna att åka på semester just den helgen å olika håll och min mans föräldrar kommer inte för att de har på något konstigt sätt upptäckt att prästen inte vill viga homosexuella och bojkottar därför sitt äldsta barns konfirmation.
    Min mans syster med fru kommer inte heller p.g.a samma orsak som svärföräldrar, men bara för att de är homosexuella så kommer min dotter att straffas. Det känns så i alla fall.
    Det är ju jättesvårt om man vill konfirmeras (detta var hennes beslut) med sina kompisar, ska man då avstå detta för prästen inte vill viga homosexuella.
    Dottern vet inget ännu, men ja tänker att det kommer att bli jobbigt för henne när alla andra har sina släktingar där och hon kommer bara att ha sin mormor,
    Till saken hör också att min pappa-dotterns morfar gick bort oväntat i januari så allting är fortfarande känslig när det gäller kalas och familjehögtider.

• Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation
  • Sven Erik Johansson
    slutdiskuterat skrev 2014-04-24 16:07:22 följande:
    Varför är själva konfirmationen viktigare än att visa för barnbarnet att det är viktigt att man står för sina principer? Dom ska bojkotta prästen och sedan komma på festen. Man måste visa för antidemokratiska och exkluderande strömningar att deras agerande inte är ok.

Tvärtom misstänker jag att de präster som bäst tillvaratar homosexuellas intressen tvärtom mot vad det kan verka är präster som valt att inte viga enkönade par. Det är inte antidemokratiskt att inte vilja viga ett enkönat par. I så fall är det antidemokratiskt tex att en veganförening har synpunkter på livsstil och inte bjuder på kött om de har fest osv. (är förresten själv vego). En kyrka eller församling är också en förening med frivilligt medlemskap och mängder med föreningar har tankar om livsstil.

Man behöver inte vara med i en församling vars tro man inte delar. Själv är jag troende och aktiv i Svenska Kyrkan men jag har formellt gått ur Svenska Kyrkan , bla i samband med kyrkomötets beslut om enkönade vigslar 2009.
    Jag gör tvärtom mot de flesta. de flesta är medlemmar men inte aktiva. jag är icke medlem men ändå aktiv i Sv K.
  • Josephine96

Asså jag tror ju knappast att ALLA andra konfirmander kommer ha hela tjocka släkten där faktiskt. Har för mig det bara var mina föräldrar och typ min ena kusin på min konfirmation. En konfirmation är ju trots allt inte hela världen, jag konfirmerades för typ 5 år sen och jag minns seriöst ingenting (kan bero på att det var det värsta året av mitt liv men ändå).

• Sven Erik Johansson
    Josephine96 skrev 2014-04-24 16:20:56 följande:
    Asså jag tror ju knappast att ALLA andra konfirmander kommer ha hela tjocka släkten där faktiskt. Har för mig det bara var mina föräldrar och typ min ena kusin på min konfirmation. En konfirmation är ju trots allt inte hela världen, jag konfirmerades för typ 5 år sen och jag minns seriöst ingenting (kan bero på att det var det värsta året av mitt liv men ändå).
    Varför konfirmerades du?
  • Lindsey Egot the only one
    Josephine96 skrev 2014-04-24 16:20:56 följande:

Min dotter hade hela släkten där och hon konfirmerades i svenska kyrkan fast halva släkten är pingstvänner. Det var både hennes fastrar/mostrar farbröder/morbröder, mor och farföräldrar, gammelfarföräldrar på båda sidorna och gammelmorföräldrarna samt mina fastrar och farbröder och pappans moster, morbror och faster inkl kusiner sysslingar och hela konkarongen. Dvs ett jäkla stort släktkalas.
  • Lindsey Egot the only one

Och kyrkan var fullsatt för Alla hade hela släkten med sig. Vissa fick inte ens plats utan fick stå ute på kyrkbacken.

• Tow2Mater
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-24 16:40:00 följande:
    Och kyrkan var fullsatt för Alla hade hela släkten med sig. Vissa fick inte ens plats utan fick stå ute på kyrkbacken.
    En bra anledning då att alla inte tar med sig hela tjocka släkten, så barns foräldrar faktist får plats.
  • Anonym (Greko)

I det stora hela verkar det som om släktingarna som inte vill komma inte bryr sig om eller älskar ditt barn så mycket som du skulle vilja. Skulle man kunna byta ut prästen så hade det funnits ett annat skäl förmodligen. Det är barnet som står i centrum den dagen och inte prästen.

• M Y L F
    Anonym (Ateist) skrev 2014-04-24 15:50:39 följande:
    Jag hade också avstått från att delta om en släkting hade valt att konfirmera sig. Jag är ateist och tycker tillställningar kopplade till någon kyrka/präst mest är trams. Jag har avstått från släktingars dop och bröllop p.g.a. detta och när jag var riktigt liten avstod min familj från att delta under min kusins konfirmation (vid det tillfället var jag för liten för att själv välja, men det var alltså mina föräldrar som valde att inte gå).

Vill de inte vara med så vill de inte vara med. Förhoppningsvis förstår din dotter att släktingarna väljer att inte dyka upp p.g.a. anledningar som inte har med henne att göra.
    Jag avstår av mer eller mindre samma skäl som dig. Men jag skulle lika gärna kunna delta, det är ju bara humbug i en fin miljö.

Men i TS fall så förstår jag att man tar avstånd till just den kyrkan och prästen. Man ska inte känna sig obekväm och inte välkommen.

Däremot så ser jag inte problemet att ta emot på utsidan och sedan åka iväg och fika.
  • Sven Erik Johansson
    M Y L F skrev 2014-04-24 16:46:19 följande:
    Jag avstår av mer eller mindre samma skäl som dig. Men jag skulle lika gärna kunna delta, det är ju bara humbug i en fin miljö.

Men i TS fall så förstår jag att man tar avstånd till just den kyrkan och prästen. Man ska inte känna sig obekväm och inte välkommen.

Däremot så ser jag inte problemet att ta emot på utsidan och sedan åka iväg och fika.
    Jag tror inte någon alls är ovälkommen att vara där i o för sig.
  • Josephine96
    Sven Erik Johansson skrev 2014-04-24 16:25:04 följande:
    Varför konfirmerades du?
    Pga tradition och för att jag antagligen skulle ångra mig om jag aldrig gjort det. Nu i efterhand är jag jätteglad att jag gjorde det så min pappa fick se min konfirmation (han dog 3 månader senare så hade jag väntat nåt år eller så så hade han inte fått se det). Inte för att min familj är jättekristna eller så, men jag vet att det betydde mycket för honom.
Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation