• Anonym (ledsen mamma)

så ledsen och arg för min dotters konfirmation

Hej

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, förutom att jag är så fruktansvärt ledsen just nu.
    Igår dubbelkollade jag vilka som funderade på att komma på min dotters konfirmation lördagen efter midsommar och det visade sig då att det bara kommer att bli vi hennes föräldrar +min mamma.
    Mina syskon med familjer var bägge två tvungna att åka på semester just den helgen å olika håll och min mans föräldrar kommer inte för att de har på något konstigt sätt upptäckt att prästen inte vill viga homosexuella och bojkottar därför sitt äldsta barns konfirmation.
    Min mans syster med fru kommer inte heller p.g.a samma orsak som svärföräldrar, men bara för att de är homosexuella så kommer min dotter att straffas. Det känns så i alla fall.
    Det är ju jättesvårt om man vill konfirmeras (detta var hennes beslut) med sina kompisar, ska man då avstå detta för prästen inte vill viga homosexuella.
    Dottern vet inget ännu, men ja tänker att det kommer att bli jobbigt för henne när alla andra har sina släktingar där och hon kommer bara att ha sin mormor,
    Till saken hör också att min pappa-dotterns morfar gick bort oväntat i januari så allting är fortfarande känslig när det gäller kalas och familjehögtider.

• Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation
  • Anonym (Dålig stil)
    Sven Erik Johansson skrev 2014-04-24 15:28:50 följande:

Att stå upp för homosexuella är kanske just vad den präst gör som inte vill viga ett enkönat par. Tänk om det är så att en kyrklig enkönad vigsel i själva verket lurar det enkönade paret andligt, är att skriva ut en check utan täckning, att ge otjänlig andlig föda.

Till det yttre kan det se ut som att den präst som viger gör paret en tjänst och prästen ahr säkert i regel goda intentioner om det sker, men andligt sett är jag ändå rädda tt den prästen snarare vilseleder än hjälper paret.
    bra skrivet!!
  • Anonym (Ateist)
    Sven Erik Johansson skrev 2014-04-24 15:52:09 följande:
    Som troende kristen får jag faktiskt säga att jag respekterar din inställning mer än de som tar sådant här som bara fest och tradition.
    Det var innerligt skönt att höra.

Jag tycker själv att det är att utnyttja kyrkorummet att stå framför en präst att svära inför Gud att man ska älska någon i nöd och lust - om man själv inte är troende utan gör det mest som "en fin grej" eller av tradition, t.ex. Jag har haft motvilliga skolavslutningar i kyrkan (jag ville inte sjunga psalmerna) och har närvarat vid två begravningar (där är jag faktiskt kluven, jag vet inte hur jag annars skulle kunna ta ett sista farväl av dem), men annars ser jag ingen anledning för mig som ateist att utnyttja kyrkan. De två i min klass i grundskolan som faktiskt konfirmerade sig fick sina föräldrar att tro att de gjorde det av "tradition", medan de egentligen ville ha silversmyckena de hade blivit lovade...
  • Coccolina
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2014-04-23 10:39:07 följande:
    Hej

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, förutom att jag är så fruktansvärt ledsen just nu.
    Igår dubbelkollade jag vilka som funderade på att komma på min dotters konfirmation lördagen efter midsommar och det visade sig då att det bara kommer att bli vi hennes föräldrar +min mamma.
    Mina syskon med familjer var bägge två tvungna att åka på semester just den helgen å olika håll och min mans föräldrar kommer inte för att de har på något konstigt sätt upptäckt att prästen inte vill viga homosexuella och bojkottar därför sitt äldsta barns konfirmation.
    Min mans syster med fru kommer inte heller p.g.a samma orsak som svärföräldrar, men bara för att de är homosexuella så kommer min dotter att straffas. Det känns så i alla fall.
    Det är ju jättesvårt om man vill konfirmeras (detta var hennes beslut) med sina kompisar, ska man då avstå detta för prästen inte vill viga homosexuella.
    Dottern vet inget ännu, men ja tänker att det kommer att bli jobbigt för henne när alla andra har sina släktingar där och hon kommer bara att ha sin mormor,
    Till saken hör också att min pappa-dotterns morfar gick bort oväntat i januari så allting är fortfarande känslig när det gäller kalas och familjehögtider.
    Jag kan förstå att du känner dig ledsen för din dotters skull... 
    Min egen mamma gick igenom lite av det du känner när det var min konfirmation. Mina mor och farföräldar var tyvärr döda, min farbror och hans fru låg i skilsmässa och det var därför inte läge att de och mina kusiner kom ner från Örebro, mina mostrar så var det bara den ena som bodde i stan men hon ogillar kyrkor och att gå på något tidigt på morgonen var inte på kartan så hon och mina kusiner kom först efteråt på kaffe och tårta hemma hos oss, min syster och hennes lilla bebis kom inte heller till kyrkan utan först hem till oss. 
    Mina Gudföräldrar skulle ha kommit men deras son fick Kikhosta eller scharlakansfeber (kommer inte ihåg vilket) så det var också tvunget att ställas in. 
    Visst var det konstigt med alla andra som hade hela släkten där i kyrkan och jag som bara hade mamma, pappa och min bror. Min pappa som dessutom lovat att filma och ta kort för Gudföräldrarna lyckades med konststycket att glömma kameraväskan hemma........

Men i slutändan var det min mamma och pappa som led värst för det hela. Jag var inte så upprörd utan tyckte nästan det var mindre nervöst när man inte hade hela släkten där. Jag var mer upprörd när det var lika många som kom på min student (av div anledningar som jobb, andra studenter osv) ....... eller ja... ännu färre.... medan samtidigt så på min Lillebrors konfirmation och på hans student så slöt släkten upp mangrant... Det var något som gjorde mig mer upprörd...

Jag kan förstå din Sambos syster med fru att de inte vill närvara vid gudstjänsten, jag kan även förstå deras föräldrars val att stå bakom dem. Däremot finns det ingen ursäkt att inte komma på kaffet efteråt. Det kan dessutom vara på sin plats att påpeka för dem att den enda som blir lidande är er dotter, hennes präst bryr sig inte ett skit om hennes släkt är där eller inte... Hon däremot bryr sig... 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (Fy för prästen)

Hm...verkar som om TS inte skriver här mer. Hon kanske inte fick de svar hon ville ha.

• Anonym (Fy för prästen)
    Sven Erik Johansson skrev 2014-04-24 18:23:04 följande:

Jag ser det precis tvärtom på första punkten. Jag skulle själv inte viga enkönade par om jag var präst, inte för att jag vore emot personerna i sig utan tvärtom för att jag skulle var rädd att dessa vigslar skulle vara att göra paren en andlig björntjänst, att skriva ut en check utan täckning-dvs av solidaritet med  homosexuella skulle jag inte viga dem.

På andra punkten håller jag med dig om att en del som deltar i vissa kyrkliga arrangemang utan att tro är hycklare. Varför läsa med i böner och trosbekännelse utan att mena det på allvar och varför ta nattvarden utan att verkligen vara öppen för Kristus.

Och varför ha ett förhållande med en kvinna och vara kär i en annan kvinna? Hm....inte så dumt att sopa utanför den egna dörren innan man börjar sopa utanför andras.
  • Anonym (hmm)

i mina ögon har ni hittat en präst som tror på vad han lär ut att som präst inte befatta sig med eller viga homosexuella är att följa den tro han har .

3 Mosebok 20
    13 Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos en kvinna, så göra de båda en styggelse; de skola straffas med döden, blodskuld låder vid dem.

så ni skulle från början kollat så ni fick en präst som inte är troende utan bara har det som ett jobb

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (hmm) skrev 2014-04-25 00:12:27 följande:

i mina ögon har ni hittat en präst som tror på vad han lär ut att som präst inte befatta sig med eller viga homosexuella är att följa den tro han har .

3 Mosebok 20
    ?13 Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos en kvinna, så göra de båda en styggelse; de skola straffas med döden, blodskuld låder vid dem.

så ni skulle från början kollat så ni fick en präst som inte är troende utan bara har det som ett jobb

Då kan de stryka hela västkusten och hela Norrlands
  • DeLo
    Anonym (hmm) skrev 2014-04-25 00:12:27 följande:

3 Mosebok 20
    13 Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos en kvinna, så göra de båda en styggelse; de skola straffas med döden, blodskuld låder vid dem.

Men man ska väl ändå sprida kärlek och inte hat?

"Behandla andra som du själv vill bli behandlad".

• Anonym (hmm)
    DeLo skrev 2014-04-25 00:21:28 följande:

Men man ska väl ändå sprida kärlek och inte hat?

"Behandla andra som du själv vill bli behandlad".

ska väl säga direkt att jag får inte ens gifta mig i kyrkan liksom jag inte fick konfrimera mig när jag var ung är inte med i kyrkan .men jag förstår den som har sitt kall där och som inte vill bryta mot dom löften han givit när han blev prästvigd.

"behandla andra som du själv vill bli behandlad" låter bra för mig men läser du citatet så förstår du att skulden i detta fall enligt bibeln läggs på dom homosexuella man får väl vara glad att inte citatet följs ordagrant i Sverige.

jag är inte så insatt i dom homosexuellas villkor men skulle tro att dom har samma val som mig att gifta sig borgligt
    eller som jag sa hitta en präst som inte är troende.

Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation