• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • mariaheterjag
    Twiberg skrev 2014-08-10 17:54:52 följande:

Jag känner mycket grejer som jag är ganska säker på är bebis! Känner som rörelser och sug i magen! Sen om jag buffar på ena sidan av magen så får jag en mjuk spark på andra sidan :) är i vecka 18 nu så det kanske inte är så tydliga små rörelser ännu, hoppas på att känna mer snart!

Coolt att du kan "framkalla" sparkar. Ska prova sedan om jag kan få till något liknande.
  • escapee
    Lolita1 skrev 2014-08-10 19:46:15 följande:

Jag var på gekås för typ två veckor sen och köpte nästan allt som behövs den första tiden. Allt är ju så mycket billigare där nere.
    Jag köpte:
    tvättlappar, oljor, nässug, nagelkit, skötbädd, skötbäddsöverdrag, plastad frotté, sängmobil, filtar, speldosor, handduk, nappar, nappflaskor, bitringar, skötväska, kopphållare till vagnen, spjälskydd, dra-på-lakan till sängen, kudde, badbalja, bomullspinnar till öronen, flaskborste, flaskställ, amningskudde, ilägg till bh:n, babysitter, babygym och en hel del kläder :)

Handlade för ca 3500 kr till bebis. Innan hade jag kollat upp vad saker kostade på andra ställen så jag visste att det var billigare på gekås.
    Det finns en Ullaredstråd här på FL där folk lägger upp bilder och priser på saker de köpt. Ligger under kategorin Inhandla/preparera

Åh va kul att du var där nyligen :) tycker dock att de e lite svårt när man inte vet könet... Vilka färger passar båda könen ? ;) usch,., detta e första barnet å ja känner mig så vilsen !

Hade iaf tänkt kolla på detta;

Amningskudde

Flaskor

Madrass till skötbord

Filtar, handdukar

Matta till bebis rummet

Sängkläder. Täcke å kudde med

Men efter din lilla lista så får ja nog mer mig lite mer hem också ;)

Har dock inte tänkt att köpa ngn babysitter. I klädväg

Tänkte ja nog bara köpa typ lite body å sånt i neutrala färger :) resten köper ja nog i stan.. Åh storlekar , vad ska man ta????
  • Lolita1

Jag tog de allra minsta storlekarna. Sånt som de växer ur snabbast. Typ 50 och 56. Något plagg i 62. Fanns en del neutralt men det är ändå uppdelat flick och pojk på avdelningen.
    Sen har jag köpt lite Newbie i 62 och 68 från Kappahl. Älskar deras kläder. 

• anna86l
    escapee skrev 2014-08-10 20:28:33 följande:

Åh va kul att du var där nyligen :) tycker dock att de e lite svårt när man inte vet könet... Vilka färger passar båda könen ? ;) usch,., detta e första barnet å ja känner mig så vilsen !

Hade iaf tänkt kolla på detta;

Amningskudde

Flaskor

Madrass till skötbord

Filtar, handdukar

Matta till bebis rummet

Sängkläder. Täcke å kudde med

Men efter din lilla lista så får ja nog mer mig lite mer hem också ;)

Har dock inte tänkt att köpa ngn babysitter. I klädväg

Tänkte ja nog bara köpa typ lite body å sånt i neutrala färger :) resten köper ja nog i stan.. Åh storlekar , vad ska man ta????

Jag köpte mycket neutrala färger till vår första. Blev mycket ljust, som beige.. Vi hade en kräkbebis så det gick åt mycket kläder och tvättlappar. Pyjamaser brukar dom ha ganska bra av i Ullared. Köpte mestadels 56, men fick köpa till i strl. 50 när han var född för han badade i strl 56. (Var 52 lång). Vi fick mycket i strl 62-68 av kompisar och släkt när han föddes. Men det är ju olika.

Imorgon ska jag till läkaren, har fått börja äta Trombyl pga. Havandeskapsförgiftning med första barnet. Har inte en aning om vad jag ska göra men kanske kolla blodprov och blodtryck? Någon som vet, som varit med om samma sak? Bm ringde på semestern och sa att jag skulle börja direkt med dom tabletterna.
  • Waimea
    Lolita1 skrev 2014-08-10 19:46:15 följande:

Jag var på gekås för typ två veckor sen och köpte nästan allt som behövs den första tiden. Allt är ju så mycket billigare där nere.

Jag köpte:

tvättlappar, oljor, nässug, nagelkit, skötbädd, skötbäddsöverdrag, plastad frotté, sängmobil, filtar, speldosor, handduk, nappar, nappflaskor, bitringar, skötväska, kopphållare till vagnen, spjälskydd, dra-på-lakan till sängen, kudde, badbalja, bomullspinnar till öronen, flaskborste, flaskställ, amningskudde, ilägg till bh:n, babysitter, babygym och en hel del kläder :)

Handlade för ca 3500 kr till bebis. Innan hade jag kollat upp vad saker kostade på andra ställen så jag visste att det var billigare på gekås.

Det finns en Ullaredstråd här på FL där folk lägger upp bilder och priser på saker de köpt. Ligger under kategorin Inhandla/preparera

Wow! Imponerande en del av grejerna på din lista hatr jag aldrig haft, och då är jag inne på nr 3
  • Sagolina

I förra veckan plockade jag fram 5lådor(saknas en som jag lagt på någon konstig plats?) med babykläder och sorterade enligt storlek, för att kolla vad som behövs till lilla bönan. Kunde konstatera att det knappt är något alls att köpa.

En halare i mindre storlek (sonen var över halvt år under vintern, så hans kläder är allt för stora för en nyfödd) 1-2 mössor (alla minsta vi har är tunna i bomull för att kunna användas under sommaren) och några par strumpbyxor. Det är allt som behövs! Är det en mindre baby behövs lite kläder i storlek 50, har bara två omgångar kläder i den storleken...

• Malin81a

Mitt tips är att köpa lite neutralt i minsta storleken. Oftast får man lite större sstorlekar. Sedan med facit i hand då behövs det inte så mycket prylar som jag haft med de andra två. Jag har ju inga bebis grejer kvar men kommer avvakta och köpa det som behövs efterhand som behovet uppstår.

Men att gå på Ullared är ju alltid kul. Svägerskan är där ca 4 gånger om året så jag skickar bud med henne om det behövs något

• Akinna 77

Vi planerar att åka till Ullared i Oktober/November och vi vill definitivt kolla in deras vagga! Vi fick låna en vagga av vänner sist och den var fantastiskt bra att ha de första månaderna (kommer inte ihåg hur länge vi hade den men tills vår son började klänga på kanterna och kunde ramla ut typ?), att kunna flytta vaggan lätt mellan vårt sovrum och vardagsrummet var guld då sonen hade ont i magen ofta efter amning och behövde vaggas ordentligt för att kunna somna. Jag kommer nog även att köpa lite bebisfiltar och ett babygym där, det sonen hade bajsade han ner så fruktansvärt en dag att det inte ens gick att tvätta! Hur någon så liten kan explodera ut så mycket bajs.. Förvånad Om dom har någon som verkar bra så får det bli en bröstpump med flaskor också. 

Ett bra tips om man som vi med sonen får en kräkbebis är att köpa ett gäng av IKEAS 3kronors handdukar! Vi köpte säkert..20 stycken eller så och dom var superbra att ha både vid amning, vid skötbord och faktiskt några liggandes vid säng och soffa också (alltid redo!) Glad

Ursäkta om det här inlägget är lite osammanhängande men jag har jobbat i natt, nyss vaknat och ska snart iväg och hämta sonen efter första dagen tillbaka på dagis. Min hjärna känns som gjord av potatismosRynkar på näsan 

• Lolita1
    Waimea skrev 2014-08-10 23:42:06 följande:
    Wow! Imponerande en del av grejerna på din lista hatr jag aldrig haft, och då är jag inne på nr 3
    Haha ja jag KAN ha överköpt mig på saker. En del saker kommer säkert bara bli liggandes men det var ju så roligt att köpa allting och man vet ju inte innan vad som kommer användas och inte. Det är första barnet här :)
Svar på tråden BF Januari 2015