K
LängtansBlåaBlomma skrev 2014-08-11 22:36:33 följande:
Jag har börjat köpa på mig en del kläder och märker att det blir mycket bodies, och många kortärmade. Mitt första barn kommer ju i januari precis som era, men ni som har barn sen förut: behöver jag köpa till koftor och små jackor och byxor eller kan de ha bara body på sig inomhus? Alltså behöver jag komplettera med lika många byxor+koftor/tröjor som jag har kortärmade bodies?
kanske inte riktigt lika många, då det oftast är bodyn som blir smutsig om blöjan läcker. Speciellt byxorna kan troligtvis användas flera dagar. Sen beror det ju på hur varmt man har inne. Bor man i lägenhet där temperaturen håller sig runt 21-22grader, eller dragigt äldre hus där det kan vara 17grader då man stiger upp på morgonen. Små babyn behöver hållas varma, då de inte kan reglera sin värme ännu.
Och så beror det ju så mycket på babyn hur mycket av de olika plaggen man behöver. Vissa barn spyr ofta och kläderna behöver bytas flera gånger per dag, andra spyr aldrig och kan använda samma plagg flera dagar.
Då jag fick sonen tyckte jag det var ganska svårt att klä på honom de första veckorna. Han var ju så liten (trots sina 52cm och 3850g vid födseln) och skör... Vi använde oss mycket av att linda honom den första tiden, då vi ändå var hemma mest. Han är född i juni, mitt i värmebölja, så på dagarna var det bara blöja + tunt lakan/bomullstäcke han var lindad i. Med denna lilla blir det troligtvis body (omlott! Så mycket lättare att få på en liten baby), strumpbyxor + lindning under hemmadagarna den första tiden.