• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • längtan94

Jag tror iaf att barn får tråkigt av att helt plötsligt får gå hemma utan kompisar :) men de är jag de :) sen får du tycka och tänka hur du vill :)

• Modesty1972

Jag tror att det är olika från barn till barn. Min dotter var 4 när vi fick vår son. Hon hade kvar sin plats hos sin dagmamma trots att det slog hårt mot vår ekonomi. Hade inte hjärta att ta vår dotter från hennes kompisar. Hon hade valfriheten att gå dit varje dag i några timmar. De flesta dagarna ville hon dit och leka men ibland ville hon vara hemma och mysa eller att vi skulle hitta på något.

Jag kände att det var det bästa för min dotter men som sagt ... alla är vi ju olika

• MammaÄrJag

Jag kommer att ha sonen hemma den första tiden från förskola när bebis är kommen. Hade likadant med dottern när sonen föddes. Har funkat hur bra som helst. Har dock inte bestämt hur länge han ska vara hemma under mammaledigheten. Enligt mig så känns det mest rätt.

• elilin

Ja 4 år då tycker ja nog oxå att dem behöver :) men min är ju bara 2 så fortfarande liten :)

Vi är lediga 2 dar varje vecka nu så kommer hänga på öppnis å med vänner å deras barn så blir inte så stor skillnad förutom att han kommer få dras med morsan sin ;)

• Waimea

Jag hade blivit galen om jag hade haft båda barnen hemma när jag fick nr 2. Den äldsta var 2,5 år då. Det var skönt att få 15 timmar i veckan bara med den lilla.

Var inte föräldraledig mer än 8 månader med nummer 1. Med tvåan var jag hemna 6 mån på heltid, därefter 6 månader på deltid. Båda barnen började på förskola vid typ 13-14 månader, vilket har varit toppen. Dessutom har vi kunnat ha rejält långa sommarsemestrar (6-7 veckor) tillsammans eftersom vi haft mycket föräldradagar kvar. Så set mina val ut. Hur har ni tänkt vara hemma nu? Jag blir hemma till 1 november, sedan byts jag och mannen av. Planerad förskolestart i april 2016, för att få en lugn inskolningsperiod och slippa köra igång allt i augusti.

• elilin

Ja de lär visa sig hur de blir :)

Jag blir hemma till februari-16 sen sambon till maj- sen går jag hem igen juni -sep och sambon blir hemma juli-augusti om allt går som de ska :) inskolning i september/oktober -16 nån gång :)

• Isola88

Har sonen på fsk nu vilket är bra då jag inte kan roa han så bra pga foglossningen som gör att jag känner mig så begränsad, han går bara 15 timmar i veckan vilket är lagom. Han blir 2 år i januari och planen är då att ha honom hemma ett tag så att vi kan känna in oss som familj med den nya bebisen. Vill inte att han ska känna sig undanskyffad av syskonet. Dessutom så är det mannen som ska ta FP första 2 månaderna, jag har inget jobb så kommer ju va hemma ändå och då känns de ju logiskt att ha sonen hemma med oss. Sen får vi se om han ska gå tillbaka sina 15 timmar eller hur vi gör.

Tanken är ju sen att jag ska ta FP fram till sommaren och om jag hittar ett sommarjobb så kommer jag jobba och mannen va hemma över sommaren och sen när hösten kommer så går han tillbaka till jobbet och jag är hemma.

• Martina8

Ni som tänker på att ha syskon hemma någon/ra månader. Tänk på att ni förlorar er förskoleplats efter ett tag. Min "mellantjej" var 18månader när lillasyster kom och jag hade båda hemma till "mellantjejen" var 2år och 2månader då började hon på förskola, mån-tor 9-12 gick hon. Tyckte det var värdelöst att hon skulle sova borta (middag) då jag ändå var hemma. Nu går båda små på förskolan, de kommer vara 3 1/2 och 2 år när bebisen kommer. Jag tror de får gå 3-4dagar/v kl. 9-12, tycker det har funkat bra för oss ????

• Waimea

Min son jublade när jag sa upp hans fritidsplats. Han kommer att gå sista månaderna i trean när det är dags för bebisen att börja på förskolan, så han kommer nog inte tillbaka igen. Min tjej börjar sista terminen på förskola efter jul, hon går tis-tors 9-14, sen blir det förskoleklass och skolbuss till och från skolan för båda efter sommaren. Blir betydligt lugnare än den logistiklösning jag levde i i förra föräldraledigheten.

Svar på tråden BF Januari 2015