• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • mariaheterjag

Min son kommer vad nästan 5 när bebis kommer så hans förskoleplats säger vi definitivt inte upp Märker att kompisarna börjar bli jätteviktiga och han kan uttrycka att jag kommer förtidigt och hämtar ibland, vilket aldrig hände tidigare. Där vi bor har man rätt till 25 timmar i veckan och jag tror att de flesta har barnen på fsk mån-Tors 9-15 och sen är lediga fredagar. Tycker det låter som ett bra upplägg. Bara man kan komma iväg på morgonen Men sen om sonen skulle uttrycka att han vill vara hemma någon extra dag så tänker jag att han får det, svårt att argumentera varför inte till ett så stort barn liksom....

• Martina8

Här får syskon gå 15tim/v på fsk. De flesta går ti-to 9-14 vilket jag tycker är värdelöst, min yngsta sover middag och näst yngsta sover ibland. Med den tiden innebär det att barnen ska vara kvar och sova mellan 12-14 då vill jag hellre att de kommer hem och sover, vad får de ut av att sova på förskolan och sen gå hem? Min äldsta tjej var 8 när första syskonet kom och 11 idag.. har varit superskönt för henne att få gå hem direkt efter skolan, hon har hunnit med läxor innan klockan blivit för mycket och haft tid att träffa kompisar. Såå skönt för oss alla och mycket mindre vardagsstress ????men det är hur jag tycker och vad som fungerat för oss. Det är ju såklart olika vad man har för behov.

• Waimea
    Martina8 skrev 2014-10-23 13:49:59 följande:

Här får syskon gå 15tim/v på fsk. De flesta går ti-to 9-14 vilket jag tycker är värdelöst, min yngsta sover middag och näst yngsta sover ibland. Med den tiden innebär det att barnen ska vara kvar och sova mellan 12-14 då vill jag hellre att de kommer hem och sover, vad får de ut av att sova på förskolan och sen gå hem? Min äldsta tjej var 8 när första syskonet kom och 11 idag.. har varit superskönt för henne att få gå hem direkt efter skolan, hon har hunnit med läxor innan klockan blivit för mycket och haft tid att träffa kompisar. Såå skönt för oss alla och mycket mindre vardagsstress ????men det är hur jag tycker och vad som fungerat för oss. Det är ju såklart olika vad man har för behov.

Precis så känner jag med min åttaåring. Misstänker att det blir lite fritidsgård här hemma när klasskompisarna åker med hem efter skolan, men det är bara roligt. Känns fint att få den här tiden med de stora barnen..
  • mariaheterjag
    Martina8 skrev 2014-10-23 13:49:59 följande:

Ja det är klart med små barn som fortfarande sover på förskolan kanske det e bättre att hå några timmar varje förmiddag eller så. Men får ni lägga upp timmarna hur ni vill eller bestämmer förskolan? Kan förstå att ni väljer bort fritids om inte dottern själv skulle fråga efter det. Tror faktiskt inte den verksamheten ger så mycket ner än bara någonstans att vara då föräldrarna jobbar.
  • Martina8
    mariaheterjag skrev 2014-10-24 09:35:19 följande:

Ja det är klart med små barn som fortfarande sover på förskolan kanske det e bättre att hå några timmar varje förmiddag eller så. Men får ni lägga upp timmarna hur ni vill eller bestämmer förskolan? Kan förstå att ni väljer bort fritids om inte dottern själv skulle fråga efter det. Tror faktiskt inte den verksamheten ger så mycket ner än bara någonstans att vara då föräldrarna jobbar.

Här får man välja tis-tor 9-14 eller mån-fre 9-12 :) jag har som sagt valt mån-tor 9-12 och ledig fredag! Så får de troligen gå även när detra småsyskon kommer :) tidigare jobbade jag i en kommun (på fsk) där fick syskon gå 18tim, 3dagar/v kl 9-15 det tyckte jag funkade jättebra. De familjer som valde 18 tim fick vara lediga alla lov, annars var de 15tim/v som gällde.
  • Martina8
    Waimea skrev 2014-10-23 23:27:38 följande:

Precis så känner jag med min åttaåring. Misstänker att det blir lite fritidsgård här hemma när klasskompisarna åker med hem efter skolan, men det är bara roligt. Känns fint att få den här tiden med de stora barnen..

Men visst är det skönt att kunna få ha även de stora barnen hemma, de kan ju inte vara hemma från skolan hur som helst och eftermiddagarna och kvällarna tycker jag blir mycket mer "lugna" då barnen känns piggare och läxor är avklarade i tid. Dessutom är barnen snart (snabbare än man tror) tonåringar och då ser man dem knappt ;) att kompisarna hänger med hem och leker tycker jag bara är toppen, jag vill gärna "känna" mina barns vänner. :)
  • Anit

Hej alla gravida! Finns här någon grupp för gravida i Malmö som ska ha nov-jan? Jag kan inte hitta någonstans och det hade varit roligt att lära känna lite andra blivande mammor i närheten (Malmö med omnejd)

• Waimea
    Martina8 skrev 2014-10-24 13:34:30 följande:

Men visst är det skönt att kunna få ha även de stora barnen hemma, de kan ju inte vara hemma från skolan hur som helst och eftermiddagarna och kvällarna tycker jag blir mycket mer "lugna" då barnen känns piggare och läxor är avklarade i tid. Dessutom är barnen snart (snabbare än man tror) tonåringar och då ser man dem knappt ;) att kompisarna hänger med hem och leker tycker jag bara är toppen, jag vill gärna "känna" mina barns vänner. :)

Håller med, det är roligt att lyssna på ungarnas diskussioner nu, dessutom. De börjar få så mycket av ett liv utanför familjen och det är härligt att få en inblick i det.
  • Ninnis75

Hej!

Bäst är att låtavar och en göra som den vill. Inget är rätt el fel. Vår dotter var 1år när lillebror kom så då var hon hemma till augusti innan hon började förskola det var bra både för henne och oss men då hade vi 7 månader hemma ihop. Nu är hon 6år och måste till skolan varje dag men får se när syskonet kommer. Hon ska ju oxo få hinna med lillsyskonet. Vår son blir 5 och jag tänker lämna honom de timmar jag har rätt till främst för hans egen skull att få komma ut bland andra barn och vuxna.

Vårt tredje barn kommer om 2 månader.

mvh Kattis

Svar på tråden BF Januari 2015