• Anonym (TS)

Varför använder ni mensskydd på natten?

Det här en löjlig fråga som har gäckat mig i åratal. Reklam för bindor under dagtid har i princip dött ut, men nattbindorna lever kvar. De ska vara extra lång, extra breda och extra effektiva. Men jag har aldrig fattat det där. Jag har aldrig använt något mensskydd alls på natten. Då ligger man ju ner och tack vara gravitationen så rinner det inte ut. Visst får man se till att gå på toaletten ganska snart efter att man stigit upp (och kanske inte använda sina snyggaste trosor om det råkar komma någon droppe), men inte mer än så. Jag förstår att jag säkert har sparsammare mens än andra (och bara hälften så ofta), men krävs det verkligen effektivare skydd på natten när man ligger ner än på dagen. Förklara för mig? hur gör ni? :) och finns det fler som jag?

• Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?
  • BeanBag

De är ju inte extra långa för att man blöder mer på natten utan för att man inte byter binda lika ofta som på dagen.

• weasley

TS, jag använder menskopp numera men innan så hade jag som du faktiskt. De gånger jag hade binda så blödde jag i princip inte i den, men valde att ha typ trosskydd ändå utifall-att liksom. Men jag vet vad du pratar om :D

• Falumamman

Jag är tvungen att använda både bindor och tampong både på dagen och natten. På dagarna har jag varit tvungen att byta tampong och binda 2-3 gånger i timmen för att det blödit igenom.
    Äter även tranon för att blödningen ska minska, samt järntabletter för iom att jag blöder så mycket så hinner inte järnvärdet gå upp förrän nästa menstruation. Så jag har ett mindre helvete 8 dagar i månaden :(
    Skulle jag inte använt binda/tampong på natten så skulle min säng se ut som en brottsplats.

• Anonym (TS)
    Flygfotogen skrev 2014-05-08 15:50:03 följande:
    Eftersom du säger dig redan förstå att vissa har mer riklig mens än andra så förstår jag faktiskt inte varför du ens ställer frågan till att börja med.

Det förstår jag så klart, vilket jag förklarade i TS. Men det var nog en jävla tur att jag ställde frågan. För jag hade inte en aning om att folk blödde så mycket :-O trodde verkligen inte att vissa behöver dubbla skydd, handdukar och så vidare.. Trodde dels det var vanligare än det verkar att vara som mig, och dels att folk som faktiskt behövde skydd borde klara sig med något enklare (t.ex. En nattbinda). Men nu har jag lärt mig något nytt.
  • Anonym (hmm)

Min mens är rikligare de första dagarna, och även på nätterna. Men jag har alltid blödit mindre under nätterna om man jämför med under dagen. Men efter att ha haft mensen i två-tre dar (jag brukar ha mens i ca en vecka) så slutar jag faktiskt blöda under nätterna, eller så blöder jag väldigt lite. Men jag använder ändå en tjock nattbinda för säkerhets skull. Obestämd

• Anonym (TS)
    Indianica skrev 2014-05-08 16:17:46 följande:
    Herregud....tror du verkligen folk är så dumma att de använder mensskydd nattetid om de inte behöver det???? Tror du jag skulle ha en tampong av största storleken plus en tygbinda nattetid om det inte var blodigt på mina mensskyd på morgonen? Skärpning och tänk till lite grann, men kan informera dig om läget: På helgen när jag sover ett par timmar extra så är det ibland så att mitt mensblod läckt igenom både super sizetampongen och den tjocka tygbindan och trosan och det är en blodfläck på lakan och även bäddmadrassen måste tvättas!

Nej, som jag förklarade i TS så tror jag att man gör som mig om man har såpass sparsam mens. Däremot är det nytt för mig att folk behöver dubbla skydd, behöver gå upp på natten eller lägga sig på handdukar. Jag och mina vänner brukar knappast "jo ikväll var jag uppe tre gånger och bytte binda..." Trodde kanske att en vanlig binda borde duga för de allra flesta (och att nattbinde-reklamerna verkade något överdrivna). Men detta verkar ju vara ett jättevanligt problem! Är detta en öm punkt för dig? Eftersom du fick en sån tråkig ton? Jag är iaf tacksam för ditt bidrag till diskussionen.
  • Anonym (75)

På den tiden jag hade mens (nu har jag spiral så slipper tack och lov eländet) så hade jag ofta tampong och binda på natten. I tonåren behövde jag ibland ha tre bindor plus en stor tuss av toapapper mellan skinkorna så att blodet inte skulle rinna bakåt utifall jag sov på rygg. Inte så bekvämt med papperstussen, man vad fasen gör man haha Tungan ute

• Anonym (TS)
    Tooie skrev 2014-05-08 16:53:15 följande:
    vänta bara tills du fött barn direkt efteråt.. då får du ev köra med jätte bindor från sjukhuset...  efersom man blöder oftast en hel del.. jag gjorde det i alla fall :D

Jag födde tvillingar för sex år sen. Har man varit gravid med tvillingar är såret efter moderkakan dubbelt så stort eftersom det finns två moderkakor (i mitt fall två hopväxta till en stor). P.g.a. Detta så förlorade jag mycket blod direkt efter förlossningen. Hade dock sparsamt avslag och använde vanliga bindor hela tiden. Bortsett från de första timmarna. Jag läckte aldrig mjölk heller (ammade i 7 månader), när vi ändå är på det spåret ;)
  • saratjej

Knasig fråga. Många blöder på natten med. Eftersom man kanske ligger på rygg så är det bra med en längre binda som skyddar bakåt. Om du nu hade svårt att förstå det...

• Scoops

Jag sover väldigt aktivt och rör mig massor i sömnen. Jag har definitivt ett jämnt "flöde" under åtminstone de första fyra dagarna av min mens så skydd under natten är ett måste för mig i varje fall. Nu blöder jag inte jättemycket, men jag klarar mig inte på ett trosskydd om jag vill sova hela natten utan att gå upp - då är de där "extra långa extra breda" ganska behändiga. Kyss Jag sover mest på mage och därför är det bra med dem som är längre framtill för mig.

Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?