• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Myysan

Lite märkligt att personen vabbar varje tors-fre.. Hade jag varit chef hade jag pratat med denna personen. Och jag har barn själv så jag förstår att barn kan vara sjuka men inte varje torsd-fred

• hansine
    Anonym (trött) skrev 2014-06-12 12:45:45 följande:
    Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?
    Förstår ditt problem, men inte din inställning till din kollega och hennes barn. Vet du att hon fuskar eller är det bara din tolkning? Vet du hur barnet har det? Vet du att pappan inte vabbar i början av veckan?

Det är arbetsledningens sak att se till att det finns tillräckligt med personal, inte bara genom att kräva övertid.
  • Anonym (Q)
    Myysan skrev 2014-06-13 20:53:25 följande:
    Lite märkligt att personen vabbar varje tors-fre.. Hade jag varit chef hade jag pratat med denna personen. Och jag har barn själv så jag förstår att barn kan vara sjuka men inte varje torsd-fred
    Undrar om det verkligen är varje torsdag och fredag. Försäkringskassan skulle väl ha synpunkter i så fall. TS får det att låta som 60 procent deltid som fylls ut med VAB-ersättning.
  • Anonym (io)
    Freksta skrev 2014-06-13 20:49:34 följande:
    Vet det, men om de ringer till dagis för att se om barnen är på dagis när hon säger att hon vabbar har dom ju bevis på att hon fuskar. Hon kanske är en av dom som vabbar för att få en dag för sig själv.
    Fast lite skumt att ringa till dagiset är det ju.... Frågan är väl om man ens har rätt att göra det som arbetsgivare. Tror egentligen att de enda som i såna fall skulle ha befogenhet att göra det är ju i såna fall FK.
  • Freksta
    Anonym (io) skrev 2014-06-13 21:13:32 följande:
    Fast lite skumt att ringa till dagiset är det ju.... Frågan är väl om man ens har rätt att göra det som arbetsgivare. Tror egentligen att de enda som i såna fall skulle ha befogenhet att göra det är ju i såna fall FK.
    Kan dagis runt om i landet ringa till föräldrars chefer för att se att deras arbetstider stämmer så borde ju arbetsgivaren få ringa för att se om föräldern tagit vabb men ändå lämnat barnet på dagis.
  • Anonym (io)
    Freksta skrev 2014-06-13 21:19:59 följande:
    Kan dagis runt om i landet ringa till föräldrars chefer för att se att deras arbetstider stämmer så borde ju arbetsgivaren få ringa för att se om föräldern tagit vabb men ändå lämnat barnet på dagis.
    Det tror jag inte att de får. Tror inte att dagis får lämna ut till en utomstående vilka barn som är närvarande på dagis eller inte. Möjligtvis att de får lämna såna uppgifter till en myndighet, men annars inte.

Menar du på allvar att det finns dagis som ringer och kollar föräldrarnas tider?? 
  • Batmamba
    Solidaritet skrev 2014-06-12 14:59:12 följande:
    Det finns många problem med det du skriver. Inte bara ur ett individperspektiv, utan också ett samhällsperspektiv. Kvinnor gick hemma så sent som på femtiotalet. Det var då arbetsmarknaden reformerades och kvinnor tågade in i arbetslivet. Anledningen var att samhället behövde flera förvärvsarbetande. Det var inte lönsamt att hålla kvinnorna utanför arbetsmarknaden. Det ligger i samhällets intresse att dess medborgare arbetar och betalar skatt. Det ligger också i samhällets intresse att vi förökar oss och skapar nya människor som kan arbeta och betala skatt. Eftersom vi har provat på modellen med att kvinnor går hemma och bara skaffar barn, och det visade sig olönsamt och inte önskvärt bland kvinnorna själva (den slutsatsen kan man ju dra iom att feminismen fått sådant genomslag) kanske din lösning inte är riktigt genomförbar? Kanske även kvinnor måste kunna kombinera arbetsliv och familjeliv?

Bra inlägg, undantaget ett faktafel. Kvinnor har lönearbetat i åtminstone några hundra år, både i hemmet (t.ex. spånad och vävning) och utanför (tex. mejeri- och textilindustri). Under mitten av 1900-talet höjdes den materiella/ekonomiska levnadsstandarden enormt vilket gjorde att "vanligt folk" kunde göra som överklassen och ha hemmafruar. Hemmafruperioden är alltså en parentes i historien om kvinnors lönearbete.
  • Anonym (skämmisen)

Jag har precis avslutat min fjärde, möjligen femte, hela arbetsvecka sedan november förra året.

FATTA hur inibomben PINSAMT det är. 

Vi har alltid delat på vabben, min man och jag, men sedan han bytte jobb och mer än dubblade sin lön är det ekonomiskt katastrof om han vabbar nu. (Förra månaden backade vi nästan 10.000 på hans vabbdagar: lön + reseersättning + traktamente.)

Efter senaste svängen magsjuka - givetvis fint över kristi flygare - undrade min chef om det var något fel på mina barn eftersom de alltid är sjuka.

Min chef vill säkert också bli av med mig, men jag kan också tycka att då mitt arbete är administrativt och jag under lugna perioder mycket väl skulle kunna sköta det hemifrån hade det kunnat vara ett fullt godtagbart alternativ till mitt vabbande. Dock är väl jag en krävande 80-talist om jag värderar sådant arbete som arbete, eftersom arbetar gör man bara på ett kontor mellan 08 och 17. 

• Batmamba

Jag hade en kollega som vabbade väldigt mycket en tid. Eftersom jag står den här kollegan relativt nära vet jag hur otroligt stressad hon var över det. Hon blev ofta sjuk själv också, troligen pga stressen och sömnbristen. Och det blev inte bättre när chefen tog upp problemet utan att visa förståelse för hennes och makens situation. (De delade nästan lika på vabbandet). Snälla ts, om ni inte har bevis för att din kollega fuskar - stötta istället! Det här är (får vi hoppas!) en övergående period.

• Batmamba
    Anonym (skämmisen) skrev 2014-06-13 22:04:45 följande:
    Jag har precis avslutat min fjärde, möjligen femte, hela arbetsvecka sedan november förra året. FATTA hur inibomben PINSAMT det är.  Vi har alltid delat på vabben, min man och jag, men sedan han bytte jobb och mer än dubblade sin lön är det ekonomiskt katastrof om han vabbar nu. (Förra månaden backade vi nästan 10.000 på hans vabbdagar: lön + reseersättning + traktamente.) Efter senaste svängen magsjuka - givetvis fint över kristi flygare - undrade min chef om det var något fel på mina barn eftersom de alltid är sjuka. Min chef vill säkert också bli av med mig, men jag kan också tycka att då mitt arbete är administrativt och jag under lugna perioder mycket väl skulle kunna sköta det hemifrån hade det kunnat vara ett fullt godtagbart alternativ till mitt vabbande. Dock är väl jag en krävande 80-talist om jag värderar sådant arbete som arbete, eftersom arbetar gör man bara på ett kontor mellan 08 och 17. 

Får jag ställa en fråga? Om ni tidigare klarade er när hans lön bara var hälften av vad han får nu - hur kan det då vara ekonomisk katastrof om han vabbar nu? Blir det så mycket vab att det halverar hans inkomst?
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!