• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Nenne666
    Anonym (fri) skrev 2014-06-13 17:43:37 följande:
    Ingen är felfri. Men barnfria behöver iaf inte vabba titt som tätt.

Det myglas med så jäkla mycket annat. Dom fisarna som står och trycker bakom hyllorna för att slippa göra ett handtag, dom som smiter in på toa så fort det vankas stress. Fy satan vad dom belastar företaget. Och många är dom.... Är det några jag inte tål så är det dom. Blä!
  • Anonym (Linda)
    Nenne666 skrev 2014-06-13 17:48:22 följande:

Det myglas med så jäkla mycket annat. Dom fisarna som står och trycker bakom hyllorna för att slippa göra ett handtag, dom som smiter in på toa så fort det vankas stress. Fy satan vad dom belastar företaget. Och många är dom.... Är det några jag inte tål så är det dom. Blä!
    Och något som jag inte tål är utåtagerande människor som talar i sådana termer som du gör, d.v.s. som en allvetande person som har koll på precis allt. Jag bara älskar när folk tar till "och många är dem"... som om de känner många överhuvudtaget.

/Linda
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Ja ja ja ja) skrev 2014-06-13 15:09:31 följande:
    Sådana där generaliseringar stör mig, jag är småbarnsmorsa och tycker inte alls så! när mina barn är sjuka ligger de i soffan och halvsover mestadels av dagen så JO det är lugnare än att jobba
    Jag håller helt med dig. Det är sällsamt många martyrer härinne känner jag och det börjar onekligen bli en uttjatad fras med att det är som att gå på semester när man kommer tillbaka till jobb. 

Jo, jag har tre barn själv.

/Linda
  • Nenne666
    Anonym (Linda) skrev 2014-06-13 18:01:02 följande:
    Och något som jag inte tål är utåtagerande människor som talar i sådana termer som du gör, d.v.s. som en allvetande person som har koll på precis allt. Jag bara älskar när folk tar till "och många är dem"... som om de känner många överhuvudtaget.

/Linda

Men att misstänkliggöra vabbande småbarnsföräldrar, det är okej ? Att du personligen tar åt dig är bara att beklaga. Om du nu inte har den förmågan att läsa dig till vad det va jag svarade upp emot så ska jag avsätta några meningar åt dig. En anonym ovan ansåg att barnfria skulle få högre lön och DÄR satte jag emot med dessa argument, med hårda ordalag. Men ber om ursäkt för att jag trampade på dina ömma tår. /Jenni
  • Anonym (så)

När det kommer till barn, så anser samhället/politikerna i Sverige att de är en investering för samhället. För ca 10-15 år sedan var det lite panik i Sverige för att välutbildade kvinnor valde att inte skaffa barn, utan gick in för sin karriär ist. Inte så konstigt med tanke på vissa människors attityd till föräldraskap i kombination med arbete. Att föräldrar snyltar på samhället med alla rättigheter och bidrag. Dessa rättigheter och bidrag  hade inte funnits om inte "någon" hade räknat ut att det är till nytta för samhället. Det är ju inte så att detta finns för att våra politiker är snälla, utan för att det är mest lönsamt i längden.

• fröet2015
    Tinnys skrev 2014-06-13 16:00:15 följande:
    Arbetsgivaren betalar inte vab och tjänar därför pengar när någon vabbar. Därför förlorar de inget på att ta in vikarie. Erat problem är inte kvinnan som vabbar utan chefen som hellre tjänar pengar än tar in vikarier som avlastar er. Rikta ilskan dit den ska va istället, mot chefen, men det vågar ni väl inte. Kvinnan har lagen på sin sida.
    Helt rätt.
  • Anonym (io)

Utgår från att du TS varken har eller har haft små barn. Barn under två år blir ofta sjuka, sedan avtar det med åren. Att i snitt vabba en- två dagar i veckan tror jag är rätt normalt bland småbarnsföräldrar. Det cirkulerar jämt sjukdomar på förskolorna och så små barn håller på att bygga upp sitt immunförsvar. Så ja- de är sjuka ofta. 
    Så är det för alla småbarnsföräldrar. Däremot kan man ju tycka att hon kanske skulle gå ned i tid till 75%, det har hon ju rätt till. Att jobba heltid med små barn låter rätt tufft kan jag tycka.

• Tow2Mater
    Anonym (io) skrev 2014-06-13 19:32:42 följande:
    ... Så ja- de är sjuka ofta. 
    Så är det för alla småbarnsföräldrar.
    Eh, nej. Kanske for många, men långt ifrån alla.
  • Kriya
    Tinnys skrev 2014-06-13 16:00:15 följande:
    Arbetsgivaren betalar inte vab och tjänar därför pengar när någon vabbar. Därför förlorar de inget på att ta in vikarie. Erat problem är inte kvinnan som vabbar utan chefen som hellre tjänar pengar än tar in vikarier som avlastar er. Rikta ilskan dit den ska va istället, mot chefen, men det vågar ni väl inte. Kvinnan har lagen på sin sida.

Alla företag har ju någon form av produktions-/driftsplanering och när folk är borta så både minskas och försenas verksamheten = ekonomisk skada i större mån än insparad lön för den som är borta. Vikarier är inte alltid lätta att hitta till alla typer av jobb och i synnerhet inte på mkt kort varsel, ett par dagar i taget. ... och visst finns det människor som utnyttjar vab-systemet - även om det är närmast omöjligt att bevisa.
  • Freksta

Kan inte chefen ringa och se om hon tar ut vabbpengar, samt ringa och se om barnen är på dagis när mamman säger hon vabbar?

Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!