• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • nevermind
    Anonym (skämmisen) skrev 2014-06-13 22:04:45 följande:

Jag har precis avslutat min fjärde, möjligen femte, hela arbetsvecka sedan november förra året.

FATTA hur inibomben PINSAMT det är. 

Vi har alltid delat på vabben, min man och jag, men sedan han bytte jobb och mer än dubblade sin lön är det ekonomiskt katastrof om han vabbar nu. (Förra månaden backade vi nästan 10.000 på hans vabbdagar: lön + reseersättning + traktamente.)

Efter senaste svängen magsjuka - givetvis fint över kristi flygare - undrade min chef om det var något fel på mina barn eftersom de alltid är sjuka.

Min chef vill säkert också bli av med mig, men jag kan också tycka att då mitt arbete är administrativt och jag under lugna perioder mycket väl skulle kunna sköta det hemifrån hade det kunnat vara ett fullt godtagbart alternativ till mitt vabbande. Dock är väl jag en krävande 80-talist om jag värderar sådant arbete som arbete, eftersom arbetar gör man bara på ett kontor mellan 08 och 17. 

Ja, pengar är ju viktigast...
  • Anonym (P)
    Anonym (trött) skrev 2014-06-13 15:53:02 följande:

Surprise surprise sjukt barn igen. Jag pratade med chefen och föreslog att hon tar kontakt med advokat och hon blir tvungen att anställa någon ny. Så trött på den kvinnan!

Säg till chefen att gå dit oanmäld och knacka på! Låtsas vara i krokarna. >:)
  • Anonym (^^)
    nevermind skrev 2014-06-14 10:52:00 följande:

Nej, inte om man har i överflöd. Annars är pengar väldigt viktigt!
  • Batmamba
    Anonym (skämmisen) skrev 2014-06-13 23:05:52 följande:
    Vi klarade oss - med nöd och näppe - då jag studerade och jobbade extra däröver. Nu har jag en tillsvidare på 50% och har inte hittat ngt extra vid sidan av som är fasta tider. Timvicka funkar inte bra som det är just nu. (Dessutom fick vi en extrautgift på redigt mkt när jag slutade plugga - csn.) Så säg att jag har tappat omkring 11 000 varje månad, och han är upp mot 50-strecket. Iom det får han ut drygt vad han tjänade brutto förut, men vabbar han så försvinner det mer pengar nu än vad som påverkade oss då. Är du med på hur jag tänker? Givetvis söker jag fler jobb - både deltid och heltid - men är superglad att jag trots allt fick en anställning princip direkt efter studierna, så den håller jag hårt i tills något annat dyker upp! :)

Aha, jag hajjar!
  • LillGris
    nevermind skrev 2014-06-14 10:52:00 följande:

Nä. Det här med att betala mat och husrum är ju faktiskt helt oviktigt. Speciellt när man har småbarn.
  • Batmamba
    Anonym (^^) skrev 2014-06-14 11:24:48 följande:
    Nej, inte om man har i överflöd. Annars är pengar väldigt viktigt!

LillGris skrev 2014-06-14 12:20:23 följande:
    Nä. Det här med att betala mat och husrum är ju faktiskt helt oviktigt. Speciellt när man har småbarn.

• nevermind
    LillGris skrev 2014-06-14 12:20:23 följande:

Man kanske kan prioritera lite, spara, inte skaffa fler barn än man har råd med?

Skulle aldrig skaffa barn med någon som har så små marginaler och prioriterar pengar före barnen.
  • fröet2015
    nevermind skrev 2014-06-14 15:12:34 följande:
    Man kanske kan prioritera lite, spara, inte skaffa fler barn än man har råd med?
    Skulle aldrig skaffa barn med någon som har så små marginaler och prioriterar pengar före barnen.
    Så fattiga ska inte ha rätt att skaffa barn? Fräscht. 
  • LillGris
    nevermind skrev 2014-06-14 15:12:34 följande:

Men man har ju råd, om man jobbar. Jagg hade inte haft råd med mat och husrum om jag plötsligt blev av med inkomsten. Sparade pengar, visst, men de räcker inte i all evighet. Pengar ÄR viktigt.
  • Virriga Vera
    Anonym skrev 2014-06-14 02:28:52 följande:
    Försök ta upp idén att hon jobbar lite hemma. Prata och förklara hur hennes frånvaro drabbar hennes kollegor. Iofs något chefen bör ta upp med henne och inte du.

Låt henne vabba, men sen kan hon glömma att hon får vara ledig när barnen blir äldre, dock väldigt långsiktig lösning. 

Nu vet jag inte hur det ser ut på er arbetsplats men det kan vara väldigt jobbigt i små företag, där gör en person mindre stor skillnad.
    Och hur är detta tänkt att lösas? Både VAB, föräldraledigt och semester är ju de facto reglerat i lag. Det finns naturligtvis de som fuskar men de flesta fuskar inte och det är frutansvärt frustrerande som småbarnsförälder att ha en sådan press på sig som att barnen är sjuka, arbetskamraterna surar, dagis ringer så fort de är lite snuviga, maken kan/vill inte vabba och själv vill man inget annat än att bara få gå och lägga sig och vakna ett år senare eller så.
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!