• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Anonym (Bango)
    Batmamba skrev 2014-06-13 22:06:00 följande:
    Jag hade en kollega som vabbade väldigt mycket en tid. Eftersom jag står den här kollegan relativt nära vet jag hur otroligt stressad hon var över det. Hon blev ofta sjuk själv också, troligen pga stressen och sömnbristen. Och det blev inte bättre när chefen tog upp problemet utan att visa förståelse för hennes och makens situation. (De delade nästan lika på vabbandet). Snälla ts, om ni inte har bevis för att din kollega fuskar - stötta istället! Det här är (får vi hoppas!) en övergående period.
    Jag vet... jag har varit med om samma sak också tyvärr!  Gråter  Tyvärr så för att vissa utnyttjar det så åker andra oskyldiga dit och blir anklagade för det. VAB är ett otyg, ingen vill stressa på jobben för nån annan, ingen vill att någon som är hemma med ett sjukt barn mår dåligt för att de just går hemma med ett sjukt barn, då de samtidigt vet att det finns så mycket att göra på jobbet!!! Många blir extra stressade av att de vet att kollegorna får ta smällen, för att de är borta. Gillar inget av dessa olika situationer. 
  • Anonym (vabbtroll)
    Myysan skrev 2014-06-13 20:53:25 följande:
    Lite märkligt att personen vabbar varje tors-fre.. Hade jag varit chef hade jag pratat med denna personen. Och jag har barn själv så jag förstår att barn kan vara sjuka men inte varje torsd-fred
    Fast pappan kanske har något som gör att han MÅSTE jobba just torsdagar och fredagar, det vet vi ju inte.
    Klart man blir irriterad när någon jämt är borta, men gissa hur irriterad den som alltid måste vara borta är...
    Jag vabbade 60% av tiden mina första två månader tillbaks på jobbet... Ungarna (och jag) var sjuka precis hela tiden, lillan var inte på dagis på fyra veckor vid ett tillfälle (magsjuka, öroninflammation, influensa och en till magsjuka) och då funderade jag allvarligt på att vara FL lite till. Tyvärr var det inte ekonomiskt möjligt då alla sparpengar var slut och jag blev tvungen att låna pengar eftersom jag fick så lite lön...

När jag vabbar får jag 744kr/dag (brutto), och på min bruttolön dras 1889kr/dag så ekonomiskt är det katastrofalt att vabba. Något att tänka på för alla som automatiskt drar slutsatsen att folk vabbar för skojs skull... Jag har ibland tagit FL i stället för vabb, då får jag hela 946kr/dag brutto, och jag har även använt min semester.
  • Anonym (skämmisen)
    Batmamba skrev 2014-06-13 22:27:15 följande:

Får jag ställa en fråga? Om ni tidigare klarade er när hans lön bara var hälften av vad han får nu - hur kan det då vara ekonomisk katastrof om han vabbar nu? Blir det så mycket vab att det halverar hans inkomst?
    Vi klarade oss - med nöd och näppe - då jag studerade och jobbade extra däröver. Nu har jag en tillsvidare på 50% och har inte hittat ngt extra vid sidan av som är fasta tider. Timvicka funkar inte bra som det är just nu. (Dessutom fick vi en extrautgift på redigt mkt när jag slutade plugga - csn.)

Så säg att jag har tappat omkring 11 000 varje månad, och han är upp mot 50-strecket. Iom det får han ut drygt vad han tjänade brutto förut, men vabbar han så försvinner det mer pengar nu än vad som påverkade oss då. Är du med på hur jag tänker?

Givetvis söker jag fler jobb - både deltid och heltid - men är superglad att jag trots allt fick en anställning princip direkt efter studierna, så den håller jag hårt i tills något annat dyker upp! :)
  • Anonym (vabbtroll)
    Anonym (skämmisen) skrev 2014-06-13 23:05:52 följande:
    Vi klarade oss - med nöd och näppe - då jag studerade och jobbade extra däröver. Nu har jag en tillsvidare på 50% och har inte hittat ngt extra vid sidan av som är fasta tider. Timvicka funkar inte bra som det är just nu. (Dessutom fick vi en extrautgift på redigt mkt när jag slutade plugga - csn.)

Så säg att jag har tappat omkring 11 000 varje månad, och han är upp mot 50-strecket. Iom det får han ut drygt vad han tjänade brutto förut, men vabbar han så försvinner det mer pengar nu än vad som påverkade oss då. Är du med på hur jag tänker?

Givetvis söker jag fler jobb - både deltid och heltid - men är superglad att jag trots allt fick en anställning princip direkt efter studierna, så den håller jag hårt i tills något annat dyker upp! :)
    Tjänar han upp emot 50 så får han ut 40-45% av sin lön när han vabbar. Klart det känns mer än när man får ut 80%
  • Anonym

Försök ta upp idén att hon jobbar lite hemma. Prata och förklara hur hennes frånvaro drabbar hennes kollegor. Iofs något chefen bör ta upp med henne och inte du.

Låt henne vabba, men sen kan hon glömma att hon får vara ledig när barnen blir äldre, dock väldigt långsiktig lösning. 

Nu vet jag inte hur det ser ut på er arbetsplats men det kan vara väldigt jobbigt i små företag, där gör en person mindre stor skillnad.

• Anonym (hmm)

Det är ju ganska vanligt att barnen blir sjuka just tors fredag. Jag vet att när min äldsta dotter gick på dagis vart hon sjuk till varje helg.. Vart frisk söndag kom till måndag på dagis, mådde bra tisdag, snorig onsdag, hänig eller feber torsdag så fick vara hemma. Fredag sjuk, lördag bättre, söndag fisk igen. Måndag gå till dagis.

Dock jobbade jag inte så jag kunde vara hemma jämt. Men var sjukt jobbigt gör maken med sjuka barn varje ledighet..

• DiplomatiskaJag
    Freksta skrev 2014-06-13 20:49:34 följande:
    Vet det, men om de ringer till dagis för att se om barnen är på dagis när hon säger att hon vabbar har dom ju bevis på att hon fuskar. Hon kanske är en av dom som vabbar för att få en dag för sig själv.

Det råder sekretess så nej chefen kan inte få den uppgiften av förskolan. Försäkringskassan ger inte heller ut sån information. Däremot kan man ju "tipsa" försäkringskassan om man misstänker att någon fuskar. Försäkringskassan i sin tur kan kolla med förskolan om barnet vart där de dagar föräldern ansökt om ersättning för. Men jag tycker inte det är den änden chefen ska börja i. Chefen ska prata med sin anställde och erbjuda hjälp om hon inte mår bra. För det kanske ligger npt annat bakom vabbandet.
  • nicke nyfiken76
    Anonym (trött) skrev 2014-06-12 13:04:17 följande:
    Egentligen vill chefen bli av med henne då hon gör mer onytta än nytta och är borta så ofta att det drabbar alla. Vi är inte så många som jobbar så det blir dålig stämning när hon är där och låtsas som ingenting och är utvilad efter sina många ''vab'' dagar. Hennes frånvaro drabbar oss alla.
    Men då är det väl bara bra att hon är borta? Alltså om hon gör mer onytta än nytta när hon är på jobbet.
  • Anonym (Nya tider)

Visst många fuskar, men samtidigt är det tror jag en enorm mängd föräldrar som blir oerhört stressade av att behöva vabba med risk för vad kollegorna tycker, dåligt samvete för kollegor/kunder/patienter och framförallt risken att förlora sitt jobb.

I dessa nya tider där vi frångått ansvar och vad det inte pratas om vad jag kallar roten till problemen skapar problem. Detta är något vi inte längre vågar prata om.

När någon vabbar så betalar väl inte arbetsgivaren lön till denne utan det gör Försäkringskassan? Varför ska då kollegor täcka upp gratis/jobba häcken av sig istället för att arbetsgivaren tar in vikarie eller täcker upp med mer personal i grunden? Beror ju lite på vad för typ av arbete det gäller. Detta skapar stress och mer problem och frånvaro. Detta pratas det inte så mycket om.

Att det sedan behövs vabbas så mycket är ju för att vi ut när vi är sjuka. för att det är nya tider och man inte vill missa något kul så går man på fest fast man är sjuk och man skäms inte att berätta detta. Man går till jobbet för att vara lojal när man är sjuk etc....

• Anonym (och?)
    gaymarrige skrev 2014-06-13 09:47:18 följande:
    vem tog ut mest föräldraledighet??
    Jag var hemma i början 8 månader, sen gubben 4 månader innan barnen började på förskola (med första barnet. Andra barnet jag 8 månader, han 6 månader. Vi valde så för att kunna ta ut och spara dagar. Samt rent ekonomiskt. 
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!