• Anonym (TS ångrar­)
    Äldre 14 Jun 10:41
    212916 visningar
    780 svar
    -1 +1
    780
    212916

    Vi finns, vi som ångrar barn

    Jag ser att det kommer upp trådar där barnfria berättar om hur de måste försvara sitt barnfria liv, vilket är så tråkigt att det ska behöva göras. Till er som tjatar om att ni "fattar inte varför man inte vill ha" och att "ingen ångrar sina barn" vill jag bara säga: ni behöver inte fatta och jo visst finns det många som ångrar sina barn (t.ex. jag själv och sen vet jag två kvinnor till). Ni vet bara inte om det för det är inget man berättar i allmänhet, allt för att hålla fasaden om att allt är bra, livet leker och är perfekt, ungefär som på facebook.
    Jag är en av de kvinnor som ångrar att de skaffade sina barn, deal with it, pga grupptrycket och samhällets hjärntvätt, och nu kan jag knappast lämna bort henne. Vi finns, vi har insett att detta faktiskt inte passade oss och tyvärr är våra oönskade barn offren för våra ogenomtänkta beslut/enträgna påtryckningar från omgivningen. Visst står vi för konsekvenserna och tar hand om barnen, men det är synd att inte ha fått leva sitt egna, riktiga liv från första början. Med detta alternativa liv menar jag inte t.ex. supa sig full varje helg eller konstant resa jorden runt, jag är nykterist och reser rätt sällan, men aspekter såsom ansvaret, övrig livsstil, meningsfullt arbete/projekt, egentid, personliga behov och personlig lämplighet som förälder. 

    Creds till alla som tänker igenom detta livsval noga och gör klart för sig själva vad de vill och inte vill ha och sedan handlar efter det istället för att i blindo bara göra vad resten av flocken säger och gör, det om något är ansvarsfullt, var säkra på det ni barnfria Hjärta . Ni som tjatar, hintar och dömer våra liv, håll tyst bara om ni inte kan stänga av vad ni tänker och tycker att ni känner. 
  • Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn
  • Anonym (Ja)
    Äldre 14 Jun 12:09
    #21
    sextiotalist skrev 2014-06-14 12:03:50 följande:
    Barn har inte alltid varit det finaste som finns, det är en illusion som man har. Du har kanske inte läst historia, men vad säger du om änglamakerskor, fosterbarn (där den som bjöd lägst fick barnet), olagliga aborter.
    Barn har i många kulturer, i många århundrande, varit lägst i familjen.

    Det är först när kvinnorna kunde styra sina graviditeter som barn har hamnat högre upp (nu generaliserar jag givetvis, det har alltid funnits barn som varit mycket välkomna, absolut)

    Skillnaden då mot nu, det är att folk kan prata om det på anonyma forum.

    Jag personligen har alltid varit ointresserad av barn, har aldrig varit barnvakt, mer än under tvång, har undvikit barn så mycket som möjligt. Jag har ett eget barn, som jag självklart älskar och absolut inte ångrar, men barn generellt ger jag inte så mycket för. Sedan finns det barn som är underbara individer, precis som vuxna
    Det där är inget annat än bullshit. Tror du på fullt allvar att ensamstående kvinnor ville lämna bort sina barn? När det gäller fosterfamilj och ta de som ville ha minst pengar av kommunen så är det samma sak nu. 

    Låter precis som om människor inte älskade sina barn förr. Du kanske aldrig har känt det men det finns mödrar jag skulle säga de allra flesta som känner en kärlek till sina barn som inte finns till någon/något annat. Rent biologiskt.
  • sextio­talist
    Äldre 14 Jun 12:14
    #22
    Anonym (Ja) skrev 2014-06-14 12:09:00 följande:
    Det där är inget annat än bullshit. Tror du på fullt allvar att ensamstående kvinnor ville lämna bort sina barn? När det gäller fosterfamilj och ta de som ville ha minst pengar av kommunen så är det samma sak nu. 

    Låter precis som om människor inte älskade sina barn förr. Du kanske aldrig har känt det men det finns mödrar jag skulle säga de allra flesta som känner en kärlek till sina barn som inte finns till någon/något annat. Rent biologiskt.
    Jadå, det fanns kvinnor som ville lämna bort sina barn, fosterfamiljer har idag en fast arvode och de bör och ska väljas utifrån andra kriterier.
    Jodå visst älskade föräldrar sina barn förr, men långt ifrån alla.

    Kvinnor blev med barn vare sig de ville eller inte.

    De jag känner älskar sina barn, men de flesta på en vettig sund nivå.
  • Anonym (osäke­r)
    Äldre 14 Jun 12:16
    #23

    Har egentligen allt på min sida: Färdig utbildning, bra SGI, snäll kille som älskar barn och vill ta sitt ansvar. Lagom ålder. Lägenhet. Pengar.

    Bebisen var inte helt planerad men kommer inte helt olägligt heller. Känner fortfarande ibland att jag hoppas det blir missfall av det här. Men, nu är det för sent att ångra sig och tycker det är viktigt att vara öppen med min osäkerhet snarare än att låtsas som den inte finns där. Känner mig  ibland väldigt ensam här på FL med alla lyckliga som väntar barn.

    Jag är inte helt lycklig. Jag är inte helt olycklig heller, men inser vilket enormt stort beslut som det här ändå är - vilka otroliga uppoffringar jag måste göra och hur mycket av mitt bekväma trevliga södermalmsliv som kommer att ändras för all tid och framtid.

    Jag är rädd att bli socialt isolerad. Jag är rädd inte kunna gå ut på restaurang, det är det trevligaste jag vet. Jag är rädd att bli fast i hemmet, samtidigt får jag ångest av tanken att sitta och fika hela dagarna med andra mammor och diskutera bajs och kiss och vafan. Jag är ledsen för att mina fina tuttar kommer bli förstörda. Jag är orolig för min karriär. Jag är ledsen för att sexlivet kommer att gå åt skogen, fan vi har det ju så bra (det var ju också därför det blev en oplanerad bebis). Jag är ledsen för att vår vinresa till frankrike i sommar nu kommer bli en juice- och läskresa för min del (fånigt kanske men jag hade verkligen sett fram emot resan!). Jag är rädd att barnet kommer ha någon svår sjukdom och ge mig en massa sorg och oro. 

    Känner mig extremt egoistisk som är ledsen för alla de här självupptagna sakerna, men tror det är viktigt att erkänna att ett barn inte bara är den gåva alla tjatar om, utan också en sorg. Jag har ett bra liv, jag är nöjd med mitt liv, jag vet inte om jag vill att det ska förändras - det är så otäckt! Jag hoppas verkligen att förändringen är till det bättre men det kan man ju aldrig veta. 

  • Anonym (Ja)
    Äldre 14 Jun 12:19
    #24
    sextiotalist skrev 2014-06-14 12:14:43 följande:
    Jadå, det fanns kvinnor som ville lämna bort sina barn, fosterfamiljer har idag en fast arvode och de bör och ska väljas utifrån andra kriterier.
    Jodå visst älskade föräldrar sina barn förr, men långt ifrån alla.

    Kvinnor blev med barn vare sig de ville eller inte.

    De jag känner älskar sina barn, men de flesta på en vettig sund nivå.
    Ja, de som inte kunde skicka sina barn till släktingar på landet/sin egen mammas bostad etc var tvugna att lämna bort sina barn om de inte hade råd att ta hand om dem själva.

    Dock fanns det redan för 100 år sedan och mer ensamstående mammor som fick hjälp av olika instanser. 

    När det gäller arvode så är det inte alls fast. Det kan förhandlas upp eller ner. Många kommuner tar idag det billigaste alternativet efter utredning naturligtvis.

    Man kunde göra abort redan för flera hundra år sedan säkert 1000 år  också dock var det stränga straff så jag antar att det var en konfliktfråga med sig själv.

    Det fanns preventivmedel redan då.
  • Äldre 14 Jun 12:20
    #25

    Om det inte var en norm att skaffa barn, så skulle inga barn födas och bli ångrade.

    Jag förstår att en del kan känna att det måste skaffa barn för att andra tycker att de borde göra det och säger att de kommer ångra sig om de inte skaffar barn.

    Låt folk bestämma själva utan att försöka påverka dem, så är risken mindre att det föds oönskade barn. Sluta fråga och tjata på barnlösa. Låt dem leva barnfria om de vill och slippa dumma kommentarer.

  • sextio­talist
    Äldre 14 Jun 12:24
    #26
    Anonym (Ja) skrev 2014-06-14 12:19:59 följande:
    Ja, de som inte kunde skicka sina barn till släktingar på landet/sin egen mammas bostad etc var tvugna att lämna bort sina barn om de inte hade råd att ta hand om dem själva.

    Dock fanns det redan för 100 år sedan och mer ensamstående mammor som fick hjälp av olika instanser. 

    När det gäller arvode så är det inte alls fast. Det kan förhandlas upp eller ner. Många kommuner tar idag det billigaste alternativet efter utredning naturligtvis.

    Man kunde göra abort redan för flera hundra år sedan säkert 1000 år  också dock var det stränga straff så jag antar att det var en konfliktfråga med sig själv.

    Det fanns preventivmedel redan då.
    Nåja, jag anser att du är lite väl naiv och blåögd hur det var förr. Läs lite litteratur som är skrivna av våra stora proletärförfattare så får du en annan bild (nej jag är inte vänster, men har läst många böcker med stor behållning). Om hur barn tvingas tidig till försörjning, hur de misshandlades, "såldes" billigt som arbetskraft etc.
    Det var en hel del kvinnor som blev gravida, som inte ville ha barn, som lämnades bort och gjordes det inte det, så behandlades de illa.
  • Anonym (Ja)
    Äldre 14 Jun 12:31
    #27
    sextiotalist skrev 2014-06-14 12:24:17 följande:
    Nåja, jag anser att du är lite väl naiv och blåögd hur det var förr. Läs lite litteratur som är skrivna av våra stora proletärförfattare så får du en annan bild (nej jag är inte vänster, men har läst många böcker med stor behållning). Om hur barn tvingas tidig till försörjning, hur de misshandlades, "såldes" billigt som arbetskraft etc.
    Det var en hel del kvinnor som blev gravida, som inte ville ha barn, som lämnades bort och gjordes det inte det, så behandlades de illa.
    Snälla du, det är klart att om du läser proletärlitteratur så får du den uppfattningen men du måste väl ändå förstå att det var inte majoriteteten. Det finns snälla människor och har alltid funnits så länge vi har funnits på denna jord som hjälpt till. Självklart fanns det människor som råkade illa ut men också många som fick bra hjälp. De som hjälper te x fattiga männsikor idag, frälsis och stadsmissionen varav frälsis uppkom 1887 och startades av en kvinna. Vilka alltid har hjälp fattiga och ensamstående kvinnor. I Stockholm t ex så byggdes det ett hus i slutet av 1800-talet (ett helt kvarter Jungfrug/Sibylleg för just kvinnor). Så vem är naiv.
  • Anonym (Tvåan­)
    Äldre 14 Jun 12:32
    #28

    Jag ångrar inte mitt första barn, men hon suger dagligen musten ur mig. Däremot ångrar jag det barn i min mage. Vad fan tänkte jag med? Jag orkar knappt med livet som det är! Jag är säker på att allt kommer gå åt helvete när nästa barn kommer. Jag vill bara att det ska vara som det är nu.

  • Äldre 14 Jun 12:33
    #29
    Anonym (osäker) skrev 2014-06-14 12:16:40 följande:
    Har egentligen allt på min sida: Färdig utbildning, bra SGI, snäll kille som älskar barn och vill ta sitt ansvar. Lagom ålder. Lägenhet. Pengar.

    Bebisen var inte helt planerad men kommer inte helt olägligt heller. Känner fortfarande ibland att jag hoppas det blir missfall av det här. Men, nu är det för sent att ångra sig och tycker det är viktigt att vara öppen med min osäkerhet snarare än att låtsas som den inte finns där. Känner mig  ibland väldigt ensam här på FL med alla lyckliga som väntar barn.

    Jag är inte helt lycklig. Jag är inte helt olycklig heller, men inser vilket enormt stort beslut som det här ändå är - vilka otroliga uppoffringar jag måste göra och hur mycket av mitt bekväma trevliga södermalmsliv som kommer att ändras för all tid och framtid.

    Jag är rädd att bli socialt isolerad. Jag är rädd inte kunna gå ut på restaurang, det är det trevligaste jag vet. Jag är rädd att bli fast i hemmet, samtidigt får jag ångest av tanken att sitta och fika hela dagarna med andra mammor och diskutera bajs och kiss och vafan. Jag är ledsen för att mina fina tuttar kommer bli förstörda. Jag är orolig för min karriär. Jag är ledsen för att sexlivet kommer att gå åt skogen, fan vi har det ju så bra (det var ju också därför det blev en oplanerad bebis). Jag är ledsen för att vår vinresa till frankrike i sommar nu kommer bli en juice- och läskresa för min del (fånigt kanske men jag hade verkligen sett fram emot resan!). Jag är rädd att barnet kommer ha någon svår sjukdom och ge mig en massa sorg och oro. 

    Känner mig extremt egoistisk som är ledsen för alla de här självupptagna sakerna, men tror det är viktigt att erkänna att ett barn inte bara är den gåva alla tjatar om, utan också en sorg. Jag har ett bra liv, jag är nöjd med mitt liv, jag vet inte om jag vill att det ska förändras - det är så otäckt! Jag hoppas verkligen att förändringen är till det bättre men det kan man ju aldrig veta. 
    Jadu... En del av dina rädslor ligger utanför din kontroll (risk för sjukdomar, kroppsliga förändrigar osv) och en del har du mer kontroll över än du kanske tror. Socialt isolerad blir du bara om du väljer att vara det. (Såvida du inte bor på landet utan bil) Det finns massor av aktiviteter för föräldrar som går hemma och det finns massor med hemmaföräldrar som känner som du! Det är lätt att snöa in på kiss och bajs när man sitter och pratar med andra småbarnsföräldrar men jag har märkt att i princip alla är förmögna att prata om annat om man bara för det på tal  

    Jag tror man gör en tankevurpa om man förväntar sig att föräldraskapet ska vara odelat positivt eller negativt. Det är både och. Vissa dagar är underbara, andra är riktiga skitdagar, en del dagar är blaha. På en och samma dag kan jag känna kärlek så stark att det känns som om bröstet ska explodera för att en kvart senare bli rosenrasande (på samma individ...). Ibland tänker jag att det är en välsignad tur att jag fick barn och får uppleva att vara förälder och det finns dagar då jag tänker "vad i helvete har jag gjort?". 

    Du har en cool resa framför dig!
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • sextio­talist
    Äldre 14 Jun 12:35
    #30
    Anonym (Ja) skrev 2014-06-14 12:31:35 följande:
    Snälla du, det är klart att om du läser proletärlitteratur så får du den uppfattningen men du måste väl ändå förstå att det var inte majoriteteten. Det finns snälla människor och har alltid funnits så länge vi har funnits på denna jord som hjälpt till. Självklart fanns det människor som råkade illa ut men också många som fick bra hjälp. De som hjälper te x fattiga männsikor idag, frälsis och stadsmissionen varav frälsis uppkom 1887 och startades av en kvinna. Vilka alltid har hjälp fattiga och ensamstående kvinnor. I Stockholm t ex så byggdes det ett hus i slutet av 1800-talet (ett helt kvarter Jungfrug/Sibylleg för just kvinnor). Så vem är naiv.
    Det var väl under 1800-talet man började sakta men säkert ändra synen på barn. Jag skrev att självklart så älskade de flesta föräldarna sina  barn. Men att barn föddes oönskade var betydligt vanligare då och även barnets roll i familjen var annorlunda
    Den bilden du har är nog mer den bilden som var under 1900-talet
Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn