• Anonym (TS ångrar)

Vi finns, vi som ångrar barn

Jag ser att det kommer upp trådar där barnfria berättar om hur de måste försvara sitt barnfria liv, vilket är så tråkigt att det ska behöva göras. Till er som tjatar om att ni "fattar inte varför man inte vill ha" och att "ingen ångrar sina barn" vill jag bara säga: ni behöver inte fatta och jo visst finns det många som ångrar sina barn (t.ex. jag själv och sen vet jag två kvinnor till). Ni vet bara inte om det för det är inget man berättar i allmänhet, allt för att hålla fasaden om att allt är bra, livet leker och är perfekt, ungefär som på facebook.
    Jag är en av de kvinnor som ångrar att de skaffade sina barn, deal with it, pga grupptrycket och samhällets hjärntvätt, och nu kan jag knappast lämna bort henne. Vi finns, vi har insett att detta faktiskt inte passade oss och tyvärr är våra oönskade barn offren för våra ogenomtänkta beslut/enträgna påtryckningar från omgivningen. Visst står vi för konsekvenserna och tar hand om barnen, men det är synd att inte ha fått leva sitt egna, riktiga liv från första början. Med detta alternativa liv menar jag inte t.ex. supa sig full varje helg eller konstant resa jorden runt, jag är nykterist och reser rätt sällan, men aspekter såsom ansvaret, övrig livsstil, meningsfullt arbete/projekt, egentid, personliga behov och personlig lämplighet som förälder. 

Creds till alla som tänker igenom detta livsval noga och gör klart för sig själva vad de vill och inte vill ha och sedan handlar efter det istället för att i blindo bara göra vad resten av flocken säger och gör, det om något är ansvarsfullt, var säkra på det ni barnfria Hjärta . Ni som tjatar, hintar och dömer våra liv, håll tyst bara om ni inte kan stänga av vad ni tänker och tycker att ni känner. 
  • Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn
  • Anonym (9io)

Nu börjar fasad snacket. Tråden var intressant i början- sen gnäll. sen fasad hur lycklig man är...suck

• Anonym (svårt)
    Anonym (9io) skrev 2014-06-15 08:28:52 följande:
    Nu börjar fasad snacket. Tråden var intressant i början- sen gnäll. sen fasad hur lycklig man är...suck
    Hur menar du nu, vilket fasadsnack?
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (J) skrev 2014-06-15 08:18:39 följande:
    Håller med om att det finns en norm som säger att man ska skaffa barn och jag håller med om att detta är något att ifrågasätta. Det borde inte vara skamfyllt att välja bort att skaffa barn. 

MEN. Om barnet redan är där och känslan av ånger infinner sig och inte vill gå över så är ju de facto något oerhört fel, där felet består i att någon som inte har barn faktiskt har ett barn, ett barn som inte hade något val att bli fött eller inte och som behöver en massa kärlek och tillgivenhet för att växa upp och bli trygga i sig själva. Så jo: Om man befinner sig i den situationen som vuxen förälder så tycker jag att man har ansvar att söka hjälp och göra allt för att relationen till barnet ska förbättras. Allt annat är fullkomligt egoistiskt. 

Men tror ni inte att 'normen' kommer från ett biologiskt behov snarare än samhället? Att fortplanta sig ses ju ofta som ett grundläggande behov, att vilja föra sina gener vidare, att öka chanserna för artens fortlevande och utveckling osv. Detta kan man väl knappast beskylla dagens samhälle för? Det har väl alltid varit normen att man 'ska' skaffa barn? Eller?
  • Anonym (Sjukt)

Stackars barn som längre inte är önskade eller älskade av sina föräldrar för att dom ångrar sig. Att längre inte känna sig önskad känner ett barn, dom är inte dumma i huvudet, det märks tydligt på kropps språket ect. Det kan även ge men för livet att inte skapa band med andra människor då anknytningen rubbades under barnåren för att man längre inte var önskad.

Jag önskar dessa barn det allra bästa, för ni föräldrar som känner så, är otroligt omogna och egocentriska . Ni borde gå i terapi eller dylikt för det där är sjukt att ens tänka eller känna så.

• Anonym (Tankeställare)
    vfja skrev 2014-06-14 11:37:43 följande:
    Hur sjukt har inte samhället blivit när mammor börjar ångra sina barn, när barn inte är önskvärda bara för att livet har blivit beroende av kapitalism och pengar, när barn ses som problem snarare än tillgångar. Kanske dags att vi börjar se på barn som det finaste vi har istället för det som prioriteras längst ned efter villa, efter bil, efter karriär och efter allt annat som man "måste" ha.

Fy fasiken vad bra skrivet! Och vilken tankeställare det gav mig! Tack!
  • Anonym (undrande)
    lykantrophona skrev 2014-06-14 16:35:53 följande:
    Precis, jag fattar inte varför folk tror att barnlösa super, festar och är ytliga. Är det så att vissa inte hade några djupare intressen när de var unga, och därför tror att alla som fortsätter leva utan barn lever som fjortisar?

Jag har inga barn. Jag har fullt upp med att studera på universitet, träffa släkt och vänner, vara ideellt engagerad, träffa intressanta människor och njuta av mitt sexliv... när jag får mer tid och ork, så vill jag engagera mig politiskt. Ja, gudars, jag är så ytlig och egoistisk som vill kämpa mot miljöförstöring och diskriminering, eller umgås med släkten!
    Det känns som om du hänger upp en stor del av ditt resonemang kring orden "ytlig" och "ego" när det egentligen är självcentrering det handlar om. Lever du utan barn har du ständigt huvudrollen i ditt liv och du lever livet efter dina premisser och dina intressen efter att ha blivit vuxen. Den delen behöver man i olika utsträckning ge upp eller släppa på när man skaffar barn. Du väljer att behålla den och i andras resonemang så är det självcentrerat. På sätt och vis stämmer det, eller? 
  • Anonym (J)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-06-15 09:18:18 följande:

Men tror ni inte att 'normen' kommer från ett biologiskt behov snarare än samhället? Att fortplanta sig ses ju ofta som ett grundläggande behov, att vilja föra sina gener vidare, att öka chanserna för artens fortlevande och utveckling osv. Detta kan man väl knappast beskylla dagens samhälle för? Det har väl alltid varit normen att man 'ska' skaffa barn? Eller?
    Tycker nog inte att det egentligen spelar någon roll om det är frågan om en biologisk drift, en samhällelig norm eller en kombination av de båda. Höll mest med om att det finns en norm att man ska skaffa barn och att samhället och människor generellt borde bli öppnare för att alla faktiskt inte vill det. Vissa är ju inte barnlösa, de är barnfria. Med det sagt så anser jag att om situationen redan uppstått - att någon som inte vill vara förälder faktiskt blivit förälder  - så är det dennes ansvar att söka professionell hjälp och att jobba på relationen till barnet. När  barnet är på plats så måste det vara hens behov som kommer först, för barnet kan knappast själv göra något åt situationen. Mitt inlägg var en reaktion på en diskussion om huruvida något är fel när man ångrar sitt barn. Jag skulle säga att ja, det är något fel både med förälder-barn-relationen och med situationen. Och det är bara den vuxna som kan försöka göra det bättre, och det är fruktansvärt egoistiskt om man som vuxen inte söker hjälp i en sådan situation. 
  • Anonym (9io)
    Anonym (svårt) skrev 2014-06-15 09:11:43 följande:
    Hur menar du nu, vilket fasadsnack?
    Första delen av tråden är förstående- och ingen anklagan på hur andra känner eller bör känna som det är senare i tråden. Det kan vara underbart med barn eller också en mardröm. Den som hävdar att det ena bara finns bygger upp en fasad i rosenrött eller den andra i kolsvart. Tycker det är en självklarhet att folk kan ångra sina val men de behöver inte vara en sämre föräldrar det. Det är styrka i att erkänna sina fel, berätta sina känslor- då man är sårbar.
    Att skriva allt i fasad hur "enbart underbart" allt är- likt stepford wife version är lögn och en fasad. Den som liksom hävdar att det enbart är underbart 24/dygnet ljuger- det är ju självklart att de också ångrar något eller har det svårt ibland eftersom vi är människor. Det är naturligt att känna så. Men att inbilla sig allt är underbart hela tiden är en fasad. Kommentar #294 var en sådan dömmande kommentar med brist på empati och kompetens. Att berätta om sina fel, ånger, misstag- det är exstremt långt ifrån omognad och egoism. För då har man självinsikt och en öppenhet. Att dömma folk som gör det- är dock omognad och inkompetens.
  • AnooYoo
    Anonym (undrande) skrev 2014-06-15 09:38:14 följande:
    Det känns som om du hänger upp en stor del av ditt resonemang kring orden "ytlig" och "ego" när det egentligen är självcentrering det handlar om. Lever du utan barn har du ständigt huvudrollen i ditt liv och du lever livet efter dina premisser och dina intressen efter att ha blivit vuxen. Den delen behöver man i olika utsträckning ge upp eller släppa på när man skaffar barn. Du väljer att behålla den och i andras resonemang så är det självcentrerat. På sätt och vis stämmer det, eller? 

Nja. De flesta skaffar barn för att de vill ha barn. Rätt många beskriver att barnet känns som en del av dem själva, och att de känner obeskrivlig lycka över att ha barnet. Det låter inte särskilt altruistiskt det heller. 

Självcentreringen alla har förs över till ytterligare en individ; sen har vi föräldrar som inte kan förstå varför jag inte tycker att deras barns känslor är viktigare än mina eller varför jag inte håller med om att alla barns beho alltid ska gå före alla vuxnas.

• Jeaninne
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-06-15 09:18:18 följande:

Jo, "normen" är ju inte precis ny... Detta med att det är viktigt att föda sin man barn, och i synnerhet då söner, kan vi ju läsa om redan i de Bibelböcker, som skrevs för 4000 år sedan... Tänk på Sara t.ex., som var barnlös men fick ett barn när hon var jättegammal. Och även i Sverige och övriga Europa, har det i alla tider varit viktigt för kvinnor att föda minst en son, som kan ta över det som maken äger... vare sig det är ett kungarike, ett gods eller en gård... Och de hustrur som inte kunnat det har ansetts förfelade. I vissa länder och vissa tidsepoker, har det varit tillåtet för mannen att ta ut skilsmässa, alternativt ta sig en bihustru, om hustrun visat sig vara ofruktsam.

Det är nog snarare uppfattningen, att man skulle VILJA avstå från att skaffa barn (i alla fall ett rimligt antal), trots att man KAN skaffa dem, som är ny och konstig i världshistorien...
Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn