• Anonym (TS ångrar)

Vi finns, vi som ångrar barn

Jag ser att det kommer upp trådar där barnfria berättar om hur de måste försvara sitt barnfria liv, vilket är så tråkigt att det ska behöva göras. Till er som tjatar om att ni "fattar inte varför man inte vill ha" och att "ingen ångrar sina barn" vill jag bara säga: ni behöver inte fatta och jo visst finns det många som ångrar sina barn (t.ex. jag själv och sen vet jag två kvinnor till). Ni vet bara inte om det för det är inget man berättar i allmänhet, allt för att hålla fasaden om att allt är bra, livet leker och är perfekt, ungefär som på facebook.
    Jag är en av de kvinnor som ångrar att de skaffade sina barn, deal with it, pga grupptrycket och samhällets hjärntvätt, och nu kan jag knappast lämna bort henne. Vi finns, vi har insett att detta faktiskt inte passade oss och tyvärr är våra oönskade barn offren för våra ogenomtänkta beslut/enträgna påtryckningar från omgivningen. Visst står vi för konsekvenserna och tar hand om barnen, men det är synd att inte ha fått leva sitt egna, riktiga liv från första början. Med detta alternativa liv menar jag inte t.ex. supa sig full varje helg eller konstant resa jorden runt, jag är nykterist och reser rätt sällan, men aspekter såsom ansvaret, övrig livsstil, meningsfullt arbete/projekt, egentid, personliga behov och personlig lämplighet som förälder. 

Creds till alla som tänker igenom detta livsval noga och gör klart för sig själva vad de vill och inte vill ha och sedan handlar efter det istället för att i blindo bara göra vad resten av flocken säger och gör, det om något är ansvarsfullt, var säkra på det ni barnfria Hjärta . Ni som tjatar, hintar och dömer våra liv, håll tyst bara om ni inte kan stänga av vad ni tänker och tycker att ni känner. 
  • Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn
  • Anonym (v)

Jag har barn och hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag aldrig skaffat barn. Jag äslakr dom och skulle gå genom eld för dom och offra min högra hand för deras skull. Men det liv dom har fått tack vare det där som är deras pappa(nej han inte bara frånvarande han har skadat dom fysiskt och psykiskt) Nu finns han inte i deras liv och kommer troligen aldrig mer göra det. 

Jag var inte ensam när jag skaffade barn, nu är jag det med ingen möjlighet till avlastning, hjälp eller stöd. Jag ska ordna allting själv och jag fick nyss en aspergerdiagnos som visserligen förklarade varför jag är på ett visst sätt, men jag skulle klara allting bättre utan barn och med den kunskapen nu så skulle jag om jag hade vetat det då gjort valet att jag inte ska ha barn. 

Jag kan inte leva utan dom, men vissa dagar kan jag inte heller leva med dom och allt det ansvar det är. 

Virrigt möjligen men jag är vansinnigt trött just nu. 

• tobbe01
    Anonym (tack) skrev 2014-06-15 15:30:17 följande:

Naturligtvis bör man stötta sina närmaste om relationen är god och stödet är ömsesidigt, men när man som Jeaninne tycker att det är fel att flytta utomlands för att uppfylla sina drömmar, då går det för långt. Barn måste få vara individer och få leva sitt eget liv. Och att skaffa barn för att de ska ta hand om en på ålderns höst är fortfarande egoistiskt eftersom det handlar om att tillfredsställa sina egna behov.
    I Sverige behöver man väl inte ha barn för att bli omhändertagen på ålderns höst? Jag känner en kvinna som arbetar inom hemtjänsten och hon har sagt flera gånger (under sekretess, inga namn, förstås) att det finns många gamla som har flera barn men barnen kommer aldrig på besök. De barn som besöker sina gamla föräldrar gör ju det för att de vill träffa dem och kanske sätta lite guldkant men det är inte nödvändigt och de som kinkar och gnäller om hur jobbigt det är med "gamla mamma som behöver hjälp" har inte fattat det här med Hemtjänsten??
  • Anonym (ihsson)
    Anonym (tack) skrev 2014-06-15 15:40:47 följande:

Vad jag ville säga är att man inte bör hjälpa någon för att man är släkt, utan för att man tycker om varandra. Att säga "jag skaffade dig, nu får du ta hand om mig" är fel.
  • Anonym (vh)

Jag är varannan helg mamma och är så jävla nöjd med det. Får ofta många höjda ögonbryn över det, särskilt av andra mammor. Hade garanterat inte fått samma reaktion i den utsträckningen om jag varit varannan helg pappa.

Jag ringer mina barn varje dag och jag har dem alltid längre när det är möjligt och på semestrar och liknande, men jag är sjukt glad över att jag inte har vardagsansvaret. Jag är lyxförälder!

• Jeaninne
    Anonym (vh) skrev 2014-06-15 17:18:02 följande:
    Jag är varannan helg mamma och är så jävla nöjd med det. Får ofta många höjda ögonbryn över det, särskilt av andra mammor. Hade garanterat inte fått samma reaktion i den utsträckningen om jag varit varannan helg pappa.

Jag ringer mina barn varje dag och jag har dem alltid längre när det är möjligt och på semestrar och liknande, men jag är sjukt glad över att jag inte har vardagsansvaret. Jag är lyxförälder!
    Hur blev det så från början? Var det något som du själv önskade efter skilsmässan, eller kämpade du för boendet först men förlorade?
  • Anonym (lev o låt leva)
    Anonym (vh) skrev 2014-06-15 17:18:02 följande:

Jag är säker på att jag skulle välja att ha barnen varannan vecka om jag fick välja. Mina barn är väldigt krävande. Jag ångrar inte själva barnen men fick jag göra om hade jag aldrig skaffat dem.
  • fluu
    sextiotalist skrev 2014-06-15 13:31:21 följande:
    Åh vad skönt att man är uppvuxen i en släkt där man inte har några kontrakt och än skönare att ingen tycker det är fult när någon arbetar utomlands (jag har flera släktingar som arbetar utomlands, några för svenska företag, andra som flyttat utomlands).
    Här umgås vi med varandra för att vi trivs ihop (och alla umgås inte med alla)
    Några har vi inge kontakt med alls. Min faster har ingen kontakt med varken sina barn eller syskonbarn, min farmor hade ingen kontakt med något av sina barnbarn (hennes son, min pappa, är död) mer än formella besök någon gång per år.
    Men vi kusiner har jättefin kontakt, för att vi trivs med varandra
    sextiotalist skrev 2014-06-15 13:27:26 följande:
    Då omges jag av osunda familjer, för de flesta av oss har bott långt ifrån våra far/morföräldrar. Det är inte så konstigt, eftersom nästan alla omkring mig är högutbildade och har flyttat för både utbildning och arbete. Och många har haft yrkesarbetande och utbildade föräldrar, som i sin tur har haft föräldrar som arbetat.

När den äldre generationen blivit gamla, så har de valt att bo på hem (om det gått) och haft hemtjänst för att klara vardagen, ingen har förväntat sig att ett barn hade åkt 30-40 mil för att ta hand om dom och de har inte heller haft lust att flytta från sitt hem eller hemstad.

Så i vår osunda familj så har de äldre klarat sig själv väldigt läng, föräldrar har klarat att ta hand om sina barn utan att behöva anlita sina far/morföräldrar.

Vi åkte och hälsade på, kanske stannade en vecka själva.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (??)
    Anonym (lev o låt leva) skrev 2014-06-15 17:49:10 följande:

Jag är säker på att jag skulle välja att ha barnen varannan vecka om jag fick välja. Mina barn är väldigt krävande. Jag ångrar inte själva barnen men fick jag göra om hade jag aldrig skaffat dem.
    Nu uttrycker du dig märkligt! "Jag ångrar inte själva barnen men fick jag göra om hade jag aldrig skaffat dem"!! Det betyder precis att du ÅNGRAR BARNEN. Ett tips bara i all välmening.......låt inte dina barn NÅGONSIN få veta att de är misstag och att du ångrar dem. Jag är själv ett oönskat barn och det ger djupa sår att få veta att man liksom är ett misstag.
  • Krokofant

Jag har flera väninnor som valt att inte skaffa barn. Nån av dem är väl en sån som aldrig träffat rätt kille, och som jag kan tro skulle bli en jättebra mamma om hon väl fick barn. De andra två är tjejer som jag tänker fattat bra och väl underbyggda beslut när de valt att avstå, fast av olika skäl. Den ena har haft en trasslig uppväxt och fått vara lite förälder till sina egna föräldrar, den andra har så stora behov av att få styra sin egen tid att hon helt säkert skulle känna sig väldigt begränsad av ett barn. Jag tycker det är jättebra att reflektera kring om man verkligen vill ha barn, all heder till dem som väljer att avstå. Att sen skaffa barn och sedan inse att man ångrar sitt beslut verkar ju helt ofattbart jobbigt, jag tänker att det är något som de flesta inte ens skulle erkänna för sig själva utan tralla på och låtsas som ingenting...

• Jeaninne
    sextiotalist skrev 2014-06-14 12:24:17 följande:
    Nåja, jag anser att du är lite väl naiv och blåögd hur det var förr. Läs lite litteratur som är skrivna av våra stora proletärförfattare så får du en annan bild (nej jag är inte vänster, men har läst många böcker med stor behållning). Om hur barn tvingas tidig till försörjning, hur de misshandlades, "såldes" billigt som arbetskraft etc.
    Det var en hel del kvinnor som blev gravida, som inte ville ha barn, som lämnades bort och gjordes det inte det, så behandlades de illa.
    Ja, fast det där handlar ju om utomäktenskapliga barn, eller barn i extremt fattiga mångbarnsfamiljer (typ icke-jordägande statare och andra proletärer). Det inser du väl själv, att det inte var så konstigt... i jämförelse med södermalmspinglan här i tråden, som beklagar sig över att hon inte kommer att kunna gå på restaurang med ett spädbarn, eller dricka vin som gravid på sin resa till Frankrike..?
Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn