sextiotalist skrev 2014-06-15 13:31:21 följande:
Åh vad skönt att man är uppvuxen i en släkt där man inte har några kontrakt och än skönare att ingen tycker det är fult när någon arbetar utomlands (jag har flera släktingar som arbetar utomlands, några för svenska företag, andra som flyttat utomlands).
Här umgås vi med varandra för att vi trivs ihop (och alla umgås inte med alla)
Några har vi inge kontakt med alls. Min faster har ingen kontakt med varken sina barn eller syskonbarn, min farmor hade ingen kontakt med något av sina barnbarn (hennes son, min pappa, är död) mer än formella besök någon gång per år.
Men vi kusiner har jättefin kontakt, för att vi trivs med varandra
sextiotalist skrev 2014-06-15 13:27:26 följande:
Då omges jag av osunda familjer, för de flesta av oss har bott långt ifrån våra far/morföräldrar. Det är inte så konstigt, eftersom nästan alla omkring mig är högutbildade och har flyttat för både utbildning och arbete. Och många har haft yrkesarbetande och utbildade föräldrar, som i sin tur har haft föräldrar som arbetat.
När den äldre generationen blivit gamla, så har de valt att bo på hem (om det gått) och haft hemtjänst för att klara vardagen, ingen har förväntat sig att ett barn hade åkt 30-40 mil för att ta hand om dom och de har inte heller haft lust att flytta från sitt hem eller hemstad.
Så i vår osunda familj så har de äldre klarat sig själv väldigt läng, föräldrar har klarat att ta hand om sina barn utan att behöva anlita sina far/morföräldrar.
Vi åkte och hälsade på, kanske stannade en vecka själva.