• Jossevk

VLCD DIET

Någon här inne som går på en vlcd diet nu? Eller någon som gått på en? Dela gärna med er, hur mycket gick ni ner och på hur lång tid? Några tips och trix? Har fuskat till och från men börjar sten hårt imorgon och tänkte köra 10 veckor. Skulle vara kul om det finns någon som också går på dieten eller någon som gjort som kan ge pepp och dela med sig av erfarenheter och viktnedgång :)

• Svar på tråden VLCD DIET
  • JuniSol78

Har suttit och funderat och har lite ångest över en liten detalj.Är nojjig nu att jag ska få lös hud iom att man går ner ganska snabbt...Men visst kan man undvika det lite kanske om man tränar o rör sig det man orkar?Eller kan man tighta till det med styrketräning efter viktnedgången?

• Anonym (..)

Vad jag blir trött på mitt eget tankesätt... jag har ätit dåligt i femton år, det är mer än 45000 dagar. Sen är jag på dag 2 av en diet och går och klämmer i fläsket och tänker: "jamen är det inte lite skillnad ändå?". Och jag ska föreställa en vuxen, utbildad, logiskt tänkande människa... Foten i munnen

• Anonym (..)

Är det ingen kvar här nu? Jag som var så nöjd med min tredje dag, två shaker hittills, och tränat har jag gjort också!

Jag kommer ha uppehåll måndag-torsdag, då ska jag träffa min familj. Mycket bra övning i självkontroll när jag ska sätta igång igen sen!

• Jossevk

Jag är kvar. Allt går ju åt helvete.

Hade fått in det, men då ska folk fylla år och allt skit. Vill bara placera mig i ett öde hus me bara vatten och pulver och vara där tills jag är klar. Jag MÅSTE hitta styrkan att ta kontroll över maten, den ska inte ha en sån stor kontroll över än. Nä usch. Är inte på humör. Men skriver när saker börjar fixa sig.

• Jossevk

Nu intar jag en shake. Idag SKA jag LÅTA bli ALLT annat än shakes och vatten! :)

• PTmartina

Varför inte bara äta bra mat och röra på er ? Då kan ni med gott samvete gå på kalas, unna er och må bra. Är ni medvetna om konsekvenserna av en VLCD diet ?

* förstörd metabolism (dvs ämnesomsättningen, och kroppens naturliga sätt att bränna fett)

* muskelnedbrytning

* uttorkning

Sen är det väldigt lätt att bli ordentligt förstoppad då tarmarna inte får något att jobba med. Även känslor som yrsel, hunger, illamående, blodtrycksfall etc.

Sen så kanske du går ner 7 kg på en månad, men tro inte att det är 7kg fett. Det är kanske 2kg vätska, 2kg tomma tarmar, 1kg muskler dvs ca 2kg rent fett. Att sk "fuska" under en svältdiet är inte heller något att rekommendera då kroppen ligger i ketosfasen, om du då äter något (varsomhelst) så hurrar kroppen för näring och slurpar i sig allt och lägger i era fettdepåer som skydd för en kall vinter. Dvs att du inte bara kommer ur ketosfasen och måste börja om från ruta ett utan du lagrar in nytt fett på millisekunder.

Äter du däremot hälsosamt, regelbundet och nyttigt så här inte fusk måltider någon större inverkan på kroppen då den redan är full med näring och mår bra.

Jag gissar att detta inte är något som står på dietförpackningarna.. Och jag menar absolut inget illa, vill bara människan väl !

• Anonym (..)

Mitt mål är givetvis att äta sunt, men ska jag vara ärlig så klarar jag inte det i dagsläget. Det finns tyvärr ingen chans - kalla det dålig karaktär eller dåliga vanor eller missbruk, eller vad man nu vill, oavsett vad det är måste jag bryta helt och hållet med min gamla inställning till mat och då är vlcd för mig ett sätt som jag tror fungerar. Dessutom är jag _gravt_ överviktig och tror att det är väldigt sporrande för mig att se resultat hyfsat snabbt i början.

Jag kan ju bara svara för mig själv, men personligen har jag inte känt några av de negativa saker du radar upp. Jag är dessutom förstås medveten om att en del av viktnedgången består av vatten, och jag ser även till att träna, för att minska muskelnedbrytningen.

Jag är lite nyfiken på hur du ser på "kombinerade" vlcd-program, alltså att man äter pulver + 1 måltid om dagen?

• kullan87

Är inne på min fjärde vecka nu och den har varit riktigt tuff, speciellt när man är i sommarstugan där jag förr i tiden lyxade till det med lite extra gott och onyttigt.. Men min konsulent sa även att jag skulle vara förberedd för att de skulle kännas jobbigt tredje veckan.. Tydligen så är dagen tre, veckan tre och månad tre osv jobbiga för kropp och psyket, oavsett "missbruk" man har!

Kämpa på fighters :)

• PTmartina
    Anonym (..) skrev 2014-08-03 04:19:30 följande:

Mitt mål är givetvis att äta sunt, men ska jag vara ärlig så klarar jag inte det i dagsläget. Det finns tyvärr ingen chans - kalla det dålig karaktär eller dåliga vanor eller missbruk, eller vad man nu vill, oavsett vad det är måste jag bryta helt och hållet med min gamla inställning till mat och då är vlcd för mig ett sätt som jag tror fungerar. Dessutom är jag _gravt_ överviktig och tror att det är väldigt sporrande för mig att se resultat hyfsat snabbt i början.

Jag kan ju bara svara för mig själv, men personligen har jag inte känt några av de negativa saker du radar upp. Jag är dessutom förstås medveten om att en del av viktnedgången består av vatten, och jag ser även till att träna, för att minska muskelnedbrytningen.

Jag är lite nyfiken på hur du ser på "kombinerade" vlcd-program, alltså att man äter pulver + 1 måltid om dagen?

Tråkigt att du känner så, men de är bara att kämpa på.

Kombinerade program funkar mer som lågkaloridieter än VLCD. Det är skonsammare mot kroppen eftersom att du aldrig försätter dig i ketos, men desto större vikt att du äter bra när du äter eftersom att kroppen hungrar efter näring. Risken är ofta stot att man börjar överäta och gör dåliga val eftersom att man ofta är hungrig, och ska du kombinera så funkar det inte med VLCD pulver, då måste du oftast ha något med mer kalorier, tex Herbalife, prenet osv :)
Svar på tråden VLCD DIET