• Jossevk

VLCD DIET

Någon här inne som går på en vlcd diet nu? Eller någon som gått på en? Dela gärna med er, hur mycket gick ni ner och på hur lång tid? Några tips och trix? Har fuskat till och från men börjar sten hårt imorgon och tänkte köra 10 veckor. Skulle vara kul om det finns någon som också går på dieten eller någon som gjort som kan ge pepp och dela med sig av erfarenheter och viktnedgång :)

• Svar på tråden VLCD DIET
  • Illusion
    Anonym (50) skrev 2014-07-14 21:27:20 följande:

Jag undrar lite om vlc-dieten, hur många kalorier är det man ska äta per dag? Och går det att göra utan att äta färdiga shakes/pulver/soppor etc utan vanlig mat om man är noga och räknar på vad man äter?

Känner att jag skulle behöva göra något mer drastiskt. 50 är min normala vikt (eg 48 men jag är nöjd med 50) och jag gick upp 14 kg för något år sedan. Har sedan försökt äta lite nyttigare och röra på mig lite mer och har gått ner till 56,5 på dryga året, men det går så långsamt. Jag skulle vilja bli gravid men har lovat mig själv att inte bli det innan jag nått min målvikt för att om jag blir gravid nu så kommer det bara vara ännu svårare att gå ner efteråt, så vlcd låter lockande. Men jag har bara 6,5 kg att gå ner, kan det ändå fungera?

Ju smalare en är desto trögare går det. För att det ska vara låg antar jag att man ska hålla sig mellan 500-600 kalorier. Men shakes/soppar är bra då man vet att man får alla viktiga mineraler till en låg kcalmängd. :)
  • Illusion
    Illusion skrev 2014-07-14 21:27:51 följande:
    jag mår bra, men kämpar emellanåt med suget efter något gott. Den värsta hungern har lagt sig, och jag är pigg, dvs klar i huvudet, men inte mer pigg än vanligt. Jag är en ganska rastlös själ annars också. 

Nätterna är som värst för mig. Då smäller hungern till på riktigt. Men jag äter inte då, vilket resulterade i att jag somnade kl 04 igår.
    Just det, de första dagarna hade jag huvudvärk hela tiden. Då tog jag alvedon och ipren. Sen trappades det ned till att "bara" ha huvudvärk när jag vaknade på morgonen. Nu har jag ingen huvudvärk öht. :)

Hur gör du med vatten? Jag dricker inte 2-5 liter vatten varje dag iaf, utan mer 1-1,5 liter vatten.
  • Illusion
    Jossevk skrev 2014-07-14 21:13:25 följande:

Idag har jag ätit lite + en vaniljshake

Men nu är det helt slut med mat, nu ska det pulvras för glatta livet.

Är 1.60 så vill gå ner till 60kg

Så det är bara att börja, och köra hårt.

Lär inte hända någonting av att skjuta upp det eller ligga i soffan med en påse chips och vänta på bättre tider. Så nu jävlar ska jag köra, det får ta den tid det tar, jag ska ner till 60kg och så är det bara. ;) *men hoppas ju på att det går snabbt* haha

Du kommer att klara det! Heja heja! När det känns extra tufft brukar jag ställa mig på vågen, och då får jag kraft. :)

Är det för tufft, ta en extra shake eller ät någon med hög protein, typ kyckling, bönor etc för att dämpa när det blir outhärdligt. Det kommer inte att sätta dig ur ketos såvida det inte är stora mängder.
  • kullan87

Hejsan, blev precis medlem här på sidan för jag ville se om de fanns någon tråd angående VLCD. Håller själv på med Cambridge (ren kur). I morgon börjar min andra vecka och hittills har jag gått ner 4,5 kg. :) träffade en konsult idag som jag ska träffa regelbundet nu för lite peppning, men roligt att läsa om hur ni oxå kämpar på :)

" det är i motvind som en drake stiger" :)

• Jossevk

Jag undrar lite om vlc-dieten, hur många kalorier är det man ska äta per dag? Och går det att göra utan att äta färdiga shakes/pulver/soppor etc utan vanlig mat om man är noga och räknar på vad man äter?

Känner att jag skulle behöva göra något mer drastiskt. 50 är min normala vikt (eg 48 men jag är nöjd med 50) och jag gick upp 14 kg för något år sedan. Har sedan försökt äta lite nyttigare och röra på mig lite mer och har gått ner till 56,5 på dryga året, men det går så långsamt. Jag skulle vilja bli gravid men har lovat mig själv att inte bli det innan jag nått min målvikt för att om jag blir gravid nu så kommer det bara vara ännu svårare att gå ner efteråt, så vlcd låter lockande. Men jag har bara 6,5 kg att gå ner, kan det ändå fungera?

Skrev lite högre upp till någon som också undrade. Blir ju inte vlcd diet. Men det blir ju låg kalori kost dock. Men som sagt är jag inte säker på att man får i sig alla saker man behöver via så lite kalorier med mat. Sen vet jag inte hur snabb viktnedgång och sånt går heller om man kör med mat istället. Som jag fråga hon andra, gillar du inte pulver eller? Annars kan du ju typ bara köra de vanliga intag och uttag liksom, äta lite om du tränar lite liksom. Har som sagt inte så står erfarenhet, då jag tycker att det går för trögt med mat hehe. Så den ända snabba viktminskning jag vet säkert att man går ner snabbt med, är vlcd soppor. Du kan helt klart köra vlcd diet med 6kg övervikt. Tänk bara att pulvra ner till två-tre kilo extra ner än vad du egentligen vill väga, eftersom du går upp 2-3kg i vätska, speciellt när man kör kort tid. Men absolut så kan du köra med 6kg :)
  • Jossevk

Är för övrigt högst 800kcal man ska dricka vid vlcd. Men som sagt vet inte om det är bra att äta mat med bara 800kcal. Då man lätt kommer upp i den siffran med bara lite mat liksom och då får du inte i dig tillräckligt. Men du kan ju prova äta mindre, men kanske inte bara 800kcal. Om du har svårt för pulver, kan du ju köra äta mindre och träna liksom. Men vet hur du känner med pulver och sånt.
  • Jossevk
    Illusion skrev 2014-07-14 21:35:27 följande:

Just det, de första dagarna hade jag huvudvärk hela tiden. Då tog jag alvedon och ipren. Sen trappades det ned till att "bara" ha huvudvärk när jag vaknade på morgonen. Nu har jag ingen huvudvärk öht. :)

Hur gör du med vatten? Jag dricker inte 2-5 liter vatten varje dag iaf, utan mer 1-1,5 liter vatten.

Är väldigt dålig med vattnet måste jag erkänna, har alltid haft svårt att dricka vatten, så ja, försöker iallafall få i mig 2L men det är svårt att få ner vatten för mig, brukar väl bli 1,5 L men det var för att jag förut var tvungen att varva vatten varannan klunk och shake varannan för att det var så äckligt, men nu behöver jag ju inte det längre, då de inte är lika äckligt. Iför sig får jag ju i mig 2dl + is nu i shakern, men måste tänka på att dricka nu ännu mer då jag förut behövde de men inte nu. Man ska ju försöka dricka typ 2-5l som du sa, så de måste jag bättra mig på. :)
  • Jossevk
    kullan87 skrev 2014-07-14 22:24:52 följande:

Hejsan, blev precis medlem här på sidan för jag ville se om de fanns någon tråd angående VLCD. Håller själv på med Cambridge (ren kur). I morgon börjar min andra vecka och hittills har jag gått ner 4,5 kg. :) träffade en konsult idag som jag ska träffa regelbundet nu för lite peppning, men roligt att läsa om hur ni oxå kämpar på :)

" det är i motvind som en drake stiger" :)

Jadå här ska det pulvras ett tag, så kul att kunna peppa varandra. Grymt med 4,5kg ju. Använder mig just nu av nutrilett, har typ 5lådor jag beställde för ett tag sen, har även beställt påsar från slanka så jag får se hur den kommer smaka, känns lättare med slanka då de bara är tre påsar per dag. Men får se vem som vinner i smak. :)
  • kullan87

Ja peppning är a och o, manänner sig ganska ensam om kampen med hjärnapökena så här på kvällarna hehe. Själv har jag druckit för mkt vatten idag och känner mig lite hängig. Tydligen ska man inte dricka mer än 4 l/dg när man går på ren kur för att levern inte klarar av det och man kan bli dålig då. Något ni hört?? Aha slanka är ngt jag inte hört talas om faktiskt, något nytt lr har de funnits ett tag? Men som du säger gäller de att hitta sin smak :)

• Jossevk
    kullan87 skrev 2014-07-14 22:53:24 följande:

Ja peppning är a och o, manänner sig ganska ensam om kampen med hjärnapökena så här på kvällarna hehe. Själv har jag druckit för mkt vatten idag och känner mig lite hängig. Tydligen ska man inte dricka mer än 4 l/dg när man går på ren kur för att levern inte klarar av det och man kan bli dålig då. Något ni hört?? Aha slanka är ngt jag inte hört talas om faktiskt, något nytt lr har de funnits ett tag? Men som du säger gäller de att hitta sin smak :)

Jo så är det också. Man får inte dricka för mycket vatten heller. Då tar levern stryk. Jo man har ju inte någon i sin omgivning direkt som pulvrar, dem flesta förstår ju inte heller. Slanka är tydligen den svenska versionen av cambridge. Finns samma smaker och sortiment. Men att det är svenskt istället :) vet dock inte om dem skiljer i smak, då jag inte smakat någon av dem än. Men skillnaden med slanka och cambridge har jag för mig att cambridge så måste man träffa någon? Som ger en produkterna. Vid slanka behöver man inte de. Men det finns dock konsulenter (heter de så?) som man kan få träffa om man vill, men de är inget krav, vilket jag fått för mig att cambridge har? :) men dem ska vad jag hört, smaka likadant, dock tyckte jag det var någon som skrev att slanka löses upp lättare eller något, men har ingen koll på någon av dem sålänge. Dock ska slanka vara utan aspartam och sånt, sen ser dem väldigt goda ut, så är väldigt taggad på att prova, hoppas dem kommer snart :)
Svar på tråden VLCD DIET