• Lord Hans

Varför ta billån?

Jag undrar hur folk som tar lån för att köpa bil egentligen tänker? Varför lägga sig i skuld och tvingas betala en massa ränta på någonting vars värde halveras vart tredje år?

Är det för att kunna överglänsa arbetskolleger/grannar eller är det så enkelt så att ni inte kan räkna överhuvudtaget? En ny bil är ju faktiskt den sämsta investeringen man kan göra, i samma nivå som att torka sig i röven med pengarna. '

Så hur tänker ni riktigt?

• Svar på tråden Varför ta billån?
  • Tom Araya
    ursula skrev 2014-07-11 23:42:14 följande:
    Får du 8,5 % på sparkontot
    3x2= 6%, fullt möjligt.
    ITpappan skrev 2014-07-11 23:37:45 följande:
    Även om jag haft pengarna hade jag nog tagit lån. Billånet kostar mig ca 2% efter ränteavdrag. Jag får det tredubbla på pengarna på sparkontot :) En ren vinstaffär att låna, alltså ;)

• ursula
    Tom Araya skrev 2014-07-11 23:48:39 följande:
    3x2= 6%, fullt möjligt.

Jaha när man lånar räknar man nettoränta , medan när man sparar räknar man bruttoränta
    Antar att man betalar 30 % i skatt , då blir sparräntan 4.2 efter skatt , inte 6
  • Tom Araya
    gbgumman skrev 2014-07-11 19:57:34 följande:
    Herregud det finns väl annat kul än att köpa bil.
    Va, gör det? Jag blir som pojk när jag rotar i lådan med leksaksbilar...Skrattande

Canarieöarna och köksrenovering säger du gumman, men om du tittar på den här så behöver den visserligen ny lack och inredning, men har en stooor V8-motor...(dreglar)...Oskyldig
  • Jeaninne
    Studentpappa skrev 2014-07-11 15:17:41 följande:
    Är det alltid män som äger dyra bilar?
    Jag har i alla fall aldrig känt någon kvinna som har ägt en dyr bil ensam. Kvinnor brukar åka kommunalt, och när de skaffar familj vill de ha en familjebil som är så säker som möjligt (om de vill ha bil alls).

När kvinnor vill flasha med sina pengar, köper de kläder, skor och smycken, samt heminredningsdetaljer. I min erfarenhet.
  • Jeaninne
    Anonym (a) skrev 2014-07-11 19:33:17 följande:
    Inte bra? Det är t o m extremt dåligt eftersom man får en viss summa från soc som utgör existensminimum. Har man sedan skulder så den summan endast räcker till att amortera på dem varje månad så är det inget som soc bryr sig i. Tror vissa inte begriper det utan tror att  om man har barn så fixar det sig alltid med pengar från soc men så enkelt är det inte.
    Sant, och det var precis det jag menade. Läste i Fl-tråden "Växte du upp fattig?", om hur en del föräldrar betalade av på sina skulder med socialbidraget - och lät barnen svälta och frysa. Bokstavligt talat... Det skulle inte jag göra, om jag hamnade i den situationen. Bättre att släppa skulderna till fogden, och använda sig av det existensminimum man alltid har rätt till för att ge barnen en dräglig uppväxt. (Men allra bäst är som sagt att aldrig börja dra på sig skulder.)
  • Lord Hans
    kenneth768768 skrev 2014-07-11 20:34:14 följande:
    Men vad tänker Lord Hans använda sina pengar till då? Nåt smart antar jag?
    Ifall det intresserar dig så tänkte jag investera dem i mina barn.
  • gbgumman
    Tom Araya skrev 2014-07-12 03:28:01 följande:
    Va, gör det? Jag blir som pojk när jag rotar i lådan med leksaksbilar...Skrattande

Canarieöarna och köksrenovering säger du gumman, men om du tittar på den här så behöver den visserligen ny lack och inredning, men har en stooor V8-motor...(dreglar)...Oskyldig
    Självklart har alla olika intressen. Bil tycker vi är trist men bra att ha. Vi gillar resor (dock inte till canarieöarna ) men rätt våra tre veckor i Florida (100 000kr ) och köket (150 000) spara vi och betalde kontant (dock via kreditkortet ) antar att jag inte känner för att spara till bilen eller ta av de ganska många tusenlappar jag har på sparkonto. Men det känns ok. Lånet är inte högre än värdet på bilen iaf. Det jag vill säga i tråden är att jag ska få göra vad jag vill med mina pengar. Vill jag betala ränta eller skaffa ett till barn. Så är det min ensak. Vill inte att folk ska gå och ropa lyxfällan bara för att vi vill ha en bil och vill låna till den. Skulle vi riskera att bli arbetslösa och inte ha till gångar på banken och inte råka ha en bostadsrätt i attraktivt område belånat till 50% så skulle vi nog agerat på annat sätt.
  • Lord Hans
    Tom Araya skrev 2014-07-11 22:41:20 följande:
    Hur räknar du? Sparar du bara 2000 i månaden, i fyra år så får du ihop 96 000, inte 200 000.

Får du 100 000 för en 4 år gammal bil som kostat 200-250 000 ny?

Vad spelar det för roll hur mycket pengar du kan spara på 4 år om du behöver bilen nu eller om ett år?
    Jag tror the fastest man alive menar att man får resten av pengarna ifrån bilen man byter in. Samtidigt slipper man betala ränta på lånet, och kan t.o.m lyfta någon procent ränta ifrån pengarna man sparat.
  • Butterscotch
    Lord Hans skrev 2014-07-11 19:48:35 följande:

Om du jobbar inom IT borde du väl lätt kunna hosta upp 260000 ur din buffert? Det klarar t.o.m jag med min usla arbetarlön. Kanske för att jag brukar köra med skitbilar som t.ex. toyota då?

Du är stereotypen som denna tråd var riktad till.

Bara för att man jobbar inom IT behöver man inte tjäna grova pengar
  • ITpappan
    ursula skrev 2014-07-11 23:51:32 följande:
    Jaha när man lånar räknar man nettoränta , medan när man sparar räknar man bruttoränta
    Antar att man betalar 30 % i skatt , då blir sparräntan 4.2 efter skatt , inte 6
    Nej, nej. Varför betala 30% i skatt?! Kör ISK - nästan ingen skatt alls!
Svar på tråden Varför ta billån?