• Lord Hans

Varför ta billån?

Jag undrar hur folk som tar lån för att köpa bil egentligen tänker? Varför lägga sig i skuld och tvingas betala en massa ränta på någonting vars värde halveras vart tredje år?

Är det för att kunna överglänsa arbetskolleger/grannar eller är det så enkelt så att ni inte kan räkna överhuvudtaget? En ny bil är ju faktiskt den sämsta investeringen man kan göra, i samma nivå som att torka sig i röven med pengarna. '

Så hur tänker ni riktigt?

• Svar på tråden Varför ta billån?
  • gbgumman
    Lord Hans skrev 2014-07-11 19:48:35 följande:
    Om du jobbar inom IT borde du väl lätt kunna hosta upp 260000 ur din buffert? Det klarar t.o.m jag med min usla arbetarlön. Kanske för att jag brukar köra med skitbilar som t.ex. toyota då?

Du är stereotypen som denna tråd var riktad till.
    Herregud det finns väl annat kul än att köpa bil.
  • Lord Hans
    gbgumman skrev 2014-07-11 19:57:34 följande:
    Herregud det finns väl annat kul än att köpa bil.
    Hmm, var det inte exakt det jag sa?

• gbgumman
    Lord Hans skrev 2014-07-11 20:01:55 följande:
    Hmm, var det inte exakt det jag sa?

Min man jobbar också med it. Bra lön! Vi har halva bilen på lån. Köptes ny. Vi valde att ta lån för att använda pengarna till annat kul. Visst det kostar lite extra på lån sikt men det är det värt. Snart drar vi på vår drömresa med gott samvete och en ekonomi i balans.
  • kenneth768768
    Om du jobbar inom IT borde du väl lätt kunna hosta upp 260000 ur din buffert? Det klarar t.o.m jag med min usla arbetarlön. Kanske för att jag brukar köra med skitbilar som t.ex. toyota då?

Men vad tänker Lord Hans använda sina pengar till då? Nåt smart antar jag?
  • Tom Araya
    SVejsan skrev 2014-07-11 07:56:13 följande:

Som Lord Hans är inne på...
    Har man råd att ta lån då har man råd att spara till bil också. Ett lån är ju rena bilkostnaden + ränta !

Min reflektion är så varför lånar man i en del fall? Varför lägger man inte undan kontinuerligt för att kunna köpa kontant ??

Ja, det stämmer, men förutsätter att man kan spara först och köpa sedan, vilket för många inte är fallet.

På samma sätt skulle man kunna spara ihop till att casha ett hus....lagom till den ålder då många säljer och  flyttar till en lägenhet, helst hyres-...
  • Tom Araya
    Gabbe75 skrev 2014-07-11 07:52:47 följande:

Det är inte dåligt. Skrattande

Efter skattereduktion pratar vi drygt 1% kapitalkostnad. Betydligt fördelaktigare än de flesta konsumtionskrediter och blancolån.Har man alternativanvändning för sitt kapital, är det snarare dumt att INTE låna.

Jag hävdar att TS fått svar på sina frågeställningar, han vill bara inte inse det.
    Håller med helt och hållet. Skattereduktionen gör ju att t.o.m. många som kan kontantbetala väljer att låna.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2014-07-11 16:01:50 följande:

Svaret på frågan i TS är inte "vi ville ha en ny bil" utan "vi ha inte sparat till en ny bil".
    .
    .
    Enkelt räkneexempel:

Du har just idag köpt en ny bil för 250000 lånade kronor. Ny bil, "tryggt och säkert ska det vara", billån- javisst?!, alla andra gör likadant.
    .
    .
    Om du nu börjar sätta undan 3000 i månaden på ett konto som du döpt till "ny bil" så har du om fyra år 144000 kronor (egna pengar).

Lägg till restvärdet på bilen du har idag så kan du köpa, kontant, en ny bil för 250000. Det borde räcka.

Och då slipper du betala ränta på billånet på ... vadå ... 5-6%?
    .
    .
    Sparar du bara 2000 i månaden i fyra år så borde du landa på runt en 200000 till en ny bil - vart fjärde år.

Hur räknar du? Sparar du bara 2000 i månaden, i fyra år så får du ihop 96 000, inte 200 000.

Får du 100 000 för en 4 år gammal bil som kostat 200-250 000 ny?

Vad spelar det för roll hur mycket pengar du kan spara på 4 år om du behöver bilen nu eller om ett år?
  • Sebastian72

Folk gör som dom vill. Jag bakar in det i firman. Av bekvämlighet.

Men som privatperson hade jag aldrig köpt bil ny. Hellre köpt 1-2 år nyrullad. Bilköp är ju fortfarande världens sämsta affär om du köper nytt...

• ITpappan

Ja, det kan man kanske tycka :) För det första har jag inte 260 papp i min buffert. För det andra tjänar jag inte så bra (42 papp brutto). För det tredje har jag ett högbelånade hus, barn, och en föräldraledig fru. Så vi har nog in mindre pengar än din arbetarfamilj varje månad :)

Även om jag haft pengarna hade jag nog tagit lån. Billånet kostar mig ca 2% efter ränteavdrag. Jag får det tredubbla på pengarna på sparkontot :) En ren vinstaffär att låna, alltså ;)
  • ursula
    ITpappan skrev 2014-07-11 23:37:45 följande:
    Ja, det kan man kanske tycka :) För det första har jag inte 260 papp i min buffert. För det andra tjänar jag inte så bra (42 papp brutto). För det tredje har jag ett högbelånade hus, barn, och en föräldraledig fru. Så vi har nog in mindre pengar än din arbetarfamilj varje månad :)

Även om jag haft pengarna hade jag nog tagit lån. Billånet kostar mig ca 2% efter ränteavdrag. Jag får det tredubbla på pengarna på sparkontot :) En ren vinstaffär att låna, alltså ;)
    Får du 8,5 % på sparkontot
Svar på tråden Varför ta billån?