Inlägg från: larssonkaa |Visa alla inlägg
  • larssonkaa

Klago/gnälltråd för oss höggravida

Pedalen skrev 2014-07-28 20:46:20 följande:

Det är planerat för vaginal förlossning, och det är min önskan från början. Bägge ligger med huvudet nedåt, och har gjort det ett bra tag, och nu får de inte plats att snurra längre.
    Jag tror att statistiken säger fifty-fifty när det gäller vaginal eller ks med tvillingar. Sen vet man ju aldrig, det kanske slutar med ks ändå, risken är ju större för det vid igångsättning sägs det. Jag har varit extremt emot ks, för jag har en jättebra vaginal förlossning i bagaget och vill gärna uppleva det igen, men nu känns det som att det kvittar bara de kommer ut. Jag är så himla stor, varm och har så ont av foglossning att jag skulle kunna snyta ut dem bara för att slippa vara gravid mer! Dessutom är jag riktigt nyfiken på hur livet som tvilling och trebarnsmamma kommer att bli, så ju förr desto bättre! :)

Pedalen: Hoppas att det blir en bra förlossning och att det kommer gå smidigt. Man är ju hemskt less på att vara gravid.. Tur det på nå vis. Jag tycker att det är läskigt nog att föda ut en liksom... När du fått ut ena har du en till kvar... ;) jag förstår absolut din känsla nu, att det inte spelar någon till HUR dom kommer ut.. Jag har ingen större uppfattning vare sig det ena eller andra sättet. Kan säga att personligen skulle det inte spela ngn roll om det blev ks. Har aldrig fött förut men känner inte att jag absolut måste föda "naturligt". (Är väl lite skraj helt enkelt för hur jag kommer att hantera förlossningen...)

Sladdmamman: Jag skulle ge rätt mycket för att få känna molvärk och tryck nedåt.. Hoppas din lill* stannar ett par veckor till i af.
  • larssonkaa

Sommar-ide låter som en storslagen idé! Skulle vara i någon sval gammal potatiskällare då.. Så kunde man vakna till när det är dags liksom! ;)

• larssonkaa
    Limaliie skrev 2014-07-28 21:03:34 följande:
    Just så känns det massor idag efter min hinnsvepning. Har haft känslan tidigare nån enstaka gång men nu idag är det rätt mycket.

Vet någon vad det är? Förvärkar är väl när magen blir hård samtidigt så det känns inte riktigt som det? För min mage är mjuk men det moler och trycker nere i ryggen.
    Men är det inte just det som är förvärkar? Har för mig att jag har läst att först blir magen hård som vid en vanlig sd, för att sen övergå i molvärk. Tror dock att magen inte måste dra ihop sig så vid förvärkar men jag är inte helt säker.

Spännande, kanske är det din bebis vi får läsa om i morgon?! :)
  • larssonkaa
    Förväntansfull1990 skrev 2014-07-28 21:34:51 följande:
    Har följt er i tråden ett tag. Är själv bara i vecka 30 men kul att se vad som kanske väntar en om ett par veckor :)

Angående veckorna så är det ju så att om man är som mig 29+3 så är jag ju i vecka 30. Har gått 29 HELA veckor. Alltså är jag i pågående 30:de veckan och därmed säger man ju att man ÄR I VECKA 30. Om ni förstår hur jag menar? :)
    Det ena syftar på avslutade veckor medan det andra vilken pågående vecka man är i.
    Förstår att det är som du skriver. Men tycker fortfarande att det känns ologiskt på nå vis.. Om man påbörjat v 30 så borde man väl säga 30+2 då t ex..!?! Inte 29+2.

Strunta i mig. Jag vet att det stämmer som du skriver, jag snurrar bara till det! :)
  • larssonkaa
    Förväntansfull1990 skrev 2014-07-28 22:32:56 följande:
    Ja, nu snurrar du bara till det och säger emot dig själv hehe :D Men man blir ju lite mer virrig under graviditeten har man ju märkt av också så vi kan ju skylla på det ;)
    Haha.. Okej, jag ger mig! ;)

Limaliie: vi kan väl hoppas att våra bebisar INTE väntar flera veckor till.

Det började nyss ila som f*n i mina ljumskar.. Som sendrag fast i ljumskarna och det gör skitont! Ngn annan som upplevt det? Är det foglossning som känns så? (Har haft enorm tur och inte känt av ngn foglossning alls hittills!)
  • larssonkaa

Tack för länken Halley. Har googlat lite själv och tror mest på att det är nerver som kommer i kläm när bebis pressar sig nedåt.. Vad det än var så gick det över och ingen bebis ville komma i natt heller..!

• larssonkaa
    thefee skrev 2014-07-29 15:46:31 följande:

Är inte säker på att det faktiskt var så högt övertrycket eftersom deras mätare började vara utan batteri så kanske den visade fel? Nå får ju kolla det igen i morgon så tills det klarar jag väl nog :) vad händer om man har för högt blodtryck då?

Högt blodtryck kan väl tecken på att ngt inte är som det ska. Havandeskapsförgiftning börjar väl med högt blodtryck har jag för mig?! Visst var det någon av er som var sjuksköterska? Kanske kan ge ett bättre svar tänker jag? ;)
  • larssonkaa
    Pedalen skrev 2014-07-29 14:46:26 följande:

Jag ser ljus i tunneln! Bedömningssamtal och undersökning inför igångsättning 4/8. Troligen är tappen så pass mogen att det går att köra redan då och jag kanske slipper gå hela nästa vecka! Jippie! Dock är min lille kille ganska liten och lättstressad, så jag är inte garanterad min vaginala förlossning, utan det kan bli ks om han mår dåligt av värkarna...

Vad skönt att det börjat hända något för dig/ er i af! Och måste det bli KS så får du väl försöka ta det för vad det är.. Huvudsaken att din lilla kille kommer ut i världen välmående ju! :)

Jag blev skitnervös här för en timma sen typ. Det började mola lite lätt bara, och det blev bara värre tills det gjorde ont på riktigt! (Det var där nånstans som jag blev nervös och tänkte att shit, är det dags nu.. Haha..) men sen gick det över lika fort och jag har inte känt något mer..??!
  • larssonkaa

Måste få berätta en grej.. (ibland blir man nästan lite rädd för sig själv)

Fick en uppsättning sängkläder till spjälsängen av min mamma- jättefina! Och hade tvättat dom och skulle till att stryka. När jag ska plocka fram strykbrädan kan jag inte hitta den.. Skitkonstigt, använde den senast i förrgår och vet ju att den alltid står på samma ställe. Så jag ropar "älskling, har du sett strykbrädan?" (Som om han skulle använt den då?! Haha..) och får till svar "den står ju här, du ställde ju precis fram den!"

Fy fan... Skrämmande!

• larssonkaa
    sladdmamman skrev 2014-07-29 16:51:46 följande:

Fick bli hemma från jobbet idag. Molvärken ger inte med sig och trycket nedåt blir värre och värre så fort jag försöker göra något. Försökt greja lite ändå. Blir ju galen av att se allt stök i huset.

Larssonkaa, låter som nåt jag lätt skulle kunnat göra bortsett från att det handlade om strykbrädan då för den använder jag aldrig smile5.gif

Hahaha... Skönt att höra att man inte är ensam virrpanna! ;) det där var iofs illa t om för att vara jag! i ärlighetens namn brukar jag inte heller använda strykbrädan särskilt ofta.. Det var min mor som mer eller mindre tvingade mig att stryka nya, fina sängkläderna innan jag bäddade sängen med dom.. :)
Svar på tråden Klago/gnälltråd för oss höggravida