Inlägg från: larssonkaa |Visa alla inlägg
  • larssonkaa

Klago/gnälltråd för oss höggravida

På tisdag har jag tid hos min BM. Har inte bebis visat nå tendenser då får jag väl fråga om sån hinnsvepning jag också, fastän jag inte känner mig bekväm med henne... Så här kan man ju inte gå och vänta och längta (& oroa sig) hur länge som helst. Kommer ju driva mig själv till vansinne.... Haha... Jag vill ju bara så gärna få träffa den här nya lilla människan NU! :)

Har ni skrivit sånna "förlossningsbrev"? Vissa verkar veta PRECIS hur dom vill ha det. (Kam förstå det om man inte är försragångsföderska iofs!) jag tycker det är skitsvårt och hoppas mkt på att personalen guidar en igenom det hela. Ta det här med smärtlindring t ex. Jag kan inte påstå att min BM gett mig nå större insikt och att försöka läsa sig till info är ju stört omöjligt! Allra helst om man börjar läsa om folks erfarenheter här på FL.... Alla tycker och upplever verkligen så olika!

Nu har jag skrivit, bara väldigt kort o koncist, att jag är öppen för olika typer av smärtlindring och att jag vill att förlossningspersonalen hjälper mig. Och sen skrev jag några rader om vad jag oroar mig för. Inget mer än så!

Hur har ni gjort?? Och hur tänker ni vad gäller smärtlindring t ex?

• larssonkaa

Jag tänker att om man skriver exakt hur man tror att man vill ha det så lär man ju bara bli besviken? För man kan väl inte veta alls hur det kommer att bli? Och som sagt, vet knappt vad jag ska föreställa mig..

Har nog blivit lite förvirrad av allt jag läst. Hade nästan fått för mig att om inte jag säger något om epidural så kommer ingen erbjuda det heller, t ex. Jag tänker mig att förlossningspersonalen väl guidar en igenom efter bästa förmåga och jag hoppas att dom erbjuder smärtlindring som dom tycker skulle "passa"? Bryter man benet t ex så skiter ju inte doktorn i att gipsa bara för att jag inte ber om det.

• larssonkaa
    Neithotep skrev 2014-08-02 21:27:19 följande:

Har heller aldrig skrivit någon sådan.. har sagt på plats Hur jag vill ha det. Epidural och lustgas, har inget behov av att känna mer smärta än nödvändigt :)

Jag känner likadant! Vill inte heller känna mer smärta än nödvändigt... :)
  • larssonkaa
    thefee skrev 2014-08-02 22:32:00 följande:

Jag blev inte erbjuden något annat än badet men jag hann ju inte med något annat heller ;) tror nog också att dom ger förslag på olika smärtlindringar när dom ser att det tar länge eller att man har jätteont och inte står ut. Det är ju deras jobb och dom gör ju det flera gånger om så om någon har koll på smärtlindring är det väl dom :)

Är det någon som läcker mjölk eller har börjat göra det innan förlossningen? Har bara läst att man kan läcka lite mjölk innan men aldrig läst eller hört att någon gjort det. Fast det kanske man inte pratar om heller ;)

Jag läcker inte mjölk direkt. Men om jag klämmer/trycker på bröstvårtorna så kommer det ut gulaktig vätska (råmjölk?). Mer ur den högra än den vänstra av ngn anledning. :)
  • larssonkaa

Det är skönt att se vad ni skriver! Har funderat massor kring detta/förlossningen och känner faktiskt nu att jag kan slappna av lite grann. Det blir som det blir alldeles oavsett och jag hoppas (& tror) att jag kan överlåta de större besluten på personalen på förlossningen.

Ang råmjölken så har jag läst att det INTE ska ha så mkt med själva mjölkproduktionen att göra sen.. Om det stämmer eller inte vet jag dock inte.

• larssonkaa
    Halley skrev 2014-08-02 23:33:08 följande:

Ja ja, fortsätter väl att producera mjölk i brösten och samla vätska i händer och fötter till väldigt lite nytta då.... Du får gärna komma ut nu bebis... Så kan jag få testa att producera mjölk på riktigt (och bli av med svullna händer o fötter hoppas jag) smile1.gif

Haha... Säger detsamma till min bebis; du får jättejättegärna komma ut nu! :)
  • larssonkaa

Baktakt: välkommen till klago-tråden. Låter som att du också har ett visst behov av att gnälla av dig. Det där med blodblåsa låter läbbigt.. Är det inte bara ytliga blodådror? För sånna ha jag fått. Ser inte jättesexigt ut.

Ni andra: var är våra beebisaaar???

• larssonkaa
    Limaliie skrev 2014-08-03 12:24:21 följande:

Har lyckats raka benen idag och tja...bikinilinjen så gott det går. Ingen aning hur det ser ut haha, bara gick på känn smile2.gif ser säkert jättekonstigt ut...men det går ju inte att se själv!

Skulle behöva klippa tårna med men jag tror jag får be mannen om det {#emotions_dlg.djavulsk} svårt att komma åt och stå i massa konstiga positioner gör ont i ryggen o där nere....

Vilka bekymmer man har, men man vill ju vara liiiite fin och fräsch innan förlossningen. Så gott det går.

Gjorde jag också igår! Rakade benen o fräschade till mig! Drog lite på måfå (igen) mellan benen.. Haha... Ingen aning om hur det ser ut där nere längre!

PernilllaW: nätterna ÄR skitjobbiga! Vaknar man inte kissnödig så vaknar man för att det gör ont nånstans. Eller pga värmen och man badar i svett. (Eller om man har en katt då som skiter högaktningsfullt i om hon/han väcker familjen!)
  • larssonkaa
    Hjärta i norr skrev 2014-08-03 12:22:33 följande:

Idag lessnade jag på alla "kommer bebis snart?"-frågor på FB att jag gjorde denna statusuppdatering:

"Till alla nyfikna vänner, bebis behagar inte komma frivilligt än på ett tag som det verkar. "Vräkning" genom igångsättning sker först omkring 11/8. Om bebis mot förmodan vill komma frivilligt innan dess kommer ni märka det. Så snälla, fråga inte mer om bebis kommit eller är på gång, jag orkar snart inte svara med trevlig ton. Tålamodet mitt är sen länge påfrestat av pinvärkar och krämpor. Tack för er förståelse!"

Jag orkar verkligen inte höra dessa ständiga frågor om och om igen.

Jag blir faktiskt inte överfallen med frågor. Även om det kommer lite då och då. Men inget som jag upplever påträngande. Däremot kan jag känna mig stressad av att jag ju VET att folk sitter och väntar... Så ibland måste jag skicka iväg ett sms till någon bara för att berätta att det inte hänt något än... Har också funderat på att skriva något på FB.
  • larssonkaa
    sladdmamman skrev 2014-08-03 14:14:10 följande:

Förresten tjejer. Hur funkar era hjärnor?

Min har tagit timeout tror jag. Åkte ut för att handla lite. Tre olika affärer. Inte mycket som skulle handlas och lista hade jag med mig. Ändå fick jag ringa maken och fråga vad det var jag skulle göra... Sitter nu och kyler ner de hjärnceller som fortfarande funkar med en frappino på espresso house. Kan man med att lägga sig i soffan här för en tupplur innan hemfärd tro smile5.gif ?

Hjärnan funkar inte. Punkt slut. Om du orkar kan du leta rätt på mitt ett tidigare inlägg om hur jag letade efter strykbrädan som jag tydligen nyss redan hade plockat fram.... Blir ju nästan rädd för sig själv stundtals!

En kompis kallar det för PB = pregnancy brain. Vet inte om det är ngt hon hittat på eller om det är ett vedertaget uttryck?!
Svar på tråden Klago/gnälltråd för oss höggravida