• Anonym (Mår illa)

Jag slog mitt barn :(

När jag var liten blev jag slagen. Jag avskydde det! 
    Jag lovade mig själv att jag aldrig, ALDRIG skulle slå mina barn. När jag träffade min man var han tvungen att lova att han ALDRIG skulle slå barnen och jag sa att om han ens la en hand på dom så skulle jag lämna honom. 
    Jag själv gick två år hos kurator innan jag vågade skaffa barn eftersom jag inte trodde att jag skulle bli någon bra mamma (mina föräldrar var inte de bästa).

Idag kom dagen jag aldrig trodde skulle komma.
    Vår dotter är snart 4 år och i den (hittills) värsta trotsåldern. Hon bråkar ofta och låter "lalalala" när man försöker prata, sparkas, spottar, river, slåss, puttas osv. Vi (jag och hennes pappa) tar det med ro. Vi säger till konsekvent och på skarpen att det inte är okej men försöker ändå att respektera henne så mycket det går. Vi stänger t.ex inte in henne (även om vi kan bära in henne på sitt rum och stänga dörren efter oss - hon brukar komma direkt ut dock), vi slår henne inte, vi säger inte saker som "då får du inget lördagsgodis" eller "det blir inget tv-tittande på en vecka". Däremot kan vi säga "jag blir ledsen när du gör så här" eller "om du inte slutar nu så åker vi direkt hem utan att handla". Förstår ni skillnaden?

Hur som helst, idag började hon bråka innan läggdags genom att knuffa sitt mindre syskon så att hen slog huvudet i golvet, sprang åt motsatt håll när vi skulle borsta tänderna, slogs vid tandborstning, gömde sig när vi skulle till sängen, sprang upp efter sagan och började bråka. Efter 300 uppspringningar började hon skrika varpå syskonet vaknade och skrek. Pappan sa "nu vaknade NN för att du skriker så. Nu måste jag gå in och lägga hen igen så nu får du vara tyst". Dottern fortsätter att skrika och nu gråter hon också (dramatiskt skrikgråter). Jag går in till henne för att lugna henne, sätter mig på sängkanten och börjar prata. Jag är lugn och inte anklagande, men trött. Hon skrattar och kör upp boken hon har i händerna under hakan på mig. Jag tar boken ifrån henne och lägger undan den medan jag fortsätter att försöka nå fram. Hon skrattar och när jag lutar mig över henne för att få ögonkontakt så sparkar hon mig rätt över halsen. Det gör ont och jag blir arg. Jag tar tag i hennes ben för att värja mig och i samma sekund smäller hon till mig rakt över ansiktet. Innan jag hann reagera klappade jag till henne på kinden!

I samma sekund blev hon hysteriskt ledsen (det var inte så hårt så hon blev nog mest rädd tror jag) och jag undrade vad som farit i mig. Tog henne genast upp i famnen och sa att "förlåt, så får mamma INTE göra. Förlåt mig, det var inte okej att mamma slog dig! Så där ledsen blir mamma när du slår mig också, förstår du? Man FÅR INTE slåss. Jag får inte slå dig och du får inte slå mig. Okej? Ska vi tumma på att vi aldrig mera slåss?"
    Det gjorde vi. Och kramades.

Jag mådde fysiskt illa dock och när maken kom tillbaka ut i soffan började jag gråta. Jag var rädd för mig själv. Tänk om det händer igen? Det känns på samma sätt som om jag varit otrogen - jag kan inte ta tillbaka vad som redan har hänt.
    Slaget var inte av ilska eller av hämnd, det var bara en snabb reaktion i självförsvar innan jag hann tänka, men det spelar ingen roll. Att hon inte fick särskilt ont spelar heller ingen roll. Det är själva handlingen i sig som är så hemsk. HUR kunde jag göra så!?

Mellan dottern och mig är det okej så länge det aldrig händer igen, men andra? Förskolefröken? Jag är så rädd att någon ska ta henne ifrån mig :( 

Borde jag vidta åtgärder (mot mig själv)?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-26 08:03
    Det finns en mycket enkel och inom psykologin vida känd orsak till klimatet här inne: vi vill känna oss bra med oss själva. Vissa av oss mår i grunden dåligt och behöver trycka ner andra för att själva lyckas ta sig upp till ytan och andas ett slag.

Jag skriver som mamma, som medmänniska och bemöts med mobbning. Vuxna människor som i grupp visar sitt allra fulaste jag. Som anser sig ha rätt att säga de mest kränkande saker, såra, förstöra - för att någon är annorlunda än de själva.
    Vet ni? Det är inte genom dom som är lika oss vi lär.

Jag förstår mycket väl att när man börjat skriva med attityd så spelar det ingen roll vad som följer därefter. Detta hat man har inombords måste ut.
    Om jag nu skulle vara allt det där ni skriver: martyr, psykiskt störd - förtjänar jag mobb för det? Är inte det i så fall ytterligare en anledning till att ni - som representerar de friska och välmående - skulle vara större än det? Eller är det okej att bete sig hur som helst, så länge man anser att människor är sämre än en själv?

Bakom skärmen sitter en människa, tänk på det. Jag kanske är er kollega, er svägerska, er barndomsvän. Vilka vänner ni var när jag kom till er med mitt problem. Riktiga föredömen.

Jag skrev i den här tråden för att få tips och råd - ett bollplank. Istället gör man ner inte bara mig och min man, mitt livs kärlek, utan också mina barn. Vuxna människor, föräldrar till och med, lärare, som har detta hat - gentemot barn.
    Jag blottade för er en liten problemarea i vårt liv men dömdes ut totalt för det. Det fanns ingen vilja, eller kanske ens förmåga att se, att jag inte i en tråd där jag behandlar ett ämne berör de övriga 98% i vår familj, som är ren och skär kärlek.
    Sådan kärlek som ger mig grund att stå på, utan att behöva trycka ner.

Må väl.
  • Svar på tråden Jag slog mitt barn :(
  • MxMeNow
    Anonym (Mår illa) skrev 2014-07-25 11:17:32 följande:

Vet du? Du är en oinbjuden gäst just nu som förpestar tillvaron. 

Just nu är du vuxenversionen av min dotters nuvarande problematik. Man säger till och det gör bara saken värre. Kanske vi skulle öva på dig? Kan du kliva bort från skärmen och riva lite papper istället?

I just det här faller rekommenderar jag att ignorera "problemet", svara helt enkelt inte på inläggen B-)
  • Anonym (Trötter)
    Just nu är du vuxenversionen av min dotters nuvarande problematik. Man säger till och det gör bara saken värre. Kanske vi skulle öva på dig? Kan du kliva bort från skärmen och riva lite papper istället?
    Hahaha... å Gud. Tack, den satt bra.
  • Anonym (Varför)

Vet du vi är på ett diskussionsforum där jag är medlem och alltså får svara i på de trådar som inte är öppna för enbart trådmedlemmar, där har du skillnaden :)
  • Anonym (Varför)
    MxMeNow skrev 2014-07-25 11:25:17 följande:

I just det här faller rekommenderar jag att ignorera "problemet", svara helt enkelt inte på inläggen B-)

Det håller bättre men ts reagerar och det är roligt för då vet vi hur lätt hon reagerar med irritation mot sina ungar med :)
  • Anonym (Mår illa)
    Anonym (Trötter) skrev 2014-07-25 11:24:30 följande:
    Ni verkar ju göra ett jättebra jobb. Distrahera, ge alternativ osv. Det där med att berätta hur man kan göra situationer bra igen behöver jag nog göra lite mer, tack för påminnelsen.

Tyvärr blir det många låsningar hos oss också och ofta vill hon bestämma var jag ska gå, hur jag ska göra det och aldrig blir det rätt. Det gör mig jättefrustrerad och ibland blir jag lika låst; "Nej, jag gör som jag vill."

Var inte för hård mot dig själv, det är tufft. Jag försöker komma ihåg att ge mig själv lite klapp på axeln när jag hanterat nåt utbrott bra. Det gör jag inte alltid. Men jag gör mitt bästa. Mer än så kan man inte göra.
    <3!

Det är svårt det där med att i stundens hetta försöka hitta på något positivt att rikta uppmärksamheten mot. Om jag märker att hon börjar stissa vid matbordet kan jag t.ex säga "vill du ge mamma brödet?" och om hon gör det så får hon beröm. Då försvinner det där stissiga och hon blir istället mån om att göra bra. Det är inte alltid det funkar heller förstås, och ibland kommer jag inte ens på något att föreslå istället. Ibland är man bara trött och själv på dåligt humör och då blir det bra bråk istället. Så är det ju att vara förälder. Så länge man kan kommunicera, inte ställer högre krav på barnen än på sig själv och säger förlåt när man gör fel så är det nog kanske till och med bara bra.
    MxMeNow skrev 2014-07-25 11:25:17 följande:
    Ja, det är nog en väldigt bra rekommendation :)
  • Anonym (Två problem)
    Anonym (Mår illa) skrev 2014-07-24 22:35:42 följande:

Du får gärna ge tips kring vad du tycker hade varit bra saker att göra. Vi säger alltid till henne, försöker få henne ur situationen, försöker ge henne nya verktyg, ger henne chanser att få beröm för andra saker (alltså välja att göra bra hellre än att göra dåligt). Vi försöker att ha rutiner och ge henne möjligheter att få vila så att hon inte ska bli överstimulerad.

Jag kan omöjligt ge tips eftersom jag inte ser hur ni gör. Ibland kan man ju också bli FÖR mycket av "nu ska jag göra helt rätt" , så att det blir "mjäkigt och pratigt" till slut och man "pratar sönder" barnen. Jag har absolut ingen aning om hur ni egentligen gör. Däremot tänker jag att om ni testat allt och gör "rätt" och barnet fortfarande spottat, slåss och har sig, då kanske det är dags att söka hjälp ändå, för hennes beteende.
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Mår illa) skrev 2014-07-25 11:31:52 följande:

<3!

Det är svårt det där med att i stundens hetta försöka hitta på något positivt att rikta uppmärksamheten mot. Om jag märker att hon börjar stissa vid matbordet kan jag t.ex säga "vill du ge mamma brödet?" och om hon gör det så får hon beröm. Då försvinner det där stissiga och hon blir istället mån om att göra bra. Det är inte alltid det funkar heller förstås, och ibland kommer jag inte ens på något att föreslå istället. Ibland är man bara trött och själv på dåligt humör och då blir det bra bråk istället. Så är det ju att vara förälder. Så länge man kan kommunicera, inte ställer högre krav på barnen än på sig själv och säger förlåt när man gör fel så är det nog kanske till och med bara bra.Ja, det är nog en väldigt bra rekommendation :)

Fast ha nycklar klara redan att ta till och stoppa innan det urartar
  • Anonym (Mår illa)
    Anonym (Två problem) skrev 2014-07-25 11:33:31 följande:
    Jag kan omöjligt ge tips eftersom jag inte ser hur ni gör. Ibland kan man ju också bli FÖR mycket av "nu ska jag göra helt rätt" , så att det blir "mjäkigt och pratigt" till slut och man "pratar sönder" barnen. Jag har absolut ingen aning om hur ni egentligen gör. Däremot tänker jag att om ni testat allt och gör "rätt" och barnet fortfarande spottat, slåss och har sig, då kanske det är dags att söka hjälp ändå, för hennes beteende.
    Ja, och jag vet ju inte hur de som har barn som inte varit sådana här är. Kanske är deras barn kanske inte lika känslosamma? De kanske tidigt blev förtryckta? Deras föräldrar kanske inte stimulerar barnens jag-känsla utan mer bara "föräldrar bestämmer"-känsla? Detta vet vi ju mycket lite om.

Som mamma till flickan är jag inte ett dugg orolig för att det här skulle vara onormalt eller för att det skulle vara något fel på henne. 
  • Anonym (Två problem)
    Anonym (Mår illa) skrev 2014-07-25 11:42:03 följande:

Ja, och jag vet ju inte hur de som har barn som inte varit sådana här är. Kanske är deras barn kanske inte lika känslosamma? De kanske tidigt blev förtryckta? Deras föräldrar kanske inte stimulerar barnens jag-känsla utan mer bara "föräldrar bestämmer"-känsla? Detta vet vi ju mycket lite om.

Som mamma till flickan är jag inte ett dugg orolig för att det här skulle vara onormalt eller för att det skulle vara något fel på henne. 

Jag tror, som andra också skriver att du är så traumatiserad av din uppväxt att du känner att allt som inte är "rätt" är förtryckande, kränkande och misshandel. Det är en sak att vara "känslosam" och en annan sak att ge sig på andra människor fysiskt!
  • Indianica
    Anonym (Två problem) skrev 2014-07-25 11:33:31 följande:
    Jag håller helt med dig här, det blir liksom överpedagogiskt och kanske kvävande för barnet. Det kan också vara så att man blir för robotlik. Barnen behöver få se att man blir skogstokig ibland tror jag, inet så att man slår dem, men verkligen visar att man blir ledsen och arg, inte bara att man tar det med ro och med len pedagogisk röst säger att "nu blev mamma arg".

Att en fyraåring är trotsig är en sak, men hon är lite för stor för att rivas och sparkas tycker jag? Det är ett totalt oacceptabelt beteende och om hon inte nyss fyllt fyra år brinner det lite i knutarna vad gäller att få stopp på det beteendet tror jag. Man får absolut blir arg och skrika och gråta, men riva och sparka sina föräldrar är verkligen inte okej. Dock tror jag situationen ovan kan handla om en sådan där överpedagogisk situation. Att försöka nå ett barn som är hysteriskt är ingen idé, låt henne skrika av sig, håll ev. om henne om hon bara springer upp ur sängen, men var beredd på att hennes kropp flaxar omkring, för det kan vara rätt irriterande att ha en person rätt upp i ansiktet som försöker "nå" en när man är helt ur balans och mest vill vara i fred. Och prata inte så mycket tror jag. Inte när hon är så där, för då kan du inte få en bra kontakt.
Svar på tråden Jag slog mitt barn :(