• Lillyros

Pergotime start sep 2014?

Hej!
    Ska börja på första pergotime kur nu i sep, finns det fler som vill följas åt?
    Har en flicka på 4 år...har försökt nu i två år snart att bli gravid, med ett missfall i maj 2013!

• Svar på tråden Pergotime start sep 2014?
  • helnil_

Någonting konstigt pågår för mig. Var ju på vul dag 14 och då fanns en äggblåsa på 10 mm som var för liten för att det skulle bli ägglossning. Igår på dag 21 började jag få ont, typ som det borde kännas vid äl. Jag är även jättesvullen kring magen och har ont i svanken. Tog ett äl test men det visade ingenting. Vad kan detta vara om det inte är äl? Känns helskumt!

• monn

Har du tagit Pergotime denna månaden? Om magen känns svullen och du har ont så ring gyn.

helnil_ skrev 2015-01-13 12:03:50 följande:

Någonting konstigt pågår för mig. Var ju på vul dag 14 och då fanns en äggblåsa på 10 mm som var för liten för att det skulle bli ägglossning. Igår på dag 21 började jag få ont, typ som det borde kännas vid äl. Jag är även jättesvullen kring magen och har ont i svanken. Tog ett äl test men det visade ingenting. Vad kan detta vara om det inte är äl? Känns helskumt!

• Lillajagmedpco
    helnil_ skrev 2015-01-13 12:03:50 följande:

Jag hade precis som du, ingen blåsa som var tillräckligt stor för ägglossning. Dock sa läkaren att det kunde växa till någon senare, men att det inte skulle bli något av den. Precis så blev det...en äggblåsa växte till sig långt efter som sen aldrig släppte. Blev en gulkroppscysta, som sen försvann efter en månad ungefär. Hade då börja med Puregon, och fick avbryta.
  • helnil_

Ja jag har ätit trippelkur pergo. Kanske ska ringa till gyn då :/ oj då lillajagmedpco en cysta vill jag ju helst inte få! Hon sa verkligen att nej det kommer inte bli någon ägglossning, så himla konstigt att jag nu har dessa symptom..

monn skrev 2015-01-13 13:11:09 följande:

Har du tagit Pergotime denna månaden? Om magen känns svullen och du har ont så ring gyn.

• Lillajagmedpco
    helnil_ skrev 2015-01-13 13:27:13 följande:

Ja jag har ätit trippelkur pergo. Kanske ska ringa till gyn då :/ oj då lillajagmedpco en cysta vill jag ju helst inte få! Hon sa verkligen att nej det kommer inte bli någon ägglossning, så himla konstigt att jag nu har dessa symptom..

Tror det är ganska vanligt, eller att det kan hända, att en äggblåsa växer till sig "för sent" och inte släpper. Den cystan är ofarlig och går tillbaka efter 1-2 månader. Dock får man inte påbörja någon ny behandling under den tiden.

Får du gå vidare med sprutor nu?
  • helnil_

Ja precis jag har fått remiss till ivfkliniken för att påbörja hormonbehandling med sprutor. Vet inte hur länge det dröjer innan jag får tid. Nej men jag vill verkligen inte behöva vänta mer än jag redan gör. Är frustrerande ändå. Nåja, ringer nog till gyn imorgon och beskriver, de har hunnit stänga nu

Lillajagmedpco skrev 2015-01-13 13:39:09 följande:

Tror det är ganska vanligt, eller att det kan hända, att en äggblåsa växer till sig "för sent" och inte släpper. Den cystan är ofarlig och går tillbaka efter 1-2 månader. Dock får man inte påbörja någon ny behandling under den tiden.

Får du gå vidare med sprutor nu?

• Juliii86
    helnil_ skrev 2015-01-13 12:01:50 följande:

Jag känner exakt så. Allt blir bara värsta och värre. Trodde verkligen på pergo och blev så besviken när det inte fungerade. Får du gå direkt till ivf? Inga hormonsprutor för ägglossning? Tiden går och går.. Vi måste kämpa på och inte tappa hoppet för att det kommer lösa sig!

Jag frågade läkaren om jag kommer fortsätta med pergo under tiden man väntar på remissen till IVF. Då sa han att det kan man göra. Får se hur det blir när den dagen kommer.

Det känns så bra skiva till er som är i samma sits så att man kan prata ut och det glädjer mig att vi stöttar varandra så bra här inne. Tack och hoppas att det löser sig för dig också.
  • Gweny
    Juliii86 skrev 2015-01-13 17:28:14 följande:

Jag frågade läkaren om jag kommer fortsätta med pergo under tiden man väntar på remissen till IVF. Då sa han att det kan man göra. Får se hur det blir när den dagen kommer.

Det känns så bra skiva till er som är i samma sits så att man kan prata ut och det glädjer mig att vi stöttar varandra så bra här inne. Tack och hoppas att det löser sig för dig också.

Jag fick utskrivet fler pergo-kurer nu, så jag kan ta tills det är dags för IVF. Har man nåt litet att hoppas på iallafall.
  • Juliii86
    Gweny skrev 2015-01-17 08:23:52 följande:
    Jag fick utskrivet fler pergo-kurer nu, så jag kan ta tills det är dags för IVF. Har man nåt litet att hoppas på iallafall.
    Jaha ok, det är ju bra! Hur gör du när du tar pergotime? För du gå på kontroll med samma läkare eller är det via IVF som hjälper dig med det?

Jag har försökt läsa lite fakta om hur IVF fungerar, vart man hamnar, vart det finns IVF, hur mycket kostar det..osv. Har ju ingen aning om detta så det är ju ganska nytt för mig.
  • Gweny
    Juliii86 skrev 2015-01-17 12:56:07 följande:

Jaha ok, det är ju bra! Hur gör du när du tar pergotime? För du gå på kontroll med samma läkare eller är det via IVF som hjälper dig med det?

Jag har försökt läsa lite fakta om hur IVF fungerar, vart man hamnar, vart det finns IVF, hur mycket kostar det..osv. Har ju ingen aning om detta så det är ju ganska nytt för mig.

Jag har kvar samma läkare fram till det är dags att hoppa till SU.

finns mycket fakta på nätet om ivf. Kan tipsa om "ivf-podden" flera olika avsnitt om ivf och andra problem med att få barn osv intressant.
Svar på tråden Pergotime start sep 2014?