Anonym (Oj) skrev 2014-09-11 12:42:02 följande:
Jag tycker det låter familjeproblem lång väg.
Ts beskriver att hon tycker att pojken kränkt hennes barn, gör elaka saker och är manipulerande. Han har kysst sin syster när hon sov. Han har hamnat i bråk i skolan. Ingen lyssnar på henne (som sitter med sanningen) utan har olika anledningar till att inte "ta tag i det". Tänk om det inte alls är så att det är ts som har rätt? Tänk om hon är en del i problemet? Det är uppenbart efter att ha läst ett inlägg av ts att hon tycker riktigt illa om sin styvson och förefaller ha gjort det undet lång tid. Hur beter sig ett barn i det sammanhaget? Kan det vara så att ts i själva verket genom att få pojken att känna sig ovälkommen hos dem, gör hans beteende värre? För om det är så uppenbart att ts tycker illa om sin styvson att det syns efter 10 meningar på ett forum på nätet kan man inte ens inbilla sig att han inte skulle ha märkt det.
Ts hänvisar till att soc minsann tycker som hon vilket de uppenbarligen inte gör. Som jag uppfattar det har ts inte ens varit med på mötena? Och eftersom de låter pojken vara hos sin andra syster så tycker de inte att det är så allvarligt. De ska ju ingripa om de misstänker att ett barn far illa, inte flytta en "förövare" från ett hem för att skydda barnen i det hemmet till ett annat hem där det också finns potentiella offer även om mamman samtycker till detta. Jag tror att pojken behöver skyddas från ts. Det är poängen med den mindre vistelsen i pappas hem.
Jag förstår inte hur man kan lägga så mycket skuld ja hat som ts gör på ett barn. Om ett barn har problem så hjälper man dem med det, klarar man det inte själv så söker man för det. Man utmålar inte 12- åringar som potentiella sexualbrottslingar. Det är sant att många sexualförbrytare börjar tidigt. Det betyder inte att alla som bryter en sexuell gräns eller norm som barn per automatik blir förövare som vuxna. Och i vilken riktning tror ni ts beteende påverkar pojken? Blir det bättre av det?
Till de utsatta som skrivit i tråden vill jag säga att jag känner med er. Era historier är alltid gripande och hemska. Och de går inte alls att jämföra med det den aktuella pojken gjort. Han kysste sin syster när han trodde att hon sov. Han har inte tvingat någon (typ hållt fast eller liknande), inte mutat eller hotat. Han är ett barn och har inga sexuella baktankar på det viset en 14 eller 17 åring kan ha.
Oj, vi måste ha läst med olika glasögon. Det här en pojke som uppenbarligen har en problematik, är anmäld av både BUP och soc.
Ts uppgift, som förälder, är att skydda sin dotter, inte att ta hand om pojken som uppenbarligen är mycket gränslös.
Det är föräldrarnas lott att stötta pojken.
Personligen hade jag packat väskorna, skaffat ett eget boende, tagit bort samtliga flickor från pojkens hem och flyttat och sagt att jag kommer inte tillbaka förrän en handlingsplan är presenterad och att den är påbörjad.
Ett barn som är gränslöst och har en problematik kan ofta vara orsaken till familjeturbulens, även inom kärnfamiljer.