• Anonym (Arg)

Min styvson antastade min dotter.

Min 12-årige styvson antastade ett av mina barn, 7 år, när han trodde hon sov. Jag kan nu inte känna att jag är en bra styvmorsa- jag irriterar mig över allt pojken gör och min man ser inte alls problemet utan det är visst överspelat nu. För mig är det inte det! Det har blivit en socanmälan av det men där blir det inget mer än en snabb diskussion med pojken om att man inte får göra så. För mig är det mer allvarligt för det finns fler barn här som jag är rädd att han utnyttjat. (Inga könsorgan var inblandade som tur är men det är allvarligt ändå anser jag). Pappan och mamman curlar och jag får fnatt på hela situationen. Jag och min man har en treårig dotter ihop och jag lämnar inte d ensamma en enda sekund, pappan blir arg och tycker att jag överdriver och blir arg för han vill inte att pojkstackarn ska behöva ta ansvar för sitt agerande alls. Det är ju överspelat. Själv pyr jag av irritation och jag kan inte alls hantera situationen. För mig är det helt galet att det öht hänt för sånt SKA inte hända. Han har kränkt mina barn på så många sätt i flera år och det här sexuella övergreppet var droppen s fick bägaren att rinna över. Jag är dessutom gravid igen så nu känner jag mest oro över att det finns ett till barn som kommer vara i farozonen. Jag har blivit förbjuden att prata det a hänt med någon. Det kliar liksom i mig. Ge mig moraliska pekfingrar eller konstruktiva ideer. Något! Vad som helst duger ;)

• Svar på tråden Min styvson antastade min dotter.
  • Anonym (överdrift)
    Anonym (Arg) skrev 2014-09-11 09:28:36 följande:

Det har alltid varit extremt "fattigt" med detta barn. För tre-fyra år sedan hade han hotat förra barn på lekis (han vAr två år äldre) så de inte vågade gå till skolan, han tog deras saker och sa att han skulle döda dom om de berättade för någon och när jag fick reda på det så tog jag upp det med både mamman o pappan. Det enda barnet behövde göra var att gå upp på sitt rum och fundera på saken i 30 minuter för han sa ju att de ljög.... Pappan Hade ångest över att pojkstackarn fick sitta där för det kanske inte ens var sant och det var hemskt att låta honom lida så. Jag blev rätt arg för det kom från flera föräldrar som inte ens umgicks. Det var allt som hände. Jag tyckte maken skulle kontakta klassföreståndaren men det gjorde han inte så jag fick göra det bakom ryggen på föräldrarna eftersom ingen av dom gjorde något. Så är det med allt. Gör pojken fel har pappan blivit arg på den som "skvallrat". Jag är tvärtom sådan att om mina barn gör något galet får de ta ansvar för det, hur ska man annars lära sig?

Kunde du som styvmamma kontakta och prata med pojkens klassföreståndare bakom ryggen på föräldrarna? Alltså utan deras medgivande? Det låter konstigt tycker jag.
  • Påven Johanna
    Anonym (överdrift) skrev 2014-09-11 10:35:25 följande:
    Kunde du som styvmamma kontakta och prata med pojkens klassföreståndare bakom ryggen på föräldrarna? Alltså utan deras medgivande? Det låter konstigt tycker jag.
    Varför låter det konstigt? Bonusmamman har ju ingen sekretess och skolans personal torde väl vara fria att ta emot information av personer som önskar lämna sådan. Att de däremot inte får lämna ut information eller diskutera barnen med andra människor är förstås en helt annan och väldigt klart reglerad sak.
  • sextiotalist
    Anonym (överdrift) skrev 2014-09-11 10:35:25 följande:
    Ts kan säga precis vad hon vill till vilken person som helst i skolan. Men skolan får inte säga något till ts som beror killen.
    Så visst kan en klassföreståndare ta emot information från ts, utan att föräldrarnas tillåtelse, men klassföreståndaren får inte berätta om killen för ts
  • Anonym (O)
    sextiotalist skrev 2014-09-11 09:28:01 följande:

Jag förstår att det inte är så lätt, men jag tycker ändå att ta med en flytt i åtanke som en plan B.

Jag håller med dig, att din mans blundande för problemet är rätt allvarligt.

Ett förslag är att ni tillsammans tar ett samtal med någon som arbetar med familjeterapi. Om din man märker att ingen anser att det hans son har gjort, är att sopa under mattan, så måste han så småningom tänka om. Gör han inte det, så måste du nog överväga att flytta. Du har idag tre döttrar eller? och ett barn till på väg. Du har som förälder ansvaret att skydda dom och det måste du ha i åtanke.

Är det så att myndigheterna anser att en fosterhemsplacering är den bästa lösningen på killens problem, så är ju den akuta "faran" över, men samtidigt så har du det andra problemet kvar, din mans oförmåga att se när ett barn har ett skadligt beteende.

Du skriver verkligen så många kloka saker!

Jag tror också på familjeterapi för TS del, men om maken varken vill det (eller terapi för egen del) eller bara fortsätter vägra se saker som dom är o inte gör nåt åt det - ja då säger det tillräckligt tyvärr.

Om TS skulle vilja separera så hoppas jag verkligen hon har de ekonomiska möjligheterna till det, i det här tror jag det är en tillgång att hon har ADHD eftersom möjligheterna öppnas upp för fler vägar till hjälp o stöd då.

Hoppas också att maken är snäll mot TS (med tanke på det andra kan man ju undra).
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Arg) skrev 2014-09-10 22:28:14 följande:
    Ja, mamman har en dotter som är sex år. Just nu är dottern inte där för just nu är det två av de där dagarna han inte kan vara här för mina döttrar är här extra. Annars bor de ihop varannan vecka numer. Tidigare var de bara där samtidigt varannan helg.
    Så soc har hjälpt till att skydda dina döttrar från honom genom att placera honom mer i en familj där det finns en annan flicka i samma ålder? Det låter konstigt i mina öron....
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Oj) skrev 2014-09-11 10:55:31 följande:

Så soc har hjälpt till att skydda dina döttrar från honom genom att placera honom mer i en familj där det finns en annan flicka i samma ålder? Det låter konstigt i mina öron....

Mamman ville ha det så för att hon skulle få vara barnledig mer. Vad hon och pappan till den flickan sa på mötet på soc har jag inte en aning om för det är ju sånt otroligt hysch-hysch om allt. De var iaf på möte precis innan min man var på möte med mamman. Jag har inte fått höra så mkt om vad som sades där mer än att de (socionomerna) ansåg att jag agerat rätt ang mina döttrar. Det var fö mitt beslut att de inte skulle vara hos mig samtidigt, det beslutet tog jag omgående när jag fick höra vad som hänt!
  • Anonym (lösning)
    Anonym (Arg) skrev 2014-09-11 09:28:36 följande:

Det har alltid varit extremt "fattigt" med detta barn. För tre-fyra år sedan hade han hotat förra barn på lekis (han vAr två år äldre) så de inte vågade gå till skolan, han tog deras saker och sa att han skulle döda dom om de berättade för någon och när jag fick reda på det så tog jag upp det med både mamman o pappan. Det enda barnet behövde göra var att gå upp på sitt rum och fundera på saken i 30 minuter för han sa ju att de ljög.... Pappan Hade ångest över att pojkstackarn fick sitta där för det kanske inte ens var sant och det var hemskt att låta honom lida så. Jag blev rätt arg för det kom från flera föräldrar som inte ens umgicks. Det var allt som hände. Jag tyckte maken skulle kontakta klassföreståndaren men det gjorde han inte så jag fick göra det bakom ryggen på föräldrarna eftersom ingen av dom gjorde något. Så är det med allt. Gör pojken fel har pappan blivit arg på den som "skvallrat". Jag är tvärtom sådan att om mina barn gör något galet får de ta ansvar för det, hur ska man annars lära sig?

Vilken fantastiskt bra pappa som du valde att bli gravid med, både tidigare och nu. (Nu vet jag redan vad svaret blir: Han är sååå annorlunda och myyycket bättre förälder till vår gemensamma.... Drömmer)

Snälla ta ansvar och flytta så att barnen inte behöver må dåligt under uppväxten. Ni låter tyvärr som en destruktiv familj.
  • Anonym (Oj)

Jag tycker det låter familjeproblem lång väg.

Ts beskriver att hon tycker att pojken kränkt hennes barn, gör elaka saker och är manipulerande. Han har kysst sin syster när hon sov. Han har hamnat i bråk i skolan. Ingen lyssnar på henne (som sitter med sanningen) utan har olika anledningar till att inte "ta tag i det". Tänk om det inte alls är så att det är ts som har rätt? Tänk om hon är en del i problemet? Det är uppenbart efter att ha läst ett inlägg av ts att hon tycker riktigt illa om sin styvson och förefaller ha gjort det undet lång tid. Hur beter sig ett barn i det sammanhaget? Kan det vara så att ts i själva verket genom att få pojken att känna sig ovälkommen hos dem, gör hans beteende värre? För om det är så uppenbart att ts tycker illa om sin styvson att det syns efter 10 meningar på ett forum på nätet kan man inte ens inbilla sig att han inte skulle ha märkt det.

Ts hänvisar till att soc minsann tycker som hon vilket de uppenbarligen inte gör. Som jag uppfattar det har ts inte ens varit med på mötena? Och eftersom de låter pojken vara hos sin andra syster så tycker de inte att det är så allvarligt. De ska ju ingripa om de misstänker att ett barn far illa, inte flytta en "förövare" från ett hem för att skydda barnen i det hemmet till ett annat hem där det också finns potentiella offer även om mamman samtycker till detta. Jag tror att pojken behöver skyddas från ts. Det är poängen med den mindre vistelsen i pappas hem.

Jag förstår inte hur man kan lägga så mycket skuld ja hat som ts gör på ett barn. Om ett barn har problem så hjälper man dem med det, klarar man det inte själv så söker man för det. Man utmålar inte 12- åringar som potentiella sexualbrottslingar. Det är sant att många sexualförbrytare börjar tidigt. Det betyder inte att alla som bryter en sexuell gräns eller norm som barn per automatik blir förövare som vuxna. Och i vilken riktning tror ni ts beteende påverkar pojken? Blir det bättre av det?

Till de utsatta som skrivit i tråden vill jag säga att jag känner med er. Era historier är alltid gripande och hemska. Och de går inte alls att jämföra med det den aktuella pojken gjort. Han kysste sin syster när han trodde att hon sov. Han har inte tvingat någon (typ hållt fast eller liknande), inte mutat eller hotat. Han är ett barn och har inga sexuella baktankar på det viset en 14 eller 17 åring kan ha.

• Anonym (O)
    Anonym (lösning) skrev 2014-09-11 11:56:50 följande:

Vilken fantastiskt bra pappa som du valde att bli gravid med, både tidigare och nu. (Nu vet jag redan vad svaret blir: Han är sååå annorlunda och myyycket bättre förälder till vår gemensamma.... )

Snälla ta ansvar och flytta så att barnen inte behöver må dåligt under uppväxten. Ni låter tyvärr som en destruktiv familj.

Tycker dock att TS hanterar just det aktuella problemet bättre än nuv pappan, hon vill ju lära barnen att ta ansvar för sina handlingar.

Men fortfarande, eftersom TS vikt undan från frågan om vem som står på bostaden, om hur hon skulle klara sig ekonomiskt vid en flytt samt "accepterat" att styvsonen kränkt hennes barn på så många sätt i flera år, så tolkar åtm jag det som att hon är helt beroende av maken. Bor säkert i hans bostad eller att han står på kontraktet, o hon har ingen inkomst (eller mkt liten).

Kollade också i ts igen - VEM är det som har förbjudit dig att prata om det som hänt, och varför? Låter märkligt. Maken? Då försöker han styra dig bara.
  • sextiotalist
    Anonym (Oj) skrev 2014-09-11 12:42:02 följande:

Jag tycker det låter familjeproblem lång väg.

Ts beskriver att hon tycker att pojken kränkt hennes barn, gör elaka saker och är manipulerande. Han har kysst sin syster när hon sov. Han har hamnat i bråk i skolan. Ingen lyssnar på henne (som sitter med sanningen) utan har olika anledningar till att inte "ta tag i det". Tänk om det inte alls är så att det är ts som har rätt? Tänk om hon är en del i problemet? Det är uppenbart efter att ha läst ett inlägg av ts att hon tycker riktigt illa om sin styvson och förefaller ha gjort det undet lång tid. Hur beter sig ett barn i det sammanhaget? Kan det vara så att ts i själva verket genom att få pojken att känna sig ovälkommen hos dem, gör hans beteende värre? För om det är så uppenbart att ts tycker illa om sin styvson att det syns efter 10 meningar på ett forum på nätet kan man inte ens inbilla sig att han inte skulle ha märkt det.

Ts hänvisar till att soc minsann tycker som hon vilket de uppenbarligen inte gör. Som jag uppfattar det har ts inte ens varit med på mötena? Och eftersom de låter pojken vara hos sin andra syster så tycker de inte att det är så allvarligt. De ska ju ingripa om de misstänker att ett barn far illa, inte flytta en "förövare" från ett hem för att skydda barnen i det hemmet till ett annat hem där det också finns potentiella offer även om mamman samtycker till detta. Jag tror att pojken behöver skyddas från ts. Det är poängen med den mindre vistelsen i pappas hem.

Jag förstår inte hur man kan lägga så mycket skuld ja hat som ts gör på ett barn. Om ett barn har problem så hjälper man dem med det, klarar man det inte själv så söker man för det. Man utmålar inte 12- åringar som potentiella sexualbrottslingar. Det är sant att många sexualförbrytare börjar tidigt. Det betyder inte att alla som bryter en sexuell gräns eller norm som barn per automatik blir förövare som vuxna. Och i vilken riktning tror ni ts beteende påverkar pojken? Blir det bättre av det?

Till de utsatta som skrivit i tråden vill jag säga att jag känner med er. Era historier är alltid gripande och hemska. Och de går inte alls att jämföra med det den aktuella pojken gjort. Han kysste sin syster när han trodde att hon sov. Han har inte tvingat någon (typ hållt fast eller liknande), inte mutat eller hotat. Han är ett barn och har inga sexuella baktankar på det viset en 14 eller 17 åring kan ha.

Oj, vi måste ha läst med olika glasögon. Det här en pojke som uppenbarligen har en problematik, är anmäld av både BUP och soc.
    Ts uppgift, som förälder, är att skydda sin dotter, inte att ta hand om pojken som uppenbarligen är mycket gränslös.

Det är föräldrarnas lott att stötta pojken.
    Personligen hade jag packat väskorna, skaffat ett eget boende, tagit bort samtliga flickor från pojkens hem och flyttat och sagt att jag kommer inte tillbaka förrän en handlingsplan är presenterad och att den är påbörjad.

Ett barn som är gränslöst och har en problematik kan ofta vara orsaken till familjeturbulens, även inom kärnfamiljer.
Svar på tråden Min styvson antastade min dotter.