• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Isabella89

Jag blev diskriminerad förra gången jag var gravid. Hade avslutat studier och sökte jobb som en galning då jag inte ville sitta hemma och rulla tummarna i över tre månader.

Men de rakt ut 'hade du varit beräknad senare hade du fått jobbet'. Ångrar att jag inte spelade in det samtalet... Vi har en relativt ny avdelningschef som bott de senaste 6 åren i USA men han är från Schweiz ursprungligen. Bävar inför att berätta för honom. Tack och lov vet HR, min närmsta chef och resten av teamet. Och sen är jag med i facket så han kommer få det hett om öronen om jag får dåliga reaktioner från honom.

• Edde
    Lilindski skrev 2014-12-05 16:44:38 följande:
    Svår fråga det där! Jag har hela tiden tänkt göra det efter RUL men nu får jag inte göra det förrän sent i vecka 20. Min  BM vill inte att man gör det innan 19 fullgångna veckor för att tydligare kunna granska fostrets hjärta.

På jobbet har vi interna planeringsdagar då vi ska åka iväg ett par dagar innan jag gör RUL. Jag har svårt att tro att jag kommer kunna dölja min mage i vecka 20, dessutom känns det ju rätt bra att flagga för att man kommer vara föräldraledig större delen av året under just årsplaneringen.. Så för mig lutar det nog att jag säger det då vilket blir ca 3 dagar innan RUL. Försökte verkligen få till ett RUL dagen innan planeringsdagarna men hon vägrade då det fanns risk att jag inte hunnit 19 fullgångna veckor då, suck. Kommer nog försöka lyssna på hjärtljuden innan för att försäkra mig om att allt går som det ska där inne!

När man berättar för jobbet beror väl lite på vilken relation man har med sin chef och vilket förtroende man känner för denne, samt vilken typ av arbetsuppgifter man har. Om man tex har ett fysiskt tungt jobb kanske man känner att man behöver berätta tidigare om man skulle drabbas av foglossning, illamående eller något annat som påverkar ens arbetsinsats. Inget är ju rätt eller fel, tror lagen säger att man måste berätta minst två månader innan BF vilket ju är långt fram, så lite hur man känner själv helt enkelt!

Hur tänker ni andra?
    Jag väntar till efter årsskiftet, hade jag tänkt. Nog för att jag i princip hade kunnat berätta redan nu, har ett gott förhållande med mina chefer (plus att de alla är kvinnor med barn, det känns på något sätt mer som att de har förståelse än vad en man skulle haft.. Knäppt kanske) och har precis passerat 12 veckor (12+1 idag!!! Äntligen!). 

För mig är det en kontraktteknisk fråga, jag är visstidsanställd och även om det varit tal om förlängning in på nästa år så vågar jag tyvärr inte lita på att de ändå kommer ge mig det om de fick veta om gravidteten. Det är självfallet olagligt av dem OM de skulle göra så, men på den punkten är jag ändå både misstänksam och neurotisk nog för att vänta till bläcket torkat, så att säga. Vill ogärna göra en rättegångssak av det och bränna alla broar till en sjukt bra arbetsplats, ifall de nu skulle vara så korkade (ibland är de).

Dessutom vill jag berätta för familjen först, och min sambos familj får veta först till jul. Sambon vill berätta facetoface, och de bor i ett annat land så det är bara att vänta tills vi ses.
  • Alvolina

Vi hade egentligen inte tänkt att vara så officiella eller göra en så stor sak av det men nu har vi börjat berätta lite här och var även om vi bara är i v.12:) vi har försökt så länge och är ju faktiskt väldigt lyckliga. Nu känner jag mer att skulle det inträffa något så är det så olyckligt att vem som helst skulle ha förståelse. Men det känns fortfarande som att jag ljuger för folk^^ har nog en oro som ändå ligger kvar och stör lite hela tiden.

• Alvolina

Natten till torsdagen var första gången jag drömde om graviditet och bebisar. Drömmer väldigt mycket, alltid gjort men detta var första för denna graviditeten konstigt nog. Natten till idag drömde jag om att vi tog reda på könet och det var en pojk, sen var vi på sjukhuset och skulle föda. Jag är nog en av de lyckligt lottade som ser fram emot förlossningen. Förra var inte helt lätt men överlag en mycket positiv upplevelse.

• Wilbes
    Alvolina skrev 2014-12-05 23:51:30 följande:

Natten till torsdagen var första gången jag drömde om graviditet och bebisar. Drömmer väldigt mycket, alltid gjort men detta var första för denna graviditeten konstigt nog. Natten till idag drömde jag om att vi tog reda på könet och det var en pojk, sen var vi på sjukhuset och skulle föda. Jag är nog en av de lyckligt lottade som ser fram emot förlossningen. Förra var inte helt lätt men överlag en mycket positiv upplevelse.

Jag har inga som helst problem med förlossningen längtar snarare efter den har däremot stora problem med sista månaderna och oron för svår foglossning, kryckor för att lindra och min kropp som sparkar bakut när den aldrig får slappna av oxh ger mig prematura värkar... och så mycket annat... det är mitt problem själva förlossningen för mig är en bagatell den genomgår man sen är man klar oxh då vill man bara hem oxh börja sitt vardagliga liv för ingen ger sig en paus hemma sen... lika bra att börja på en gång :)
  • Lokattis

Min chef har vetat nästan hela tiden att jag är gravid, eftersom jag valde att berätta för honom att vi skulle göra IVF. Jag har hela tiden haft ett otroligt bra stöd från honom, och det kändes naturligt att berätta tidigt. Han fick även reda på när jag var gravid i våras och att jag fick MA då. Däremot kommer jag att även jobba halvtid på en annan avdelning efter jul, men har inte berättat för den chefen ännu. Det gör jag efter RUL, 13 januari.

• vikarien

Jag måste nog berätta rätt så snart, även fast jag helst slipper.

Jobbar som personlig assistent och kommer ju förmodligen få full gravidpenning och då gå hem redan i slutet av April.

Vi är bara 2 assistenter och den andra har sagt upp sig och slutar nu i jul. Så det letas ju efter en ny nu och det är tydligen svårt att hitta rätt. Så känns ju snällast att berätta snart så det finns lite tid att hitta en ersättare för mig.

Men usch vilken ångest! 2 personalbyten så tätt är ingen höjdare hos den brukaren jag jobbar, men går ju inte att göra något åt Hon visste inte att jag var gravid och jag visste inte att hon tänkte säga upp sig

• Hilda07

12+2 idag och ännu är illamåendet med mig 24h om dygnet...Igår kunde jag inte hitta på någonting utan gick på Lergigan och sov bort hela dagen. Så trist när det äntligen är helg. Börja tappa hoppet att det ska gå över någonsin...Dessutom kan jag inte ta mina järntabletter som jag ska för jag mår ännu mer illa av dom och känner nu att järnvärdet nog har sjunkit sista veckan p g a det och att jag är mer yr och orkeslös.. jippi!

Ser fram emot när man har det där glowet alla pratar om ;) för det har knappast infunnit sig hos mig. Känner mig bara blek. 

Hoppas ni andra har en bättre helg och att ni slipper illamåendet!

• Hilda07

Förresten är det någon som är insatt i "Skull-theory och nub-theory" alltså att man redan på ul från v 12 ungefär kan utläsa antingen på formen på huvudet om det är en tjej eller kille, eller att man kan se det på en Nubb om den pekar upp eller neråt så är det tjej eller kille? Enligt skallteorin verkar det vara en kille hos mig...ska bli intressant att se om det stämmer sedan på rutinul om de kan se det då.