• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Isabella89
    Milie skrev 2014-12-29 17:31:04 följande:

Läkemedelsfrågor..

Hur gör ni med receptfria läkemedel? Jag har haft noll tolerans fram till för en vecka sen då jag testade Novalucol och Novalucid. Jag kräks ju så mycket och verkar ha fått överproduktion av magsyra. Det svider i halsen typ jämt.

Sen nu har jag varit och köpt Postafen. Nå tankar om den? Testat? Den har ju använts sen urminnestider (nämen, 30-40 år minst), så den borde ju vara safe.

Sen mer av ett wildcard.. Redugas mot uppblåst mage. Jag har varit som en spärrballong sen dag 1 och jag är så fruktansvärt jävla less på att alltid känna mig extremt mätt trots att magsäcken är tom. Har ni testat den? Eller har ni andra tips mot problemet? Jag fiser inte eller så, men rapar typ hela tiden. Visste jag inte bättre så skulle jag tro att det är magsäcken som är uppblåst.

Har tagit alvedon några gånger. Min svägerska åt massvis med Novalucol är hon var gravid, enda som hjälpte. Det anses vara ett säkert läkemedel.

Nässpray har jag tagit i över en vecka nu men jag är förkyld och på mig sätter det sig jämt i näsan. Kan inte sova på natten annars. Försöker att inte ta på dagen men till natten måste jag. Kan inte sova med öppen mun. Är värre att inte få sova tycker jag :) gjorde likadant när jag var gravid med dottern.
  • Frallanz

Jag tar alvedon när jag verkligen behöver det. Men oftast hjälper värmekudden, ett måste att ha hemma!

Till nästäppan använder jag saltkoklösningspray istället för nässpray :)

• vikarien

Jag använder både receptfritt och med recept. Går på allergimedicin året runt bland annat.

Paracetamol och lite olika mot halsbränna tar jag.

Läser på FASS' och är det okej där så tar jag Hellre det än att må dåligt faktiskt.

• Milie

Tack för alla svar! Jag vet att det mest troligt bara är jag som är lite fjompig och jag hade nog kunnat äta mycket, mycket mer läkemedel än vad jag gör.

Just Alvedon ska det nog mycket till innan jag stoppar i mig. Om jag ska göra det så ska jag 1. ha fruktansvärt ont och 2. veta att smärtan inte bara kommer tillbaka igen så fort tabletten slutat verka ELLER att jag haft ont länge och tycker det är värt det för att få en paus.

Det jag vägrar är regelbundenhet. Jag läste en råttstudie om paracetamol som visade på minskad fostertillväxt så jag skulle aldrig ta just ibörjan eller i hjärnans olika tillväxtfaser.

Novalucol fortsätter jag med. Redugas får vi se, jag tror faktiskt det hjälpte. Postafen ska jag testa nästa gång kräkillamåendet blir extra påtagligt när jag ska sova.

• Milie

Men åh. Råttstudien var om koffein, inte paracetamol. Gällande paracetamol har jag bara läst debattartiklar från läkare och forskare som vill påpeka att det inte är riskfritt att knapra Alvedon som gravid. Många missförstår och tror att bara för att det är mycket säkrare än ibuprofen så är det helt riskfritt.

Jag säger så klart inte att jag tror att det är döden med en tablett. Jag väljer bara själv att avstå eftersom jag bara haft måttlig huvudvärk att nämna i smärtväg. Annat kanske det blir framöver.

• Isabella89

Jag fick migrän i början av graviditeten och tog då alvedon. Även nu då jag haft feber. Är inte bra att närma sig 39 grader som gravid läste jag. Tar värktabletter i samband med mens annars och sällan utöver det

• ScillaBlå

Har tagit Alvedon dagligen, ofta 3 ggr, under ca en månads tid med mina två tidigare barn, pga svår huvudvärk. De mår bra och ingen läkare har sagt nåt om det. Klart det inte känts bra, men annars hade jag varit sängliggande. Det här graviditeten började jag med järn tillskott mycket tidigare och har därmed sluppit huvudvärk. Tack och lov. Men var inte rädd för Alvedon.

• Milie

Självklart ska man ta Alvedon om man tycker det behövs, men gör en avvägning. Det är allt jag vill ha sagt.

• vikarien

Är det någon mer än jag som fått frågan om det var planerat med bebis nu?

Tycker frågan är rätt konstig och okänslig att ställa, men jag har fått den flera gånger nu :-O

Vi är 27 och 28 år (hinner bli ett år äldre bägge två), köpte hus för 1.5 år sen som vi renoverat, vi har varit ihop i över 5 år och bägge två har fast jobb. Skulle det vara konstigt på något vis med barn nu? :-P

• Beatrissan
    Milie skrev 2014-12-29 17:31:04 följande:

Läkemedelsfrågor..

Hur gör ni med receptfria läkemedel? Jag har haft noll tolerans fram till för en vecka sen då jag testade Novalucol och Novalucid. Jag kräks ju så mycket och verkar ha fått överproduktion av magsyra. Det svider i halsen typ jämt.

Sen nu har jag varit och köpt Postafen. Nå tankar om den? Testat? Den har ju använts sen urminnestider (nämen, 30-40 år minst), så den borde ju vara safe.

Sen mer av ett wildcard.. Redugas mot uppblåst mage. Jag har varit som en spärrballong sen dag 1 och jag är så fruktansvärt jävla less på att alltid känna mig extremt mätt trots att magsäcken är tom. Har ni testat den? Eller har ni andra tips mot problemet? Jag fiser inte eller så, men rapar typ hela tiden. Visste jag inte bättre så skulle jag tro att det är magsäcken som är uppblåst.

jag mådde jäkligt illa i några veckor, härdade så gott jag kunde, men tog även en postafen då o då, känns jäkligt mycket bättre efter de, tyckte de både tog bort illamåendet och uppblåstheten i magen.. ett tag trodde jag oxå att jag hade magkatarr, vanlig att man får de vid graviditet, för att jag rapade väldigt mycket, köpte sånna där yoghurtar med sicilianska lactobacillus o va de heter som ska va gott för magen, en dag upphörde de bara..

Men jag led verkligen mina v 6-14 av magsjukor, illamående, uppblåstkänslan i magen och den där magkatarrkänslan hungrig/tom fast uppblåst..

Jag hoppas de blir bättre för dig, själv har jag inte tagit annat än postafen, bra fil/yoghurtar och härdat, barnmorskan sa att de berodde på hormonerna, då trodde jag henne inte, inte heller när panghuvudvärken slog till,men nu när allt lugnat sig så kanske de va så iaf. Nu har jag bara uppblåstheten kvar då o då och en jobbig känsla som faktiskt ökat att jag blir helt Jävla matt emellanåt de e som att de kommer från magen, blir aptrött från magen och ut i hela kroppen så jag måste sätta mig eller ligga o vila en stund..

Så du är inte ensam :)