• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Milie

Dialekt i sig beror det nog inte på. Eme och Emi är ju så klart ganska likt, men jag hör tydlig skillnad de få gånger någon kallar mig Emilie. Men det var länge sen ens jag själv presenterade mig som Emilie, så folk får numer ingen chans att säga rätt. Jag är så van att höra Emelie, så jag säger det själv också.

Hur som helst vore det ju då i princip riskfritt att en eventuell dotter skulle kallas Lillie även om hon stavar så. Då hoppas jag man gör samma där och uttalar det mer vanliga Lilly. Fast OM vi nu väljer det namnet så hoppas jag att jag kan övertala sambon om att y blir bäst.

• Isabella89
    Milie skrev 2015-01-06 13:40:52 följande:

Igår spånade vi lite till och eventuellt lägger vi till Lilly och/eller Lillie på tjejnamnslistan. Sambon gillar Lilly som uttal och Lillie som stavning. Jag föredrar nog Lilly i båda aspekter.

Stavning och uttal hänger ju ändå inte ihop alla gånger. Väldigt få personer har sagt Emili till mig genom åren och det är ju så mitt namn, Emilie, bör uttalas. Istället blir det Emeli, som den vanliga stavningen, Emelie, uttalas.

Vår dotter heter Lilly. Vet andra som har stavningen Lily istället. Vissa envisas med att säga Lillie... Nu är hon så stor så då säger hon ifrån (vi har inte sagt något om det men vi säger alltid Lilly så hon hör väl att det låter annorlunda).
  • höns

Hej! Jag är i vecka 18+3 o sedan typ 17+0 så har jag känt bebis varje dag. Är det fler som känner bebis varje dag så här tidigt eller är det ovanligt? :)

• Hilda07
    höns skrev 2015-01-06 16:28:17 följande:

Hej! Jag är i vecka 18+3 o sedan typ 17+0 så har jag känt bebis varje dag. Är det fler som känner bebis varje dag så här tidigt eller är det ovanligt? :)

Jag kände väldigt tidigt i min första graviditet och vid det här laget som jag är nu, 16+4 kände jag dagligen. Men denna gången är det helt annorlunda konstigt nog. De säger ju att man känner tidigare andra graviditeten men här är bebisen snål med att visa sig. Har känt enstaka fladder men det är verkligen inte tydligt. 

Har dock lyssnat med doppler och då hör jag i dopplern när bebisen rör sig :) så rör sig gör den uppenbarligen.

Det är iaf mysigt när man får lite tecken sådär som du får dagligen!
  • höns
    Hilda07 skrev 2015-01-06 17:24:47 följande:

Jag kände väldigt tidigt i min första graviditet och vid det här laget som jag är nu, 16+4 kände jag dagligen. Men denna gången är det helt annorlunda konstigt nog. De säger ju att man känner tidigare andra graviditeten men här är bebisen snål med att visa sig. Har känt enstaka fladder men det är verkligen inte tydligt. 

Har dock lyssnat med doppler och då hör jag i dopplern när bebisen rör sig :) så rör sig gör den uppenbarligen.

Det är iaf mysigt när man får lite tecken sådär som du får dagligen!

Okej! :) detta är min första graviditet och jag känner rörelser flera gånger om dagen oftast (vissa dagar mindre) och jag känner det ibland tydligt med handen och idag såg jag till och med rörelserna på magen. Har moderkakan i bakvägg o hört att det kan bero på det? Isf kanske du har din fram denna gången eftersom du inte känner lika tydligt som förra, eller så kommer det snart :)

Mysigt är det iaf att han gör sig påmind där inne :)
  • Beatrissan
    avenell skrev 2015-01-06 13:42:04 följande:

Jag fyllde 30 för några dagar sedan och jag firade med god middag tillsammans med familj och vänner. Planen var sällskapsspel efter middagen men konversationerna avlöste varandra och när klockan närmade sig midnatt var jag så trött att jag var tvungen att ge upp och gå och sova. Jag hoppas att tröttheten kom från graviditeten och inte åldern!

För mig kändes middag och trevligt sällskap helt rätt eftersom inte jag heller var sugen på att ställa till med stor fest.

Grattis i förskott! :)

Tack o grattis o efterskott!

Tycker de e svårt att dra gränsen på vilka närmsta kompisarna är, och närmsta släktingarna.. Vi blir ofta bjudna till min morbror och deras familj tex på kalas, men har aldrig själv bjudit dem i vuxen ålder.

Hade jag haft fest skullekag bjudit dem och många av vännerna. Tycker det är svårt att dra gränsen och dessutom va ska man bjuda på till många.. De löser sig tillslut ändå...
  • Beatrissan
    avenell skrev 2015-01-06 13:42:04 följande:

Jag fyllde 30 för några dagar sedan och jag firade med god middag tillsammans med familj och vänner. Planen var sällskapsspel efter middagen men konversationerna avlöste varandra och när klockan närmade sig midnatt var jag så trött att jag var tvungen att ge upp och gå och sova. Jag hoppas att tröttheten kom från graviditeten och inte åldern!

För mig kändes middag och trevligt sällskap helt rätt eftersom inte jag heller var sugen på att ställa till med stor fest.

Grattis i förskott! :)

Tack o grattis o efterskott!

Tycker de e svårt att dra gränsen på vilka närmsta kompisarna är, och närmsta släktingarna.. Vi blir ofta bjudna till min morbror och deras familj tex på kalas, men har aldrig själv bjudit dem i vuxen ålder.

Hade jag haft fest skullekag bjudit dem och många av vännerna. Tycker det är svårt att dra gränsen och dessutom va ska man bjuda på till många.. De löser sig tillslut ändå...
  • slightlymad

Nu har även vi varit på rul och fått veta att det blir en liten pojk. Vi har varit eniga om namn ganska länge vilket känns skönt. Det blir en liten Loke. Allt såg bra ut förutom att moderkakan låg lite lågt? Det gjorde tydligen inget för den täckte inte öppningen. Nu har vi bata hälften av graviditeten kvar sen kan vi äntligen se vårt lilla kryp.

• Milie
    Isabella89 skrev 2015-01-06 16:25:22 följande:
    Vår dotter heter Lilly. Vet andra som har stavningen Lily istället. Vissa envisas med att säga Lillie... Nu är hon så stor så då säger hon ifrån (vi har inte sagt något om det men vi säger alltid Lilly så hon hör väl att det låter annorlunda).
    Jag undviker helst stavningen Lily eftersom jag då tänker på det amerikanska namnet och Lily Aldrin i How I met your mother. Asbra serie, karaktär och skådespelerska, men jag vill inte att någon ska tro att vi döpt vårt barn efter en karaktär i en TV-serie. Heh.

Vad kul att din dotter har just stavningen som jag tycker är finast. Jag kom att tänka på namnet eftersom min systers sambos mamma heter så. Vi har ingen kontakt alls förutom då någon i min systers familj fyller år, så jag tror inte hon har något emot att vi "tar" hennes namn. Hon kanske till och med skulle gilla det.
  • Milie
    höns skrev 2015-01-06 16:28:17 följande:

Jag tror det är runt den här tiden man börjar känna, även om det inte är förrän i typ vecka 25 som man ska ha känt av något. Fast jag har bara känt två fladder för typ två veckor sen. I övrigt inget alls och idag är jag 17+1.

Jag gjorde KUB-test i vecka 14 och då sa hon att moderkakan sitter i framvägg. Jag tyckte det var skönt att höra eftersom jag tycker det här med fosterrörelser låter lite äckligt. Eller ganska mycket äckligt. Hehe. Antagligen så ändrar jag uppfattning då det väl börjar böka runt men just nu känns tanken på det äcklig. Jag tror det beror på att folk beskrivit det som en fisk som sprattlar och jag har fiskfobi.

Men, men. Jag är okej med att det kommer komma och tror att jag fort kommer ändra uppfattning men jag gråter inte över att jag än inte känner något än och att jag framöver inte kommer känna lika mycket som någon med moderkakan i bakvägg.