• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Isabella89

Tycker också det är kul med namn. Men mycket svårare den här gången! Mellannamn är i princip klara, oavsett kön.

Men tilltalsnamn.... Inte så lätt! Maken ratade mitt förslag på tjejnamn: Hanna. Och jag hans: Klara. Killnamn har jag fler på lager den här gången, förra gången hade vi inga alls :)

Skulle gärna ha ett namn på K så vi får följden I J K L. Killnamn är mitt förslag Karl (kanske tråkigt men jag gillar det och det funkar oavsett ålder). Dottern heter Lilly så vill gärna ha något som låter fint med hennes namn. Har kollat hemsidor om namn, trådar här på fl men blir inte klokare för det.

• Malinzzon

Vi har också problem med pojknamnen. Isak är det enda som sambon nästan godkänt. Flicknamnen var enkelt, det blir nog Isabelle eller Evelina.

Lill-Smurfen - Ett magiskt växande frö!
  • kanien
    Fröken1987 skrev 2015-01-04 21:27:55 följande:
    Jag gillar både Elise och Judit, Elise känns mer praktiskt, Judit kommer hon nog få säga "Judit utan H":P
    "Problemet" med Elise är att vissa uttalar det med E:et på slutet och vissa utan, vi hade tänkt utala det utan isånnafall
  • Alvolina

Blir det en flicka har vi fastnat för Olivia eller Julia. Har förälskat mig lite i Vilgot som pojknamn. Men har också en känsla av att det inte skulle passa riktigt, lite som Göran och Gunnar, två lite mer gubbiga och äldre namn som jag aldrig skulle döpa mitt barn till.

• Fröken1987
    kanien skrev 2015-01-05 06:39:21 följande:
    "Problemet" med Elise är att vissa uttalar det med E:et på slutet och vissa utan, vi hade tänkt utala det utan isånnafall
    Ok, jag är en av dom som säger "E" på slutet, visste inte om att det kunde vara utan:P Ja fy fasen, man måste tänka igenom noga!! Känner mig själv lite smått stressad även fast det är typ 20 veckor kvar. haha!
  • kanien
    Fröken1987 skrev 2015-01-05 08:44:24 följande:
    Ok, jag är en av dom som säger "E" på slutet, visste inte om att det kunde vara utan:P Ja fy fasen, man måste tänka igenom noga!! Känner mig själv lite smått stressad även fast det är typ 20 veckor kvar. haha!
    Du ser!! Jädrar också, nu blev det ännu svårare med det namnet :-P
  • Milie

Jag tror det är mest vanligt att man inte uttalar sista e:et i Elise. Jag tror man antar att det går under samma regler som exempelvis mitt namn, Emilie. Visserligen har jag fått höra "Emiiiliie" ett par gånger, med alla bokstäver uttalade, men det beror nog på att jag stavar lite annorlunda. Jag tror inte någon svensk skulle få för sig att uttala sista e:et i Emelie. Gällande Elise är ju det den vanliga stavningen. Elis blir ju mansnamnet där betoningen ligger på 'E' istället för på 'i' som i Elise.

• Alvolina
    Milie skrev 2015-01-05 17:24:13 följande:

Jag tror det är mest vanligt att man inte uttalar sista e:et i Elise. Jag tror man antar att det går under samma regler som exempelvis mitt namn, Emilie. Visserligen har jag fått höra "Emiiiliie" ett par gånger, med alla bokstäver uttalade, men det beror nog på att jag stavar lite annorlunda. Jag tror inte någon svensk skulle få för sig att uttala sista e:et i Emelie. Gällande Elise är ju det den vanliga stavningen. Elis blir ju mansnamnet där betoningen ligger på 'E' istället för på 'i' som i Elise.

Jag skulle inte heller uttala e i Elise. Andra exempel är ju Caroline, Ellie, mollie, millie, justine, Alice, Isabelle, Joline. Nog väldigt ovanligt att man uttalar e.

Ett tips för er som har svårt att hitta pojknamn är att välja ett flicknamn och sedan hitta pojkvarianten. Tex som milie skrev Elise-Elis, Alva-Alvin, Oliver-Olivia, Lova-Love. På många namn finns det en motsvarighet i alla fall.
  • TinkyWinky

Stora heter Kewin o lilla heter Theo, vet ej vad vi väntar nu men har rul om 9 dagar o hoppas kunna se det då om inte kommer vi ta reda på det :)

Jag vill ju helst ha en liten flicka ;) Men har några pojk namn uppskrivna..

Tjejnamn: Freia , Linnéa, Isabella
    Pojknamn: Leander, Nicolas, Elliot.

Tjejnamnen har nästan redan gått bort från att ja blivit gravid så har egentligen inget jag riktigt gillar mkt, pojknamnen gillar ja fortfarande.. 

Svårt med namn .. :)

★ Kewin 9/7-09 ★ Theo 9/1-13 ★ Bebis BF, 14 Juni 2015 ★
  • cher82

Tycker också det är så svårt med namn. Sonen heter Malte och när vi väntade honom vart det bara Malte eller Sixten som jag kunde tänka mig. Nu "snodde" syrran Sixten till sin grabb så nu står jag helt utan pojknamn. Många fina men inget dom känns 100%
    Flicknamn har vi några. Ingrid bl.a. efter sambons farmor som gick bort i sommras, sen har vi pratat om Irma, Selma, Hilma, Ester, Lovis och Judit!