• milliee

BF JULI 2015

Hej någon mer som fått tidigt plus? Följas åt?:)
    Jag är lite osäker på bf då jag haft tidigt mf och förmodligen blivit gravid igen ska få komma på vul om någon vecka och tidsbestämma graviditeten men räknar jag mf som sista mens så är jag på bim-3 idag bild på mitt test här under:) (bf 5/7.)

• Svar på tråden BF JULI 2015
  • Jennie89

Jag lever på choklad, surt godis och andra onyttigheter. Dessvärre finns det choklad i överflöd överallt nu i juletid.
    Jag har precis börjat kunna äta varm mat igen! Däremot sånt som jag har varit äcklad av (bla pasta och sallad) går verkligen inte ner. Det var likadant förra graviditeten så hoppas att det vänder snart - Jag gick upp drygt 20kg med dottern och vill inte göra det även denna gången haha.

Aug-13 - T
  • Mikesfru

Idag har vi tjuvkikat på plutten i magen och den hade ett fint litet tickande hjärta och såg ut att vinka till oss. Mitt i prick på beräkningen, 8+6 idag. Så skönt att se att allt än så länge ser bra ut! Lägger bild i bildforumet :)

• hallonlakrits1
    Liten till skrev 2014-12-17 18:40:15 följande:

Märkligt vad olika saker ni är sugna på

Jag har lite små ont i halsen och har tråkigt, är hemma från jobbet, känner mig helt matt och slut. Och ingen bra nässpray får man ju använda

Jag försöker äta det som faller mig in, men tyvärr så blev det mest chips och godis idag. Vill fortfarande inte ha nån varm mat...

Är så galet kissnödig heela tiden. Vad aka man göra? (Ja förutom att fortsätta kissa då? )

Jag har varit med om att både barnmorska och personal på Apoteket rekommenderat att gravida visst kan använda nässpray tillfälligt, dock bara vid förkylning (inte vid vanlig graviditets-nästäppa som tydligen är rätt vanligt, för det beror på andra orsaker, tror jag). Men inte vilken nässpray som helst utan man får läsa på noga på förpackningen och instruktionerna. När jag kollade blev jag rekommenderad Nezeril som ej ska vara farligt under graviditet. Det sades att det är bättre att ta det, vid stora besvär, än att riskera ex. bihåleinflammation. Det läskiga med nässpray är ju bl.a. att många blir beroende, och det är verkligen inget bra. Det krävs disciplin med andra ord.

Kissnödigheten får en stå ut med verkar det dom Tungan ute för mig märks det tydligt på natten när jag behöver gå upp extra varje natt..
  • hallonlakrits1

Det där med förändrad aptit känner jag starkt igen, jag har blivit en riktig finsmakare. Tungan ute Ofta mår jag tyvärr illa i samband med måltider, och gör det också bara genom att känna en del matlukter eller öppna kylskåpet. Det ska helst inte lukta så mycket om maten, för då går aptiten ner... Och maträtter som varit så goda innan lockar inte alls så mycket nu. Skulle ju önska att jag istället lockades av massa annan ny mat men så är inte fallet. Jag får köra rätt varierad kost från dag till dag och pröva på lite av varje, det är mitt knep för att få ner maten. För hungrig, det blir jag väldigt lätt...

• Liten till
    hallonlakrits1 skrev 2014-12-18 00:57:31 följande:

Jag har varit med om att både barnmorska och personal på Apoteket rekommenderat att gravida visst kan använda nässpray tillfälligt, dock bara vid förkylning (inte vid vanlig graviditets-nästäppa som tydligen är rätt vanligt, för det beror på andra orsaker, tror jag). Men inte vilken nässpray som helst utan man får läsa på noga på förpackningen och instruktionerna. När jag kollade blev jag rekommenderad Nezeril som ej ska vara farligt under graviditet. Det sades att det är bättre att ta det, vid stora besvär, än att riskera ex. bihåleinflammation. Det läskiga med nässpray är ju bl.a. att många blir beroende, och det är verkligen inget bra. Det krävs disciplin med andra ord.

Kissnödigheten får en stå ut med verkar det dom för mig märks det tydligt på natten när jag behöver gå upp extra varje natt..

Jo jag använder otrivins vanliga när jag är tvungen, som när jag ska äta. Men annars använder jag otrivin menthol, så den här känns ju som att använda vatten... Men men vad gör man inte för att liten i magen ska må bra!
  • Minifer
    Maddss skrev 2014-12-17 19:30:28 följande:
    Jag är sugen på surt godis. Jag har alltid varit en lakrisälskare men nu lockar det sura...

Jag kan för det mesta bara äta kall mat, varm mat får mig att må illa.
    Men sålänge som jag slipper spy är jag nöjd.
    Vägde mig hos bm idag och har gått ner nästan 3kg och jag är i 10+4 så de märks att jag inte äter som jag gjort..

Nä nu blev jag sugen på Oboj, bäst jag gör mig ett glas :)
    ja! Det har jag också märkt, att varm mat är uuuuuh!!! Glass är toppen när jag är illamående, skönt mot gommen (big nono för mig egentligen dock, skit-diabetes!). Annars är jag sugen på skumma grejer, som kronärtskocka!

Om en timme och en kvart skall jag vara på spec-mvc för läkarbesök och ultraljud, hurra! Får se om det finns något litet därinne =)
  • Ningo
    Minifer skrev 2014-12-18 07:43:26 följande:
    ja! Det har jag också märkt, att varm mat är uuuuuh!!! Glass är toppen när jag är illamående, skönt mot gommen (big nono för mig egentligen dock, skit-diabetes!). Annars är jag sugen på skumma grejer, som kronärtskocka!

Om en timme och en kvart skall jag vara på spec-mvc för läkarbesök och ultraljud, hurra! Får se om det finns något litet därinne =)

Åååh va kul och få se bebisen. Lime isglass var min räddning mellan V6-10 Skäms
  • faerie

Ja det är intressant det där med aptiten. Jag har alltid undrat hur man egentligen påverkas, och om det är så svårt att hålla sig ifrån onyttigheter som vissa säger, men nu fattar man ju. Själv är jag inte alls sugen på mäktiga saker som choklad, nötter, feta såser och liknande. Det växer i munnen på mig. När jag väl äter det går det oftast bra, men tanken på det är otrevlig. Aubergine älskar jag, men nu har jag svårt för det.

Är mest sugen på bröd, haha. Kolhydrater över lag är lättsamma och lockande. Inte så optimalt för någon som försöker äta GI/Liberal LCHF normalt sätt, men det är bara att lyssna på kroppen. Det blir alltså mycket smörgåsar och frukt för min del!

På söndag är det dags för tidigt ultraljud på privat klinik. Ska bli så spännande! Hoppas på att få se ett litet knyte med ett pickande hjärta! Ifall allt ser bra ut får familjen en oväntad julklapp på julafton :)