• TigerEmmlis

Bf Augusti 2015

Plussade idag!
    Bf blir runt 31 juli/ 2 augusti 2015 då min cykel varit lite knasig efter ett MA i augusti!
    Men har gått över 14 respektive 11 dagar med mina tjejer som är födda 2010 och 2013!

Här kan vi diskutera allt och skapa nya vänskaper!

Säg till om ni vill vara med i en Facebook grupp oxå! :)

Kram på er!

*Nova 10-11-12* *bf 13-04-05*
  • Svar på tråden Bf Augusti 2015
  • Sommar15
    Inorr02 skrev 2015-01-11 10:51:59 följande:

Tiden går så sagt nu och när jag är så sjukt trött så går den inte nå fortare.

Ni som ska göra kub hur kom ni fram till att ni skulle göra det ? Hur gammal är ni som ska gör det ?

7+1 i dag vill bara att de ska gå fort till v 12 och att jag inte ska vara så här trött

Jag är 28 men bor i Sthlm och här erbjuds alla att göra det. Det var på kub-ul som vårt MA upptäcktes i somras, så dels resonerar vi som så att det är bra med extrakoll, samt att det nu känns extra viktigt att få möjligheten att gå därifrån med ett förhoppningsvis positivt besked med tanke på vad som hände senast.

Håller med om att tiden går sååååå segt! Går in i v 10 på onsdag, dryga tre veckor tills 12 fulla veckor. Får se när jag får tid för kub, ser allt bra ut då så kommer jag berätta på jobbet efter det och inte dölja det lika noga längre, så får folk spekulera bäst de vill! :)
  • Zora
    Inorr02 skrev 2015-01-11 10:51:59 följande:

Tiden går så sagt nu och när jag är så sjukt trött så går den inte nå fortare.

Ni som ska göra kub hur kom ni fram till att ni skulle göra det ? Hur gammal är ni som ska gör det ?

7+1 i dag vill bara att de ska gå fort till v 12 och att jag inte ska vara så här trött

Jag är 36 (ska fylla 37) och vi gjorde det även med första barnet (var 34 då). Vi gör det pga min ålder.
  • Sanandra
    Minxy skrev 2015-01-11 11:09:36 följande:
    Jag är 32 men i vårt landsting erbjuds bara KUB för kvinnor över 35. Vill vi göra ett privat så måste vi ta oss till Sthlm vilket känns tjorvigt.

Min BM sa att eftersom KUB ändå bara ger en siffra som visar på en uppskattad risk (som också kan vara helt fel i vissa fall) så tyckte hon det kändes som en onödig kostnad för oss.

Vi är båda fullt friska, inte överviktiga, ingen av oss röker eller har någonsin rökt, jag är helnykterist sedan typ 10 år tillbaka osv osv.

Utifrån såna omständigheter så skulle vi ändå få en väldigt låg risksiffra var hennes bedömning.

(Dessutom kan man aldrig vara säker. En god vän till mig gjorde KUB och fick jättebra siffror. Barnet hade inga kromosomförändringar enligt KUB och därför gick dom inte vidare med vidare tester. Därefter föddes flickan och hon hade Downs syndrom.)
    Varför åker ni inte till Umeå? Det gör vi. Norrlandskliniken.:)
  • Minxy
    Sanandra skrev 2015-01-11 13:12:10 följande:
    Varför åker ni inte till Umeå? Det gör vi. Norrlandskliniken.:)
    Vad kostar det? *nyfiken*
  • Bio
    Sommar15 skrev 2015-01-11 11:57:24 följande:
    Jag är 28 men bor i Sthlm och här erbjuds alla att göra det.
    Det stämmer inte riktigt, alla över 35 erbjuds KUB i Sthlm och alla under 35 kan få det gratis om de vill, men det verkar bero helt på mvc eller individuella bm hur aktivt de erbjuder det till kvinnor under 35. Jag fyller 34 i vår och bad själv om KUB, då måste jag gå på ett extra läkarbesök för att få remiss vilket är helknas. Jag tror att det bara är ett sätt för mitt mvc att håva in pengar från landstinget för de får ju ersättning för antal läkarbesök. Förra graviditeten gick jag på ett annat mvc, då var det inga problem för bm att skicka mig till kub direkt fast jag var yngre.
  • Sommar15
    Bio skrev 2015-01-11 13:46:50 följande:

Det stämmer inte riktigt, alla över 35 erbjuds KUB i Sthlm och alla under 35 kan få det gratis om de vill, men det verkar bero helt på mvc eller individuella bm hur aktivt de erbjuder det till kvinnor under 35. Jag fyller 34 i vår och bad själv om KUB, då måste jag gå på ett extra läkarbesök för att få remiss vilket är helknas. Jag tror att det bara är ett sätt för mitt mvc att håva in pengar från landstinget för de får ju ersättning för antal läkarbesök. Förra graviditeten gick jag på ett annat mvc, då var det inga problem för bm att skicka mig till kub direkt fast jag var yngre.

Jaha vad konstigt! Hade jag ingen aning om. Jag har blivit erbjuden det alla gånger trots ålder. Men som mycket annat måste man väl ligga på själv för att få nån vård. Tycker Mvc är under all kritik generellt, som att de vill göra så lite som möjligt... Allt som sticker utanför ramen minsta lilla verkar bara vara svinjobbigt för dem att hantera. Har inte så stort förtroende för mödravården alls efter mina erfarenheter.. Hoppas på större tur denna gång, har bytt barnmorskemottagning nu också.
  • Sanandra
    Minxy skrev 2015-01-11 13:42:31 följande:
    Vad kostar det? *nyfiken*
    2200 kr, skulle vi göra det i Sundsvall kostade det 2500 kr och vi har närmre till Umeå
  • Zora

Är det någon av er som gjort kejsarsnitt och fått ytterligare ett barn efter det? Gick det bra? Födde ni normalt efter KS?

Jag var tvungen att göra KS första graviditeten och nu är jag jättenervös att nåt ska vara fel, eller gå fel. Finns ju massor med komplikationer som kan inträffa vid en graviditet efter KS och jag har väl förmodligen googlat för mycket om det... Är rädd att moderkakan ska växa fast i ärret, att (om det blir vanlig förlossning) nåt ska gå fel och livmodern spricker, rädd för att det ska bli ett akutsnitt (tydligen ca 25% risk efter ett tidigare KS jämfört med ca 2% efter att ha fött vanligt) osv osv

Var inte alls nervös förra graviditeten, men känns helt annorlunda nu.

• doccah

Jag är 20 år o ska göra kub. Mest för att som någon sa att se så att allt är bra och att fostret lever! Här erbjuds alla gratis kub :)

• Bio
    Sommar15 skrev 2015-01-11 13:59:51 följande:
    Jaha vad konstigt! Hade jag ingen aning om. Jag har blivit erbjuden det alla gånger trots ålder. Men som mycket annat måste man väl ligga på själv för att få nån vård. Tycker Mvc är under all kritik generellt, som att de vill göra så lite som möjligt... Allt som sticker utanför ramen minsta lilla verkar bara vara svinjobbigt för dem att hantera. Har inte så stort förtroende för mödravården alls efter mina erfarenheter.. Hoppas på större tur denna gång, har bytt barnmorskemottagning nu också.
    Förra graviditeten gick jag på UltraGyn. Tyckte de var fantastiska, allt gick att fixa och det kändes som de verkligen brydde sig! Nu har jag flyttat och den enda som är nära verkar lite sådär, men det får funka. Hoppas ditt nya mvc är av den bra sorten!
Svar på tråden Bf Augusti 2015