• TigerEmmlis

Bf Augusti 2015

Plussade idag!
    Bf blir runt 31 juli/ 2 augusti 2015 då min cykel varit lite knasig efter ett MA i augusti!
    Men har gått över 14 respektive 11 dagar med mina tjejer som är födda 2010 och 2013!

Här kan vi diskutera allt och skapa nya vänskaper!

Säg till om ni vill vara med i en Facebook grupp oxå! :)

Kram på er!

*Nova 10-11-12* *bf 13-04-05*
  • Svar på tråden Bf Augusti 2015
  • Sanandra
    Minxy skrev 2015-01-11 15:46:48 följande:
    Och min BM (Sundsvall) sa att bara de över 35 får erbjudandet och att vi måste åka till Sthlm eller Umeå och betala flera tusen (på henne lät det som tiotusentals kronor).

Well. För oss borde väl Umeå också vara närmare än Sthlm. Får prata med maken och se vad han säger :)
    Okej, ja jag vet inte men vi har bokat i Umeå iaf.:)
  • Minxy
    Sanandra skrev 2015-01-11 17:39:31 följande:
    Okej, ja jag vet inte men vi har bokat i Umeå iaf.:)
    Tror jag ska maila dit och höra mig för jag med :)
  • Erienne
    Zora skrev 2015-01-11 14:08:35 följande:

Är det någon av er som gjort kejsarsnitt och fått ytterligare ett barn efter det? Gick det bra? Födde ni normalt efter KS?

Jag var tvungen att göra KS första graviditeten och nu är jag jättenervös att nåt ska vara fel, eller gå fel. Finns ju massor med komplikationer som kan inträffa vid en graviditet efter KS och jag har väl förmodligen googlat för mycket om det... Är rädd att moderkakan ska växa fast i ärret, att (om det blir vanlig förlossning) nåt ska gå fel och livmodern spricker, rädd för att det ska bli ett akutsnitt (tydligen ca 25% risk efter ett tidigare KS jämfört med ca 2% efter att ha fött vanligt) osv osv

Var inte alls nervös förra graviditeten, men känns helt annorlunda nu.

Jag känner lite som du Zora. Jag var inte alls nervös för förlossningen förra graviditeten men fick göra planerat kejsarsnitt pga placerat previa. Och nu känner jag mig jättenervös för den här gången. Tänkte att jag ska försöka prata med barnmorskan nu på inskrivningen om aurorasamtal så man kan få komma in med det i ett tidigt skede så kanske det känns lättare sen. 
  • Sanandra
    Minxy skrev 2015-01-11 17:51:12 följande:
    Tror jag ska maila dit och höra mig för jag med :)
    Gör det, Anita är toppen att ha att göra med. Gjorde tidigt ul hos henne i våras.:)
  • Lovven

Ni som gör KUB? Varför gör ni det? Nu kanske jag inte har koll helt på vad det är men man kollar väl efter Downs och typ ryggmärgsskada? Jag har en i familjen med Downs och skulle aldrig välja bort ett barn pga just detta, så sent som i v15 dessutom. Hur tänker ni?

• charlotta1985
    Lovven skrev 2015-01-11 18:54:33 följande:

Ni som gör KUB? Varför gör ni det? Nu kanske jag inte har koll helt på vad det är men man kollar väl efter Downs och typ ryggmärgsskada? Jag har en i familjen med Downs och skulle aldrig välja bort ett barn pga just detta, så sent som i v15 dessutom. Hur tänker ni?

Ja precis, man kollar efter kromosom-avvikelser bla, eller snarare sannolikhet för det. Om sannolikheten är hög kan man välja att gå vidare med t ex fostervattensprov för att vara säker.

Det är väl individuellt, men vi skulle ta bort det om det var avvikelser. Förstår att man säkert tänker annorlunda om man har en familjemedlem med t ex downs. Min svägerska har en ärftlig sjukdom som hennes bror har, de gjorde en abort pga detta. De resonerade att även om barnet kan leva bra så är det ofta förknippat med följdsjukdomar osv. Mkt jobbigt beslut såklart, särskilt som hennes levande bror som hon älskar har det. Men de kände ändå att det var rätt beslut. Som sagt, upp till var och en.
  • Lovven
    charlotta1985 skrev 2015-01-11 19:11:12 följande:

Ja precis, man kollar efter kromosom-avvikelser bla, eller snarare sannolikhet för det. Om sannolikheten är hög kan man välja att gå vidare med t ex fostervattensprov för att vara säker.

Det är väl individuellt, men vi skulle ta bort det om det var avvikelser. Förstår att man säkert tänker annorlunda om man har en familjemedlem med t ex downs. Min svägerska har en ärftlig sjukdom som hennes bror har, de gjorde en abort pga detta. De resonerade att även om barnet kan leva bra så är det ofta förknippat med följdsjukdomar osv. Mkt jobbigt beslut såklart, särskilt som hennes levande bror som hon älskar har det. Men de kände ändå att det var rätt beslut. Som sagt, upp till var och en.

Jag respekterar självklart vilket val man än gör är bara lite nyfiken hur andra tänker. Jag själv hade nog blivit galen av att ta bort ett barn endast för att den har ex dawns och sedan undra resten av livet hur den människan vart. Men det kan ha att göra med att jag gjort en abort tidigare som jag ångrar. Sen oroar det mig att det föds förre och färre barn med ex dawns i Sverige nu pga kub test och tycker världen hade vart en tråkig plats utan lite avvikelser. Däremot inte sagt att det skulle vara ansträngande och självklart ledsamt om mitt barn skulle vart sjukt.
  • Sanandra

Vi gör det av samma anledning som Charlotta. Visar det sig att den i magen har grava missbildningar, ngn typ av trisomi eller liknande kommer vi inte att fullfölja graviditeten.

• Zora
    Erienne skrev 2015-01-11 18:00:12 följande:
    Jag känner lite som du Zora. Jag var inte alls nervös för förlossningen förra graviditeten men fick göra planerat kejsarsnitt pga placerat previa. Och nu känner jag mig jättenervös för den här gången. Tänkte att jag ska försöka prata med barnmorskan nu på inskrivningen om aurorasamtal så man kan få komma in med det i ett tidigt skede så kanske det känns lättare sen. 
    Jag kanske borde prata med någon jag också för jag känner mig redan ganska orolig som sagt.. Skönt att nån mer känner som jag.

Mitt var också planerat, men det kom väldigt plötsligt. Blev KS pga sätesläge och tillväxthämning, så även om jag visste att det kanske skulle kunna bli KS pga säte (vilket ju inte var säkert eftersom hon ju skulle kunna vända sig och annars vändningsförsök) så blev det väldigt hastigt bestämt när tillväxthämningen upptäcktes ca 2 v innan KS. Definitivt besked om KS fick jag en torsdag och på tisdagen plockades hon ut, nästan 3 v innan BF, så jag hann liksom inte riktigt med i svängarna. Kan bara tänka mig hur jag skulle känna om det blev akutsnitt. Är en såndär människa som behöver tid på mig att vänja mig vid saker...

Skönt att höra att det gått bra för andra iallafall, men oron att det ska hända nåt för mig finns tyvärr ändå. Försöker dock väga upp mina "domedags"googlingar med historier som faktiskt går bra.
Svar på tråden Bf Augusti 2015