Sommar15 skrev 2015-02-06 07:56:57 följande:
Igår blev det halvofficiellt på jobbet då min chef berättade för sin chef och HR eftersom de måste starta rekrytering av min ersättare nu direkt för att hitta ngn bra (finns ingen internt som kan ta över mina arbetsuppgifter), och ryktet lär väl sprida sig snabbt, speciellt eftersom jag nu inte döljer magen längre. Men hur besvarar man i mitt tycke närgångna frågor utan att vara otrevlig? Fick flera frågor om vilken vecka jag var i vilket jag tycker känns privat. Eller är det bara jag som är överkänslig?
Det där är ju så olika från person till person.
Jag har till exempel aldrig tyckt att frågor som rör min graviditet varit för närgångna eller personliga (det finns undantag såklart, skulle någon börja fråga mig om t.ex mina flytningar under graviditeten så skulle jag säga stopp).
Vill du helst att folk inte ska fråga/låtsas om din graviditet? Vad tycker DU att det är ok att dom frågar om? Tänk på att dom med all säkerhet inte menar något illa, många vill faktiskt diskutera sin graviditet och allt beror som sagt på hur man är som person.
Brukar du vara "privat" av dig även annars så borde dom kanske förstå att du vill vara provat även i detta. Själv diskuterar jag allt (nästan) med mina kollegor eftersom vi har den sortens relation :)
Säg ifrån om du tycker det känns jobbigt!