Sommar15 skrev 2015-02-10 21:37:57 följande:
Ångrar nu att jag frågade, visste inte att det var så många vaccin-skeptiker i denna tråd. Kommer ni strunta i att vaccinera era barn också? Känns lite foliehatt över det hela.
Jag kommer i alla fall att följa rekommendationerna och vaccinera mig, precis som jag gjort med alla andra vaccinationer genom åren.
Well, folkhälsomyndigheten rekommenderar faktiskt inte säsongsvaccin till i övrigt fullt friska barn. Om barnet däremot har astma eller någon annan form av lungsjukdom är det ju en annan femma. Mina två barn som är 5 och 7 har aldrig fått influensavaccinet.
Såhär säger folkhälsomyndigheten:
Varför rekommenderar man inte vaccin till alla barn?
Även om influensainfektion är jobbig för många barn är risken för mycket svår sjukdom hos för övrigt friska liten. En naturlig infektion ger ett mer bestående grundskydd mot influensa än det vaccin som finns idag. Barn som riskerar allvarlig sjukdom eller död kan dock inte ta den risk det innebär att få influensa för att uppnå detta skydd.
Övriga vaccin som erbjuds under barnets uppväxt tar jag med glädje emot, men det rör ju mer allvarliga sjukdomar så som polio, påssjuka, difteri och många fler.
Men som sagt: alla gör så som dom vill :)