• Niaa

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hejsan.

Jag är ny här på familjeliv och har har sett att det finns många trådar där man kan följa varandra i jagandet på det efterlängtade plusset. Blir dock lite smådeppig av dessa trådar eftersom dom flesta verkar plussa nästan direkt.

Därför tänkte jag starta en tråd för oss som har försökt ett tag men ännu inte fått ett plus. Hade varit kul om många hoppade in och kan vara med och dela med sig av sina tankar, råd, hopp och rädslor

Själv har jag och sambon försökt aktivt i sju månader utan resultat. I början var vi nog ganska så avslappnade över det hela men efter ett halvårs försök har vi båda börjat bli lite oroliga. Var nyss inne på sjunde försöket som också misslyckades och i december är vi alltså inne på åttonde.. Hoppas hoppas!

• Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre
  • Mrs.W

Hej!

Får man hoppa in här trots att det verkar som att ni har följt varandra ett tag?

Jag och min man är inne på 13:e försöket utan några som helst resultat utan det blir mest bara besvikelser varje månad.

Det skulle vara skönt att få ventilera med andra i samma sits så därför har jag sökt mig hit och den här tråden verkade trevlig! Skrattande

• WhiteRose
    Mrs.W skrev 2015-01-19 15:13:06 följande:

Hej!

Får man hoppa in här trots att det verkar som att ni har följt varandra ett tag?

Jag och min man är inne på 13:e försöket utan några som helst resultat utan det blir mest bara besvikelser varje månad.

Det skulle vara skönt att få ventilera med andra i samma sits så därför har jag sökt mig hit och den här tråden verkade trevlig! Skrattande

Hej :) Vad räknar ni som försök, 1 månad = 1 försök? Har du oregelbunden mens eller något annat som du vet "ställer till det"?
  • Mrs.W

Jag räknar varje ägglossning som försök men räknat i månader är vi inne på 11:e eller 12:e, har haft mens två gånger i samma månad så att säga. Nej, tvärtom, har en otrolig regelbunden mens och vet att vi prickat ägglossing alla månader utom en.

• dahlia92
    Mrs.W skrev 2015-01-19 15:52:19 följande:

Jag räknar varje ägglossning som försök men räknat i månader är vi inne på 11:e eller 12:e, har haft mens två gånger i samma månad så att säga. Nej, tvärtom, har en otrolig regelbunden mens och vet att vi prickat ägglossing alla månader utom en.

Välkommen hit :) Är i exakt sama sits. I mars är det ett år sen vi började. Och har också regelbunden mens med äl varje månad. Vi står dock i kö för utredning just nu då det verkar vara fel på min sambo. Men man vet ju aldrig.. Ska ni söka hjälp när det gått ett år eller hur tänker ni?
  • Mrs.W

Tack! :)

Har lite kortare cykel än "standard" men vet inte om det kan påverka, dessutom har jag ganska kraftig mensvärk, men inga andra tecken på att något inte skulle fungera. Vi är båda normalviktiga, äter och lever hyfsat sunt, har dragit ned på kaffe, alkohol, och mindre sunda vanor. 

Vi hade tänkt ringa för att höra oss för, men så sa vi att vi skulle försöka ett tag till. Det känns lite läskigt att ringa, man vill ju liksom att det ska fungera! Så klart kan det ju vara mannen som det inte fungerar för, eller en kombination av oss båda, men just nu väljer jag att inte tänka så långt. Man vet ju att det kan ta tid.

Hade ni någon misstanke att det var hos din sambo som något problem kunde vara, eller var ni helt enkelt och undersökte er?

• dahlia92
    Mrs.W skrev 2015-01-19 17:49:23 följande:

Tack! :)

Har lite kortare cykel än "standard" men vet inte om det kan påverka, dessutom har jag ganska kraftig mensvärk, men inga andra tecken på att något inte skulle fungera. Vi är båda normalviktiga, äter och lever hyfsat sunt, har dragit ned på kaffe, alkohol, och mindre sunda vanor. 

Vi hade tänkt ringa för att höra oss för, men så sa vi att vi skulle försöka ett tag till. Det känns lite läskigt att ringa, man vill ju liksom att det ska fungera! Så klart kan det ju vara mannen som det inte fungerar för, eller en kombination av oss båda, men just nu väljer jag att inte tänka så långt. Man vet ju att det kan ta tid.

Hade ni någon misstanke att det var hos din sambo som något problem kunde vara, eller var ni helt enkelt och undersökte er?

Har också korta cyklar, eller alla månader har varit ganska olika men senaste månaderna har varit runt 25-26 dagar bara. Så kan ju vara att ett eventuellt ägg inte hinner fästa på så kort tid. Får alltid mens 14 dagar efter positivt äl-test. Också kraftig mensvärk. Dock något bättre nu än innan jag började med p-piller. Så felet kan vara hos mig med..

Ringa var det värsta av allt tyckte jag. Men jag var tvungen för sambon gjorde sånt hemmatest i september som var negativt. Så han gav upp men sen i slutet på nov ringde jag och frågade om råd. Då kunde vi skicka in egen remiss även fast det inte gått ett år. Efter en vecka typ fick vi brev hem att vi står i kö som kan ta tre månader. Bara för att komma dit liksom.. Hoppas bara inte att dom kommer neka oss hjälp där sen för att vi är unga.

Så ett tips är att inte vänta för länge för det tar sån tid. (Via landstinget).

Förlåt om det inte blir styckeindelning, skriver från mobilen. :)
  • Mrs.W

Men 14 dagar till mens efter positivt ägglossningstest är ju helt normalt, det borde inte vara något problem för ägget att hinna fästa! Hur länge har ni försökt?

Jag vet att vi borde ringa men det tar emot. Inte för att det på något sätt är någonting dåligt, det är ju fantastiskt att vi har all denna hjälp, utan för att jag inte kan sluta hoppas på nästa gång! Men vi kommer nog att ringa om det inte tar sig efter sen här gången. Jag tror att vi är på månad 12 då. - efter vad jag minns så började vi i början av februari 2014.

Jag hoppas också att de inte kommer att neka er. Ung eller inte, har man försökt ett år eller mer ska de hjälpa tycker man. Jag fyller 28 i år och min man 30 så här känns det som att det borde bli något snart, vi vill ju ha mer än ett barn.

• Mrs.W
    dahlia92 skrev 2015-01-19 17:32:31 följande:

Välkommen hit :) Är i exakt sama sits. I mars är det ett år sen vi började. Och har också regelbunden mens med äl varje månad. Vi står dock i kö för utredning just nu då det verkar vara fel på min sambo. Men man vet ju aldrig.. Ska ni söka hjälp när det gått ett år eller hur tänker ni?

Oj, förlåt! Missade att du skrivit mars :)
  • dahlia92
    Mrs.W skrev 2015-01-20 07:03:19 följande:

Men 14 dagar till mens efter positivt ägglossningstest är ju helt normalt, det borde inte vara något problem för ägget att hinna fästa! Hur länge har ni försökt?

Jag vet att vi borde ringa men det tar emot. Inte för att det på något sätt är någonting dåligt, det är ju fantastiskt att vi har all denna hjälp, utan för att jag inte kan sluta hoppas på nästa gång! Men vi kommer nog att ringa om det inte tar sig efter sen här gången. Jag tror att vi är på månad 12 då. - efter vad jag minns så började vi i början av februari 2014.

Jag hoppas också att de inte kommer att neka er. Ung eller inte, har man försökt ett år eller mer ska de hjälpa tycker man. Jag fyller 28 i år och min man 30 så här känns det som att det borde bli något snart, vi vill ju ha mer än ett barn.

Ja, men tror ändå att min lutealfas blir typ 12 dagar då.. Men vet att jag har ägglossning iaf och att vi prickat in den alla månader utom kanske 1.

Jaa jag förstår dig. Ville verkligen också lyckas själv. Och kunna berätta för alla att vi väntar barn. Kan snart inte hålla inne det mer så skulle vilja berätta för typ mamma att vi ska gå utredning, men vore så jäkla tråkigt för jag vill lixom bara skrika ut att jag har blivit gravid istället för att säga att vi ska gå utredning. Förstör hela överraskningen då :(

Ja precis. Ålder är bara en siffra. Vi blir 22 och 23 i år, men båda har fast jobb och vi har hus ihop så ser lixom inte varför vi inte skulle få samma hjälp som någon annan. Har dock inte läst några regler om ålder i vårat landsting så hoppas dom tar emot oss väl. :)

Men rekommenderar dig verkligen till att ringa. Det släpper en stor tyngd från hjärtat när man tagit tag i det. Det tar ändå så lång tid att vänta så gör det snart. :)
  • Mrs.W
    dahlia92 skrev 2015-01-20 11:23:00 följande:

Ja, men tror ändå att min lutealfas blir typ 12 dagar då.. Men vet att jag har ägglossning iaf och att vi prickat in den alla månader utom kanske 1.

Jaa jag förstår dig. Ville verkligen också lyckas själv. Och kunna berätta för alla att vi väntar barn. Kan snart inte hålla inne det mer så skulle vilja berätta för typ mamma att vi ska gå utredning, men vore så jäkla tråkigt för jag vill lixom bara skrika ut att jag har blivit gravid istället för att säga att vi ska gå utredning. Förstör hela överraskningen då :(

Ja precis. Ålder är bara en siffra. Vi blir 22 och 23 i år, men båda har fast jobb och vi har hus ihop så ser lixom inte varför vi inte skulle få samma hjälp som någon annan. Har dock inte läst några regler om ålder i vårat landsting så hoppas dom tar emot oss väl. :)

Men rekommenderar dig verkligen till att ringa. Det släpper en stor tyngd från hjärtat när man tagit tag i det. Det tar ändå så lång tid att vänta så gör det snart. :)

Jag ska ta dina ord till mig och ringa :)

Det om att berätta för andra. Jag kände precis som du med att överraskningen förstörs. Vi har inte berättat för våra föräldrar ännu eftersom det känns speciellt att berätta för just dom. Men, för att inte bli alldeles galen så valde vi att berätta för våra bästa kompisar och jag har berättat för min syster och kollega, på så sätt så släppte klumpen i magen för att det finns någon att ventilera med, som förstår om man inte är på topp jämt. Dom här tankarna om barn tenderar ju att komma lite när- och var som helst och på två sekunder ändras humöret. Då är det skönt att ha någon att vända sig till!

Sen insåg jag att många var förstående och istället för att visa sig som den som inte klarar att "göra" barn har alla sagt att det är starkt av oss att berätta. Det ligger ju en sorts skam i att det inte fungerar. Hur som helst är det så klart ens egna val och man ska aldrig känna sig tvingad att berätta om man inte är bekväm med det!

Sorry, väldigt långt blev det :)

Hur som helst, äl idag och BIM 2/2 - hoppas hoppas!
Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre