• Niaa

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hejsan.

Jag är ny här på familjeliv och har har sett att det finns många trådar där man kan följa varandra i jagandet på det efterlängtade plusset. Blir dock lite smådeppig av dessa trådar eftersom dom flesta verkar plussa nästan direkt.

Därför tänkte jag starta en tråd för oss som har försökt ett tag men ännu inte fått ett plus. Hade varit kul om många hoppade in och kan vara med och dela med sig av sina tankar, råd, hopp och rädslor

Själv har jag och sambon försökt aktivt i sju månader utan resultat. I början var vi nog ganska så avslappnade över det hela men efter ett halvårs försök har vi båda börjat bli lite oroliga. Var nyss inne på sjunde försöket som också misslyckades och i december är vi alltså inne på åttonde.. Hoppas hoppas!

• Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre
  • BusigaSyrran

Nu har jag äntligen fått min spolning av äggledarna.
    ägglossningen är omkring dessa dagarna då jag fick positivt på äglossningsstickan igår. hoppas de tar sig nu o vi fortsätter med mys såklart.

försökt i 1år o 3mån nu. det må va kämpigt men vi blir bara starkare tillsammans när detta tar så mycket på en.Hjärta

• halo83

Vi har försökt i 16mån... Sitter nu här på bim+1... Ingen mens inget +

• miamarina84
    BusigaSyrran skrev 2015-09-16 14:34:38 följande:

Nu har jag äntligen fått min spolning av äggledarna.

ägglossningen är omkring dessa dagarna då jag fick positivt på äglossningsstickan igår. hoppas de tar sig nu o vi fortsätter med mys såklart.

försökt i 1år o 3mån nu. det må va kämpigt men vi blir bara starkare tillsammans när detta tar så mycket på en.

Hur kändes de att spola då? Vi börjar våran utredning nästa torsdag.
  • skatergirl81

Stackars er som försökt så länge utan plus! Jag är inne på sjätte månaden nu, sjunde försöket och tycker redan att det gått jättelång tid.

• WhiteRose
    skatergirl81 skrev 2015-09-16 18:27:41 följande:

Stackars er som försökt så länge utan plus! Jag är inne på sjätte månaden nu, sjunde försöket och tycker redan att det gått jättelång tid.

Jag kommer ihåg den känslan.. Tyvärr blir det inte lättare nu när man är inne i 13 månaden..
  • pandoraDiem

Också passerat året av försök nu och för mig tog det ett år innan jag accepterade att det kommer ta lite längre tid för oss än vad det gör för andra att få barn. Det är fortfarande skitjobbigt men känns också skönt att jag har lugnat ner mig lite, förut var stressen att måsta lyckas just nu mycket högre varje månad. Nu väntar jag på utredning och förhoppningsvis hjälp.

• skatergirl81
    WhiteRose skrev 2015-09-17 09:00:06 följande:

Jag kommer ihåg den känslan.. Tyvärr blir det inte lättare nu när man är inne i 13 månaden..

Nej det kan jag tänka mig. Jag blir så rädd att ddet inte ska gå för oss. Än så länge är det ingen fara men om det närmar sig ett år så börjar man ju undra om det kommer krävas IVF. Tycker så synd om alla som längtar efter bebis som kämpar och det inte går!
  • BusigaSyrran
    miamarina84 skrev 2015-09-16 17:57:19 följande:
    Hur kändes de att spola då? Vi börjar våran utredning nästa torsdag.
    för mig kändes det ingenting iaf :)
    hoppas bara det hjälper. vi började utredningen i januari även om de va 1års försök i juni.
  • miamarina84
    BusigaSyrran skrev 2015-09-18 15:02:36 följande:

för mig kändes det ingenting iaf :)

hoppas bara det hjälper. vi började utredningen i januari även om de va 1års försök i juni.

Skönt att höra att det ibte var smärtsamt :) är det så lång väntetid eller varför måste ni vänta till juni, har ni haft missfall?
  • BusigaSyrran
    miamarina84 skrev 2015-09-19 19:35:46 följande:
    Skönt att höra att det ibte var smärtsamt :) är det så lång väntetid eller varför måste ni vänta till juni, har ni haft missfall?
    tror du missförstått mig :P man måste ha försökt aktivt i 1år innan man får hjälp vi började aktivt juni -14 fick hjälp jan -15 med tester pga att jag mådde dåligt o va deppad så tyckte hon vi kunde ta proverna sålänge. inväntar nu bim efter spolningen men hoppas att de har tagit sig :)
    vi har inte haft missfall någon gång, får man ett plus o sen missfall börjar dom räkna om igen sen efter 3 missfall kan man få hjälp..
  • miamarina84
    BusigaSyrran skrev 2015-09-22 19:20:32 följande:

tror du missförstått mig :P man måste ha försökt aktivt i 1år innan man får hjälp vi började aktivt juni -14 fick hjälp jan -15 med tester pga att jag mådde dåligt o va deppad så tyckte hon vi kunde ta proverna sålänge. inväntar nu bim efter spolningen men hoppas att de har tagit sig :)

vi har inte haft missfall någon gång, får man ett plus o sen missfall börjar dom räkna om igen sen efter 3 missfall kan man få hjälp..

Jodå aktivt försökande ett år måste man ju ha försökt. Vi ska på vårt första samtal i morgon :) håller tummarna för att mensen inte dyker upp för din del, själv har jag börjat få spottings :(
  • BusigaSyrran

spottings kan ju innebära en graviditet eller du har testat dig?
    ska ha mensen imorgon eller på tisdag så får se. hoppas de tar sig för nu har vi försökt så länge o e trötta på mensen så vi har sagt får vi inget pluss mot december o statten vägrar ge oss ivf pga att vi redan har barn tillsammans ja då ska vi bekosta det själva.

Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre