• Niaa

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hejsan.

Jag är ny här på familjeliv och har har sett att det finns många trådar där man kan följa varandra i jagandet på det efterlängtade plusset. Blir dock lite smådeppig av dessa trådar eftersom dom flesta verkar plussa nästan direkt.

Därför tänkte jag starta en tråd för oss som har försökt ett tag men ännu inte fått ett plus. Hade varit kul om många hoppade in och kan vara med och dela med sig av sina tankar, råd, hopp och rädslor

Själv har jag och sambon försökt aktivt i sju månader utan resultat. I början var vi nog ganska så avslappnade över det hela men efter ett halvårs försök har vi båda börjat bli lite oroliga. Var nyss inne på sjunde försöket som också misslyckades och i december är vi alltså inne på åttonde.. Hoppas hoppas!

• Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre
  • everlove
    Idilia skrev 2015-01-03 17:23:07 följande:

I morgon blir en jobbig dag. En gravid kompis kommer hit. Hade jag fått som jag velat hade vi varit ungefär lika långt gångna nu. Kommer bli en påminnelse om att det tar tid för oss. Samtidigt som jag är glad för hennes skull. Jobbigt, som sagt

Hoppas det går bra. Jag har som tur är inga vänner som är gravida just nu, de flesta verkar ha ploppat ut sina ungar redan, eller så vill de inte ha barn. Ganska skönt.
  • minezza

Strax föe jul hade jag lite annorlunda värk än vanligt, så jag hoppades lite extra då, men icke. Nu känns det verkligen långt borta att vi ska bli gravida, men i mars tänkte jag ringa och söka hjälp.

• Idilia
    everlove skrev 2015-01-03 20:15:57 följande:

Hoppas det går bra. Jag har som tur är inga vänner som är gravida just nu, de flesta verkar ha ploppat ut sina ungar redan, eller så vill de inte ha barn. Ganska skönt.

Det gick ganska bra. Men klart jag blir avundsjuk när jag ser hennes mage. Jag vill ju också vara gravid...
  • BusigaSyrran

Jag vill gärna hoppa in här, närmar mig bim men testen visar negativt och det kommer då bli ett 7e försök..jag e verkligen helt knäckt speciellt då styvsyrran skall ha i maj o vi har kört oskyddat i 2,5år samt kört aktivt i 6månader med äl stickor och allt vad som finns men inget :( skall kontakta kvinnokliniken imorgon.

• Annaba88

Jag hoppar också in här. Vi slutade med preventivmedel i augusti och ännu har inget hänt. Även om jag förstår allas saknad efter ett plus så känns det ändå skönt att läsa att det inte lyckas på första försöket för alla. Visst känner man en viss avundsjuka mot alla som blir gravida "i misstag" eller på första försöket. Julen var värst för mig, av någon orsak var julen/nyåret ett viktig milstolpe, vi hade förväntat oss att vi senast nu skulle ha en nyhet att berätta eller ens ett plus. Att fira omgivna av familjen som väntar på när det ska vara vår tur och alla syskonbarn gjorde inte saken lättare. 

Vårt största problem är ärligt talat tid. Jag har regelbunden mens så jag visste från början i stora drag när jag hade ägglossning. Men det känns som nåt ofta kommer emellan. Resor och jobb främst, jag jobbade 48 timmars skift en tid. Dessutom tränar vi båda rätt mycket och det verkar som träningen tar ner på sexlusten för min man iaf. Han är sällan på humör efter att han tränat och förstås inte när han har match ;) I början tänkte vi att det sker när det sker men nu har jag börjat bli lite otålig och har köpt ägglossningsstickor för att få veta om vi bara prickar in fel dagar eller om det är nåt annat problem. Min man förstod nu också på julen att jag börjar bli otålig så nu ska vi försöka aktivare några månader :D 

• Tallbarr12
    BusigaSyrran skrev 2015-01-04 19:51:52 följande:

Jag vill gärna hoppa in här, närmar mig bim men testen visar negativt och det kommer då bli ett 7e försök..jag e verkligen helt knäckt speciellt då styvsyrran skall ha i maj o vi har kört oskyddat i 2,5år samt kört aktivt i 6månader med äl stickor och allt vad som finns men inget :( skall kontakta kvinnokliniken imorgon.

Välkommen hit? Gick det bra att kontakta kvinnokliniken?

Jag påbörjade utredning innan första graviditeten, så jag har lite koll om du undrar nåt.
  • Tallbarr12
    Annaba88 skrev 2015-01-05 21:41:18 följande:

Jag hoppar också in här. Vi slutade med preventivmedel i augusti och ännu har inget hänt. Även om jag förstår allas saknad efter ett plus så känns det ändå skönt att läsa att det inte lyckas på första försöket för alla. Visst känner man en viss avundsjuka mot alla som blir gravida "i misstag" eller på första försöket. Julen var värst för mig, av någon orsak var julen/nyåret ett viktig milstolpe, vi hade förväntat oss att vi senast nu skulle ha en nyhet att berätta eller ens ett plus. Att fira omgivna av familjen som väntar på när det ska vara vår tur och alla syskonbarn gjorde inte saken lättare. 

Vårt största problem är ärligt talat tid. Jag har regelbunden mens så jag visste från början i stora drag när jag hade ägglossning. Men det känns som nåt ofta kommer emellan. Resor och jobb främst, jag jobbade 48 timmars skift en tid. Dessutom tränar vi båda rätt mycket och det verkar som träningen tar ner på sexlusten för min man iaf. Han är sällan på humör efter att han tränat och förstås inte när han har match ;) I början tänkte vi att det sker när det sker men nu har jag börjat bli lite otålig och har köpt ägglossningsstickor för att få veta om vi bara prickar in fel dagar eller om det är nåt annat problem. Min man förstod nu också på julen att jag börjar bli otålig så nu ska vi försöka aktivare några månader :D 

Hej! Förstår precis hur du känner ang milstolpar! Kände precis likadant vid julen när vi försökte med barn nr 1. Nu försöker vi skaffa syskon och jag tvingar mig själv att inte sätta upp milstolpar för att inte bli besviken, men tror inte det är en bättre lösning... Är ju inte direkt upplyftande att inte våga hoppas.

Hoppas det går bättre nu med ägglossningsstickorna!
  • Lillalisa

Hej på er! Igår plussade jag och var världens lyckligaste. Äntligen! Räknade med att vara 5+1 idag. Så för några timmar sen började jag känna som mensvärk och att det kom nåt i trosan. Och visst var det blod :( nu är jag världens lessnaste, ganska säker på att detta är ett missfall. Nån som har erfarenhet? Borde man kolla upp detta eller är det ingen ide då det är så tidigt?

• Idilia
    Lillalisa skrev 2015-01-06 20:16:25 följande:

Hej på er! Igår plussade jag och var världens lyckligaste. Äntligen! Räknade med att vara 5+1 idag. Så för några timmar sen började jag känna som mensvärk och att det kom nåt i trosan. Och visst var det blod :( nu är jag världens lessnaste, ganska säker på att detta är ett missfall. Nån som har erfarenhet? Borde man kolla upp detta eller är det ingen ide då det är så tidigt?

Stackare! Jag fick missfall för några månader sen, v 4+3 eller något sånt. Det började med pyttelite blod men slutade med vanlig mens. Jag ringde 1177 och hon gav ingen annan info än det som står på deras hemsida.

Jag blödde i fyra-fem dagar, och hade rejäl mensvärk. Men jag gick aldrig till barnmorskan och det tyckte inte barnmorskan heller. Så länge man inte har onormalt ont eller feber, tror jag iaf.

Hoppas det bara är en ofarlig blödning!
  • Tallbarr12
    Lillalisa skrev 2015-01-06 20:16:25 följande:

Hur har det gått, har det kommit mer blod?
Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre