• Niaa

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hejsan.

Jag är ny här på familjeliv och har har sett att det finns många trådar där man kan följa varandra i jagandet på det efterlängtade plusset. Blir dock lite smådeppig av dessa trådar eftersom dom flesta verkar plussa nästan direkt.

Därför tänkte jag starta en tråd för oss som har försökt ett tag men ännu inte fått ett plus. Hade varit kul om många hoppade in och kan vara med och dela med sig av sina tankar, råd, hopp och rädslor

Själv har jag och sambon försökt aktivt i sju månader utan resultat. I början var vi nog ganska så avslappnade över det hela men efter ett halvårs försök har vi båda börjat bli lite oroliga. Var nyss inne på sjunde försöket som också misslyckades och i december är vi alltså inne på åttonde.. Hoppas hoppas!

• Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre
  • Annaba88

Grattis! Vad kul! Nu undrar jag om det gått lika för oss. Prickade med säkerhet in ÄL den här månaden mha ägglossningsstickor och nu är jag på BIM +1 men testet var negativt igår. Lär inte vara ett så bra test utan känner bara av rätt höga HCG nivåer så på tisdag har jag tänkt testa med ett clearblue ifall mensen inte kommer innan.

• jevana

Jag testade första gången på bim -4, helt blankt test. På Bim +2 prövade jag följande gång och då var strecket så svagt så jag tror det inte hade synts alls en dag tidigare.. Lycka till!

Annaba88 skrev 2015-02-22 11:29:30 följande:

Grattis! Vad kul! Nu undrar jag om det gått lika för oss. Prickade med säkerhet in ÄL den här månaden mha ägglossningsstickor och nu är jag på BIM +1 men testet var negativt igår. Lär inte vara ett så bra test utan känner bara av rätt höga HCG nivåer så på tisdag har jag tänkt testa med ett clearblue ifall mensen inte kommer innan.

• Tallbarr12
    jevana skrev 2015-02-22 09:23:22 följande:

Den första månaden jag tempade enligt alla konstens regler , kollade livmoderhals och sekret bar frukt. Jag såg tydligt när ÄL var på gång och hade äntligen möjlighet att verkligen träffa rätt dagar så att säga. På grund av oregelbunden cykel var det svårt att veta när ÄL kunde tänkas vara.. Nu gravid, troligen i femte veckan. LYCKA TILL önskar jag nu er alla! 

Grattis!!
  • Annaba88
    jevana skrev 2015-02-22 14:20:31 följande:

Jag testade första gången på bim -4, helt blankt test. På Bim +2 prövade jag följande gång och då var strecket så svagt så jag tror det inte hade synts alls en dag tidigare.. Lycka till!

Aah vad skönt att höra att det inte är kört :) testar på tisdag som då blir BIM +3 eller ÄL +16 hade dessutom ÄL en dag tidigare än vanligt så man kunde jubha tänkt att mensen också skulle ha kommit en dag tidigare.
  • Annaba88
    jevana skrev 2015-02-22 14:20:31 följande:

Aah vad skönt att höra att det inte är kört :) testar på tisdag som då blir BIM +3 eller ÄL +16 hade dessutom ÄL en dag tidigare än vanligt så man kunde jubha tänkt att mensen också skulle ha kommit en dag tidigare.
  • Lilalove

Jag hoppar in här också. Behöver lite folk att känna igen mig i och prata lite. Om ni inte orkar läsa hela mitt gnäll hoppa gärna er till min riktiga fråga.

Jag 26 min man 27, mars blir vårt sjunde försök på lika många månader. Fick men i helgen och mår väldigt dåligt, inne i en rejäl bäbis-svacka. Känns som att det kokat ihop till en "perfekt storm" alltså när allt går fel och neråt.

Vi gifte oss i november förra året och nu går spekulationerna på högvarv, är bland de yngsta på min arbetsplats och "damerna" på mitt jobb tar sig friheterna att kommentera min brist på bula trots att jag gift mig, frågar rätt ut, pratar om det med varandra, ger mig goda råd jag inte bett om. De som inte tror vi försöker utgår istället från att vi inte försöker och försöker istället övertyga mig om att börja försöka "det tar tid", "du kanske ångrar dig om du väntar för länge".

Släkt och vänner har redan förstått att vi försöker och att det inte går bra, blickar, kommentarer, vänliga kommentarer, "nästa jul kanske vi är fler" "säg till om ni har några glada nyheter".

Vänner som blir gravida, och såklart en nära vän som blev gravid på första försöket frågar varje månad och hänvisar varje mens till att jag inte slappnar av tillräckligt, jag försöker för mycket, tänker för hårt osv.

Jag vill bara skrika, gråta och sparka. Och har världens finaste man som blir så ledsen av att se mig såhär och inte kunna göra mer än att sätta på mig på beställning och önska och noja med mig.

Min fråga
    Jag är ganska överviktigt, var det hela mitt liv fram till för tre år sedan då jag gick ner 26 kg på kostomläggning och mycket motion. Nådde nästan min idealvikt. Föll tillbaka i gamla vanor och gick upp lite i taget tills jag i slutet av förra året tröståt väldigt mycket och hade tillslut tillintetgjort all viktminskning.

Har tagit tag i mig själv igen sedan några månader tillbaka och lagt om kosthållningen igen och är bättre med motionen och börjar sakta tappa igen. Jag har sådana känslomässiga bekymmer med min vikt och att jag gjorde det oförlåtliga att schabbla bort min viktnedgång .

Är livrädd att få höra att det är min vikt som gör att jag inte får mitt plus. Och dömande blickar och kommentarer av barnmorska osv.

Någon som har något hoppfullt att säga om era kontakter med BM och er vikt?

• WhiteRose

Om några dagar har vi försökt i 8 månader.. Känns tungt :/ Någon annan som är i samma sits?

• Idilia

Jag vet ju inte hur mycket för mycket du väger lilalove. När jag var gravid med mitt första barn fick jag skit vid första mötet med barnmorskan. En student var det men hennes handledare satt bakom. Då var jag i vecka 10 och vägde 82 kg. Det blev bmi 28 tror jag. Jag skulle behöva väga ca 70 kg för att komma under bmi 25. Då fick jag höra att det var jättedåligt och att jag kanske inte behövde gå upp någonting under graviditeten. Men den ungen blev till på första försöket.

Jag tror (mina egna tankar) att det handlar mer om kost än om mat. Äter du bra idag och får i dig alla rätta näringsämnen så borde ju inte vikten vara ett problem. Om det inte är så att du väger så mycket att mensen är ojämn.

Lycka till i alla fall. Har precis försökt lägga det sjunde misslyckade försöket bakom mig.

• Lilalove
    Idilia skrev 2015-02-23 09:53:34 följande:

Jag vet ju inte hur mycket för mycket du väger lilalove. När jag var gravid med mitt första barn fick jag skit vid första mötet med barnmorskan. En student var det men hennes handledare satt bakom. Då var jag i vecka 10 och vägde 82 kg. Det blev bmi 28 tror jag. Jag skulle behöva väga ca 70 kg för att komma under bmi 25. Då fick jag höra att det var jättedåligt och att jag kanske inte behövde gå upp någonting under graviditeten. Men den ungen blev till på första försöket.

Jag tror (mina egna tankar) att det handlar mer om kost än om mat. Äter du bra idag och får i dig alla rätta näringsämnen så borde ju inte vikten vara ett problem. Om det inte är så att du väger så mycket att mensen är ojämn.

Lycka till i alla fall. Har precis försökt lägga det sjunde misslyckade försöket bakom mig.

Nej, mensen är inte ojämn, jag har ett BMI en bit över 30 MEN jag har en bild på hur jag såg ut när jag vägde såhär mycket "första gången" och det ser helt annorlunda ut. Jag ÄR överviktig och SKA gå ner, men det är annorlunda fördelat och trots att jag gått upp mycket fett så har jag en grundkondition och muskelstyrka som jag aldrig haft.

Känns väldigt defensivt men jag vill ta med mig den bilden för att visa om de säger något för att kunna försvara på något vis. "Ja jag vet att min BMI är dåligt, men titta här vilket klot jag var innan fast på samma vikt". Känns fånigt men som sagt, en av mina rädslor.

• Idilia
    Lilalove skrev 2015-02-23 18:57:27 följande:

Nej, mensen är inte ojämn, jag har ett BMI en bit över 30 MEN jag har en bild på hur jag såg ut när jag vägde såhär mycket "första gången" och det ser helt annorlunda ut. Jag ÄR överviktig och SKA gå ner, men det är annorlunda fördelat och trots att jag gått upp mycket fett så har jag en grundkondition och muskelstyrka som jag aldrig haft.

Känns väldigt defensivt men jag vill ta med mig den bilden för att visa om de säger något för att kunna försvara på något vis. "Ja jag vet att min BMI är dåligt, men titta här vilket klot jag var innan fast på samma vikt". Känns fånigt men som sagt, en av mina rädslor.

Fast jag tycker inte att det är fånigt. Min upplevelse är ju med ett lägre bmi och när jag redan var gravid. Bemötandet du får måste ju vara så mycket värre.
Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre