• Niaa

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hejsan.

Jag är ny här på familjeliv och har har sett att det finns många trådar där man kan följa varandra i jagandet på det efterlängtade plusset. Blir dock lite smådeppig av dessa trådar eftersom dom flesta verkar plussa nästan direkt.

Därför tänkte jag starta en tråd för oss som har försökt ett tag men ännu inte fått ett plus. Hade varit kul om många hoppade in och kan vara med och dela med sig av sina tankar, råd, hopp och rädslor

Själv har jag och sambon försökt aktivt i sju månader utan resultat. I början var vi nog ganska så avslappnade över det hela men efter ett halvårs försök har vi båda börjat bli lite oroliga. Var nyss inne på sjunde försöket som också misslyckades och i december är vi alltså inne på åttonde.. Hoppas hoppas!

• Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre
  • lilltess
    Annaba88 skrev 2015-03-12 10:37:30 följande:

Skönt att få hjälp. Tror man går och spänner sig innan, vill ju så gärna att det ska gå utan hjälp blandat med rädslan att något ska vara fel. Det känns ju skönt att någon förstår och oftast finns det ju hjälp att få även om något skulle vara knasigt. Har du tagit nåt test då om du är på BIM + 4?

Här har det varit ÄL-tider igen och nu börjar igen en lång väntan på BIM. Förra månaden gick ändå lättare än tidigare man har liksom vant sig med att det ska bli ett negativt resultat och ett plus och gravidsymptom skulle vara avvikande.  

Inte testat än, är bim+6 idag, och om det inte kommer imorgon heller så kanske det blir test. Sa till mig själv sist jag testade och fick negativt att 'nu spelar det ingen roll hur sen jag är framöver, så ska jag inte testa förren jag är påväg till förlossningen'. :P Blir mer besviken av ett negativt test än när mensen kommer.

Åh den väntan känns så otroligt lång.. Visst är det så att besvikelsen blir lindrigare för varje gång, ett negativt test är mer förväntat än ett positivt. Vilket är trist :(
  • Tallbarr12
    WhiteRose skrev 2015-03-12 14:25:02 följande:
    Hur såg dom att dina hormonnivåer inte var som de ska?

Jag har fått en tid måndag 23/3. Där ska jag prata lite med min läkare, och hon kommer nog ta några blodprover. Hoppas innerligt hon kan ge mig ett bättre svar än "det tar tid, tänk inte så mycket så händer det bara av sig själv".
    Mitt östrogenvärde var lägre än vad den brukar vara efter klimakteriet så kroppen hade inte kickat igång efter jag slutade med ppillrena.

Du borde verkligen kunna få hjälp med din cykel, tycker jag! Om man säger "jag vill få hjälp att få barn" är det möjligt att man får svaret kom tillbaka när du försökt ett år. Men det är skillnad om man vill få hjälp med att få ordning på cykeln så man kan få en ärlig chans att försöka få barn. För oss kanske inte de meningarna är nån skillnad, men har upplevt att det är det i läkarvärlden. Östeogenhalt, sköldkörtelvärden och lite sånt borde dom ta tycker jag.

Håller tummarna att du får bra hjälp!
  • pandoraDiem

Hur går det för er? Här är det äl+5 och börjar redan inbilla mig massa symptom, blir lätt lite knäpp av all väntan :)

• Annaba88

Jag är också på ÄL +5 inga symptom och känner redan besvikelsen även om jag vet att det är tidigt och man absolut inte behöver känna symptom. Däremot undrar jag om det kan vara spottings jag haft idag men högst antagligen är det bara önsketänkande..

Vad har du för symptom då?

• Annaba88
    Annaba88 skrev 2015-03-15 19:18:23 följande:

Jag är också på ÄL +5 inga symptom och känner redan besvikelsen även om jag vet att det är tidigt och man absolut inte behöver känna symptom. Däremot undrar jag om det kan vara spottings jag haft idag men högst antagligen är det bara önsketänkande..

Nid-blödning menade jag ju :D tänker på en sak skriver en annan.. :)
  • Annaba88

Nid-blödning menade jag ju :D tänker på en sak skriver en annan.. :)
  • pandoraDiem

Molvärk och uppblåst/gasig, men det sitter nog mest i huvudet. Försöker att inte känna efter och bara ta det lugnt, går sådär :) känns ologiskt att känna något så tidigt, är det liksom ens fysiskt möjligt? Spännande att vi är på samma dag dock :)
  • Idilia

Jag fick mens idag, två dagar före bim. Jag har mått illa sen i tisdags så jag tänkte att nu jäklar!

Jag börjar bli deprimerad över det här. Jag hade tänkt mig ett barn i april-maj, nu verkar det som det inte blir något ens 2015 :(

• Annaba88
    Idilia skrev 2015-03-15 20:54:51 följande:

Jag fick mens idag, två dagar före bim. Jag har mått illa sen i tisdags så jag tänkte att nu jäklar!

Jag börjar bli deprimerad över det här. Jag hade tänkt mig ett barn i april-maj, nu verkar det som det inte blir något ens 2015 :(

Äsch då :( jätte trist är det. Här börjar vi också ge upp hoppet på en 2015-bebis. Det är bara att fortsätta kämpa på även om man helst vill att det sker nu med det samma.
  • Knävelborren
    Idilia skrev 2015-03-15 20:54:51 följande:

Usch det där är så jobbigt tycker jag, att man känner massa symptom (och blir glad över dem!) som inte finns eller iaf inte betyder något. Det känns så fånigt när mensen kommer och man inser att allt satt i ens huvud, igen. Men det är ju OMÖJLIGT att inte känna efter och leta symptom. Tänker varje månad att jag inte ska fundera så mycket, men det går ju inte. :/

Om två veckor har vi försökt ett år. Denna månaden blir sista försöket innan vi ber om hjälp på riktigt.
Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre