• Niaa

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hejsan.

Jag är ny här på familjeliv och har har sett att det finns många trådar där man kan följa varandra i jagandet på det efterlängtade plusset. Blir dock lite smådeppig av dessa trådar eftersom dom flesta verkar plussa nästan direkt.

Därför tänkte jag starta en tråd för oss som har försökt ett tag men ännu inte fått ett plus. Hade varit kul om många hoppade in och kan vara med och dela med sig av sina tankar, råd, hopp och rädslor

Själv har jag och sambon försökt aktivt i sju månader utan resultat. I början var vi nog ganska så avslappnade över det hela men efter ett halvårs försök har vi båda börjat bli lite oroliga. Var nyss inne på sjunde försöket som också misslyckades och i december är vi alltså inne på åttonde.. Hoppas hoppas!

• Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre
  • WhiteRose
    pandoraDiem skrev 2015-03-03 13:27:17 följande:

Tycker också det där med kostråd innan graviditet är sjukt svårt. Jag har inte druckit alkohol sen i somras då vi började försöka bli gravida vilket är lite klurigt när vi varit ute på puben med vänner. Vi har inte velat berätta att vi försöker bli gravida för dem ännu, så det slutar med konstiga bortförklaringar om varför jag inte dricker. I början när vi försökte vågade jag knappt träna som vanligt för jag tänkte att det kanske inte fäster som det ska då. Jag har helt enkelt blivit lite knäpp sen allt det här började och det känns som om det är dags för i alla fall mig att slappna av lite och försöka leva lite mitt i all väntan.

Kunde inte sagt det bättre själv. Vi går snart in i försök nummer 7, och har inte blivit hjälpta av bidrottninggele, minskat intag av kaffe, minskad träning, ägglossningstester, stenkoll på minsta lilla symptom o.s.v. Dags att börja leva lite normalt igen. Dock svårt att hålla sig helt borta från FL.. Skäms
  • Lilalove

Ja äter folsyra och försöker undvika alkohol eller planera så jag bara dricker när mensen kommit. Gör liknande med min största last cola zero. Försöker inte dricka mellan ägglossning och mens.

• Idilia

Nu håller jag på att bli knäpp igen, som varje månad...

Enligt ägglossningstest hade jag ägglossning den första mars. Väldigt tidigt i cykeln men jag är kanske sån. Iaf, jag har tempat den här månaden och tempen har hoppat upp och ner med en halv grad. Ena dagen 36.2 och andra 36.6 och sådär. Men sen den första har det gått jämt uppför, från 36.57 och uppåt, idag hade jag högsta sedan jag började mäta på 36,86.

Jag läste att om man blir gravid så dippar inte tempen igen efter att den gått upp runt ägglossning och jag börjar tro att det är det som är på gång. Jag hoppas iaf.

Sedan fick jag en jättestark känsla att vi ska få en Ilona. Vårt arbetsnamn för nästa barn har varit lillebror men så satt jag i bilen och tänkte på våra favoritkillnamn kontra flicknamn. Och när jag tänkte på namnet Ilona blev jag bara då lugn.

Jag tror egentligen inte på sånt. Jag var inte sådär att jag kände att jag var gravid innan jag testade mig sist, jag hade ingen känsla av vad det skulle bli för kön. Drömde jag om bebisar var det tvillingpojkar och vi fick en flicka. Men kanske...

Över en vecka tills ett test visar något, tills dess hinner jag bli helt tokig

• WhiteRose

Dag 51. Neg. gravtest i går. Ska ringa min läkare i veckan och be henne ta ett blodprov eller något. 7 månader efter p-piller KAN mensen inte fortfarande vara såhär oregelbunden och lång.

• pandoraDiem
    WhiteRose skrev 2015-03-11 09:10:47 följande:

Dag 51. Neg. gravtest i går. Ska ringa min läkare i veckan och be henne ta ett blodprov eller något. 7 månader efter p-piller KAN mensen inte fortfarande vara såhär oregelbunden och lång.

Fy vad jobbigt. Hoppas du får något svar av läkaren. Alltid jobbigt när man inte vet vad som händer med ens kropp.
  • Tallbarr12
    WhiteRose skrev 2015-03-11 09:10:47 följande:

Jo, tyvärr kan den det... Inte min mening att göra dig nedslagen, men jag hade problem med att få ordning på cykeln efter ppillerstopp när vi försökte med första barnet. För mig tog det 11 månader innan cykeln var på banan igen...

Men det är jättebra att du kontaktar gyn/läkare!! Det gjorde jag efter 6-7 månader och de såg att mina hormonnivåerna var knas. Fick påbörja utredning på kvinnokliniken nån månad senare (inte vänta ett år alltså) men skulle inte få någon aktiv hjälp förrän efter ett år. Nu har vi turen att bli gravida på andra försöket efter att jag fick stabil cykel så behövde aldrig få hjälp av kk.

Så jättebra att du kontaktar läkare och jag hoppas verkligen att det går fortare för dig att bli gravid än det gjorde för mig! Ett tips kan vara att säga att även om ni försöker få barn så är det din knasiga cykel du söker för. Cykeln kan de hjälpa dig med nu, men hjälp med att få barn får man oftast inte förrän efter ett år...
  • lilltess

Var till kvinnokliniken i förrgår, vilken lättnad det var att prata med någon om denna oro man bär på. Och att kunna ställa alla frågot man grubblar över utan att anses som knäpp. Gynundersökningen visade inget konstigt, allt såg ut som det skulle och det lugnade mig lite. Hon kunde se att slemhinnan var tjock (var bim+4), så hon sa att hon kunde se "att mensen var på gång, om jag inte var gravid förstås", också gav hon mig ett leende.

Hur komiskt vore det inte om vi försökt över 2 år, och nu när vi väl fått hjälp och är på undersökning så ligger bebis där inne och gror och fnissar åt oss. Hon sa att det inte är konstigt att par som försökt länge utan resultat ringer in och avbokar tider de nyss fått då de plussat, bara för att de släpper en stor oro de burit på när de vet att de ska få hjälp. Hoppas något liknande händer oss!

• Annaba88
    lilltess skrev 2015-03-12 09:40:56 följande:

Var till kvinnokliniken i förrgår, vilken lättnad det var att prata med någon om denna oro man bär på. Och att kunna ställa alla frågot man grubblar över utan att anses som knäpp. Gynundersökningen visade inget konstigt, allt såg ut som det skulle och det lugnade mig lite. Hon kunde se att slemhinnan var tjock (var bim+4), så hon sa att hon kunde se "att mensen var på gång, om jag inte var gravid förstås", också gav hon mig ett leende.

Hur komiskt vore det inte om vi försökt över 2 år, och nu när vi väl fått hjälp och är på undersökning så ligger bebis där inne och gror och fnissar åt oss. Hon sa att det inte är konstigt att par som försökt länge utan resultat ringer in och avbokar tider de nyss fått då de plussat, bara för att de släpper en stor oro de burit på när de vet att de ska få hjälp. Hoppas något liknande händer oss!

Skönt att få hjälp. Tror man går och spänner sig innan, vill ju så gärna att det ska gå utan hjälp blandat med rädslan att något ska vara fel. Det känns ju skönt att någon förstår och oftast finns det ju hjälp att få även om något skulle vara knasigt. Har du tagit nåt test då om du är på BIM + 4?

Här har det varit ÄL-tider igen och nu börjar igen en lång väntan på BIM. Förra månaden gick ändå lättare än tidigare man har liksom vant sig med att det ska bli ett negativt resultat och ett plus och gravidsymptom skulle vara avvikande.  

• WhiteRose
    Tallbarr12 skrev 2015-03-11 13:05:37 följande:
    Jo, tyvärr kan den det... Inte min mening att göra dig nedslagen, men jag hade problem med att få ordning på cykeln efter ppillerstopp när vi försökte med första barnet. För mig tog det 11 månader innan cykeln var på banan igen...

Men det är jättebra att du kontaktar gyn/läkare!! Det gjorde jag efter 6-7 månader och de såg att mina hormonnivåerna var knas. Fick påbörja utredning på kvinnokliniken nån månad senare (inte vänta ett år alltså) men skulle inte få någon aktiv hjälp förrän efter ett år. Nu har vi turen att bli gravida på andra försöket efter att jag fick stabil cykel så behövde aldrig få hjälp av kk.

Så jättebra att du kontaktar läkare och jag hoppas verkligen att det går fortare för dig att bli gravid än det gjorde för mig! Ett tips kan vara att säga att även om ni försöker få barn så är det din knasiga cykel du söker för. Cykeln kan de hjälpa dig med nu, men hjälp med att få barn får man oftast inte förrän efter ett år...
    Hur såg dom att dina hormonnivåer inte var som de ska?

Jag har fått en tid måndag 23/3. Där ska jag prata lite med min läkare, och hon kommer nog ta några blodprover. Hoppas innerligt hon kan ge mig ett bättre svar än "det tar tid, tänk inte så mycket så händer det bara av sig själv".
  • WhiteRose
    pandoraDiem skrev 2015-03-11 10:50:42 följande:
    Fy vad jobbigt. Hoppas du får något svar av läkaren. Alltid jobbigt när man inte vet vad som händer med ens kropp.
    Tack, det hoppas jag med! Kram
Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre